088 - 120 34 00

Het boerenverstand van de kredietcrisis

Je ontkomt er niet meer aan: de kredietcrisis. Het valt niet meer bij te houden hoe vaak dit woord mijn hersens bereikt. Als je er niet over mee kan praten, dan ben je niet van deze wereld. Er wordt massaal werktijdverkorting aangevraagd en het kabinet doet er alles aan om uit deze grote dip te komen.

Merkt de consument hier nu werkelijk wat van in zijn dagelijks leven? Ja….de media maken deel uit van ons dagelijks leven, dus ook de berichten die via de media onze oren bereiken. Wat zou je ervan merken als je doof zou zijn voor de media? Als je nog steeds objectief kon overwegen of je over zou gaan tot een aankoop? Denken wij nu echt dat consumenten uitgaven gaan doen als heel Nederland roept dat het slecht gaat met de economie en dat de vooruitzichten niet veel beter zijn?

Ik denk nu wel drie keer na of ik een nieuwe auto ga kopen of mijn haperende wasmachine ga vervangen. Zou ik dit ook doen als ik niet zo geïndoctrineerd werd door deze berichten? Ik wil hiermee echt niet ontkennen dat de crisis er niet is, maar ik wil hiermee wel aangeven, dat de media een zeer grote rol spelen in de hoofden en perceptie van de mensen.

Over het algemeen worden de berichten via het nieuws en de media voor waar aangenomen. Tijdens het kijken van een voetbal wedstrijd hoor ik de commentator zeggen dat de zeer slecht presterende spits een goede kans miste, omdat hij van slag was door de grove supporters uitingen. Vanaf dat moment bekijk ik de wedstrijd met een kleine sympathie voor de spits en ga ervan uit dat de liederen hem geraakt hebben.

Maar hoe weet de commentator dit in godsnaam? Ik neem klakkeloos aan dat dit zo is en het beïnvloedt mijn totale beeld van de wedstrijd. Hoe zou ik de wedstrijd hebben bekeken als ik dit bericht niet had gehoord? Had ik de wedstrijd dan objectiever kunnen bekijken? Helaas, hier kom ik nooit meer achter.

Zo werken de media berichten over de kredietcrisis ook op mij in. Ik ga geen grote aankopen doen, want er IS een crisis. Als er een crisis is, houdt iedereen de hand op de knip en dan kan ik beter ook geen aankopen doen. Ik heb een nieuwe wasmachine nodig en ik kan mijn spaarcenten hiervoor gebruiken. Toch voelt het niet slim en goed om dit nu te kopen. Ik wacht maar tot het wat beter voelt om deze aankoop te doen…….Maken we de situatie zo niet alleen maar erger?

Maar naast de consumenten die drastisch hun aankopen uitstellen, zijn er natuurlijk ook partijen die van deze crisis profiteren. Je hoeft mij niet te vertellen dat wij niet massaal de nieuwsberichten over de kredietcrisis in de gaten gaan houden en dat de nieuwsuitzendingen en documentaires hier alleen maar aan verdienen. Het uitzenden van paniek berichten over de crisis, levert sommige partijen geld op.

Als we kijken naar het zoekgedrag binnen zoekmachine Google, dan is een duidelijke stijging te zien in zoektermen die gerelateerd zijn aan de crisis.
Hieronder het zoekgedrag op het woord: kredietcrisis.

Zoekvolume kredietcrisis

Zoekvolume kredietcrisis

Bron: Google Trends, 12-02-09

Zo was er in mei 2008 nauwelijks zoekvolume op zoektermen als kredietcrisis, in oktober is hier een duidelijke piek te zien. Mensen gaan online op zoek naar informatie over de crisis en hiervan wordt massaal geprofiteerd.

Bedrijven springen in op deze trend en er wordt hulp aangeboden om je hoofd boven water te houden in de crisis. Advertenties als: Kredietcrisis Consument? Wat zijn de gevolgen voor u? Lees het op….. en Beurscrash 2008 is begin ondergang van VS met grote gevolgen voor Europa, zijn niet meer weg te denken. Het informeren of bang maken van mensen over de crisis, levert mensen dus geld op.

Toch werken wij hier zelf aan mee. Wij lezen deze berichten en wij klikken op deze advertenties. Ik snap ook wel als er ergens spaanders vallen, er altijd partijen zijn die hiervan kunnen profiteren. Zo werkt het nu eenmaal in de wereld.

Ik wil hiermee de hele crisis ook echt niet ontkennen. Wel vraag ik om je boerenverstand te gebruiken. Neem eens niet alles klakkeloos aan wat er gezegd wordt en denk zelf na over de berichten die de media ons te horen geven. Een kredietcrisis zal er echt wel zijn, maar het is meer hoe je hier als consument in staat. Ik ga mijn wasmachine morgen kopen, ik heb de spaarcenten ervoor en mocht ik meegaan in de ondergang van deze crisis, dan ga ik naast alle andere mensen, ook gewoon roepen hoe dramatisch het is. Dan verdien ik er ook nog wat aan…….

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners