088 - 120 34 00

Het belang van een goede landingspagina

De keuze van een landingspagina is erg belangrijk voor het succes of falen van een SEA campagne. Het succes van een campagne wordt grotendeels bepaalt op de eigen site. Het is uiteraard zonde om geld uit te geven aan de “inkoop” van bezoek, waarvan vervolgens een groot gedeelte uiteindelijk niks oplevert omdat men teleurgesteld vertrekt.

In dit artikel behandel ik enkele aandachtspunten voor het kiezen van een landingspagina. Wellicht zijn onderstaande punten veel “open deuren”, maar toch zien we dit in de praktijk nog vaak verkeerd gaan.

Vinden wat ik zocht

Joe Speedboot - Tommy WieringaEen bezoeker die via een AdWords campagne arriveert op je site is op zoek naar iets, zorg er daarom voor dat hij of zij vindt wat hij zocht. Zorg ervoor dat de gekozen landingspagina voor een bepaald zoekwoord aansluit bij de behoefte.

Voorbeeld:

Ik ben op zoek naar het boek Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Mijn zoektocht begint met een zoekopdracht “Joe Speedboot kopen”. In dit geval is het waarschijnlijk beter om de AdWords advertentie te koppelen aan de Joe Speedboot pagina in plaats van een landingspagina met alle boeken van schrijver Tommy Wieringa.

Geen geduld

De snelheid van een website is een steeds terugkerend item bij Google. Een lange laadtijd kan zelfs negatieve invloed hebben op zowel organische als betaalde zoekresultaten. Mensen hebben steeds minder geduld en al helemaal op het internet. Binnen enkele seconden besluit men al of een pagina bevat wat men zocht. Het is dus doodzonde als de pagina te langzaam laadt of de gezochte informatie niet direct opvalt.

Ongeduldig

Het oog wil ook wat

Inhakende op het bovenstaande punt is het belangrijk dat de pagina aantrekkelijk is voor de doelgroep. Een lap tekst kan negatief werken of juist enorm positief. Zorg dat de landingspagina qua opmaak aansluit op de behoefte van de bezoeker.

Voor deze punten kan conversie optimalisatie een belangrijke rol spelen. Het is nooit verkeerd om hier eens kritisch naar te kijken en wat testen uit te voeren.

Ik wil bestellen!

Nog te vaak is het zo dat op de landingspagina lastig of moeilijk te vinden is waar het product besteld kan worden. Een contact button of bestelformulier staan opvallend vaak weggestopt op de pagina. Een bezoeker die wil bestellen wil je natuurlijk niet verliezen, zorg er daarom voor dat deze eenvoudig kan converteren.

Wat Google vindt

Google heeft een groot belang bij een goede gebruikerservaring, waardoor ze veel waarde hecht aan goede landingspagina’s. Wanneer bezoekers consequent worden teleurgesteld na een klik op een advertentie zal het gebruik hiervan afnemen. Hierdoor neemt Google de landingspagina mee in de Quality Score voor het Google AdWords systeem. Een slechte landingspagina kan ervoor zorgen dat je advertenties voor een bepaald woord minder of zelfs helemaal niet vertoond worden. Google zegt hierover het volgende:

• Zorg voor relevante en originele content op de pagina
• Wees helder en eerlijk over je product en bedrijf
• Zorg voor een goede navigatie op de pagina

Als deze punten je al bekend waren moet je het zien als een verfrissing. Kende je het nog niet? Doe er dan je voordeel mee.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners