088 - 120 34 00

Gratis verzending verhoogt klanttevredenheid

Gratis verzending en het afschaffen van administratiekosten zal de klanttevredenheid en loyaliteit verhogen luidt de conclusie na onderzoek van ForeSee Result

Gratis verzending en het afschaffen van administratiekosten zal de klanttevredenheid en loyaliteit verhogen, luidt de conclusie na onderzoek van ForeSee Result. Maar aan de gratis verzending moeten niet allerlei specifieke voorwaarden kleven, want dan verdwijnt het effect op lange termijn, stellen de onderzoekers.

Door voorwaarden die aan gratis verzending-acties gebonden zijn wordt de effectiviteit van het opbouwen van klantloyaliteit op ange termijn namelijk gehinderd, blijkt uit de Top 40 Online Retail Satisfaction Index van ForeSee. Volgens de onderzoekers is deze specifieke actie er vaak op gericht de drempel te verlagen om tot aankoop over te gaan. Het onderscheidt webwinkels echter niet meer van elkaar.

‘Consumenten verwachten kortingen, cadeautjes en andere acties, zeker in de periode voor de feestdagen. Dus als een retailer aan die verwachtingen voldoet, groeit de klanttevredenheid’, zegt Larry Freed, CEO bij ForeSee. ‘Maar door het stellen van specifieke voorwaarden aan gratis verzending is het effect minder. Je ziet het wel resultaten op korte termijn, maar de voordelen verdwijnen op de lange termijn.’

De onderzoekers constateren een groot verschil in perceptie tussen websites die gratis verzenden en zij die dat niet aanbieden. Webshops met gratis verzending worden vaker aanbevolen en consumenten waren over het algemeen meer tevreden. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat gratis verzending een krachtig middel is om nieuwe bezoekers over te halen een eerste aankoop in de webshop te doen.

Bron: Twinkle Magazine

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners