088 - 120 34 00

Gratis social media analytics: analyseren, meten en verbeteren

Social media wordt steeds belangrijker, volgens onderzoek zal binnen 5 jaar 20% van het marketing budget worden besteed aan social media. ook het aantal sociale netwerken groeit constant, net als het aantal gebruikers. Toch vinden bedrijven het lastig om een beeld te krijgen van de prestaties op deze sociale netwerksites en of de inspanningen leiden tot verbetering. Er zijn een veel verschillende tools beschikbaar om dit gratis en snel te analyseren. Dit kan leiden tot waardevolle inzichten in de doelgroep. Deze data kan worden gebruikt om de sociale diensten te verbeteren, knelpunten te vinden, de doelgroep beter te begrijpen en beter in te spelen op interesses. Door gebruik te maken van deze tools kan jij het rendement verhogen op gebied van social media.

HowSociable

Met Howsociable meet je wat de invloed  is van jouw site of merk op de sociale netwerken. Bij de gratis versie kun je met een account de 12 belangrijkste scores worden bekeken van de laatste week, deze score per netwerk wordt ‘magnitude’ genoemd. De scores per sociaal netwerk variëren van 0 tot en met 10. Waarbij 0 staat voor bijna geen impact en bij een 10 zou het netwerk vol moeten staan met nieuws over het betreffende merk. Hoe hoger de score, hoe beter zichtbaar een merk is voor de gebruikers van het betreffende netwerk. Howsociable is puur om snel een algemeen beeld te krijgen en te zien wat de belangrijkste berichten waren per sociaal netwerk van de huidige week. Met Howsociable krijg je een snel inzicht op welke sociale netwerken er over jouw merk wordt gepraat en welke impact dit heeft. Om de invloed op alle netwerken te bekijken is een betaal account nodig.

Als de totale magnitude en magnitude per netwerk eenmaal berekend is, wat vaak een paar minuten kan duren vanwege de grote hoeveelheid data die wordt geanalyseerd. Klik je op het netwerk waar je meer informatie over wilt. Vervolgens kun je hier de impact score zien die wordt bepaald door de ‘high impact mentions’ en ‘high impact pages’. Zo zie je deels hoe je aan een bepaalde score komt en welke berichten hebben gezorgd voor deze score.

Howsociable overview
SocialBro 

Socialbro is een uitgebreid programma om statistieken te verkrijgen en je Twitter account te analyseren. Bedrijven met een account die hun volgers willen doorgronden kunnen hier veel waardevolle informatie uit halen. Dit komt door de vele functies van Socialbro:

  • Twitteraars weergeven in een kaart, zo kun je goed zien waar jouw community zich bevind.
  • De taal die je volgers spreken. In welke taal kan je het best je tweets schrijven.
  • Meest besproken onderwerpen weergeven in een ‘tagcloud’. Hierdoor weet je wat onderwerpen zijn die jou volgers aanspreken. Door hierop in te spelen krijgen je tweets een groter bereik en zullen je volgers meer interesse hebben en meer discussie opleveren.
  • Gemakkelijk uitvinden wie jou niet terug volgen.
  • Lijst met volgers exporteren en importeren in andere twitter accounts.
  • Het downloaden van jouw lijst met volgers.
  • Synchronizeren met Socialbro, zo kan je zelfs offline je gegevens en statistieken nog bekijken.
  • Wanner zijn de meeste volgers online. Zo kun je uitvinden wat de beste tijd is om te twitteren. De tijd waarop je een tweet plaatst is vaak erg belangrijk voor het succes van je tweet. Hoe meer volgers er online zijn op het moment van jou tweet hoe groter de kans is dat deze wordt gelezen.
  • Filters toepassen en sorteren naar keuze op basis van taal, tijd zone, aantal volgers, vrienden, jaren actief op twitter, en nog veel meer. Zo kun je heel gericht een bepaalde groep volgers bereiken.
  • Gegevens en grafieken exporteren naar PDF. Zo kun je de data visualisatie gebruiken in presentatie of rapportages. Door 2 maanden naast elkaar te leggen kan worden gezien of er verbeteringen zijn in de resultaten en kansen worden ontdekt.

Socialbro charts

Pinterest

Pinterest is een relatief nieuw en opkomend netwerk. Met Pinterest kunnen gebruikers visuele interesses vastleggen in zogenaamde ‘boards’. Bedrijven kunnen door zelf foto’s toe te voegen die andere gebruikers aanspreken, zorgen voor interactie en gesprekken uitlokken. Als foto’s worden toegevoegd moet er altijd een tekst van maximaal 500 tekens worden toegevoegd.

Door afbeeldingen zelf te hosten zijn alle afbeeldingen die zijn ‘gepinned’ terug te vinden op Pinterest. Op deze manier krijg je een goed beeld van populaire objecten op jouw site. Zo zorgt Pinterest voor meer verkeer naar jouw website en eventueel meer conversies. Als afbeeldingen worden ‘gepinned’ volg je de originele bestemming door er op te klikken, en ga je dus naar de website waar het object wordt aangeboden.

Ook kun je de profielen van andere gebruikers bekijken en is het mogelijk de ‘boards’ van gebruikers die jouw foto’s hebben ‘repinned’ te bekijken. Door deze gebruikers te bekijken en te kijken naar welke producten veel worden ‘gepinned’ krijg je een goed beeld van de interesses van jouw doelgroep. Door bijvoorbeeld producten aan te gaan bieden die in het verlengde liggen van de interesses van jou doelgroep kan je zorgen voor meer omzet. Ook is het plaatsen van eigen foto’s met een goede beschrijving belangrijk. Zo kan je bijvoorbeeld foto’s van jou of je medewerkers plaatsen om zo een bepaald beeld mee te geven aan jou bezoekers. Gebruikers die je eenmaal volgen op Pinterest zullen ook automatisch je nieuw geplaatste foto’s te zien krijgen wat voor nog meer volgers, bezoekers en verkoop kan zorgen.

Om erachter te komen wat populaire producten gebruik je onderstaande link met jouw eigen website op de plek van “website.nl”. Vervolgens krijg je dan een overzicht met alle gebruikers die een foto van jou site hebben ‘gepinned’ met de daarbij horende beschrijving die de gebruiker eraan heeft toegevoegd. Deze gebruikers kunnen weer afzonderlijk worden bekeken om te zien wat zij nog meer leuk vinden.

http://pinterest.com/source/”website.nl”

Pinterest overview

 
Socialmention

Socialmention is een zoekmachine die sociale netwerksites gebruikt en hierop zijn resultaten baseert . Het combineert de data van alle grote sociale netwerken tot één informatiestroom. Socialmention doorzoekt dus heel veel sociale netwerk, van Facebook tot aan de minder bekende netwerken als Asturias, op een zoekwoord wat jij ingeeft. Daarnaast worden ook resultaten als afbeeldingen, audio en video weergegeven.

Met Socialmention  analyseer je hoe mensen over jou of jouw merk praten. Waar dit wordt gedaan, door middel van welke keywords, in welke mate, positief of negatief. De indicatoren laten je daarnaast zien hoe goed (of slecht) het gaat op de sociale netwerken en welke berichten hiervoor zorgen. Ook kom je te weten op welke sociale netwerken er de meeste activiteit is en door wie.

Je begint door te zoeken naar een merk, website of naam. De resultaten worden vervolgens getoond in een lijst, die kan worden gefilterd op datum of bron. Ook kan er uitgebreid worden gezocht. Hier kan je zoeken per source, locatie, taal, negatieve keywords uitsluiten of bepaalde gebruikers wel of niet tonen in de resultaten.

Links bovenin zie je de belangrijkste categorieën waarin je informatie krijgt over jou of jouw merk:

  • De categorie ‘Sentiment’. Hierin wordt weergegeven of de gevonden resultaten positief, neutraal of negatief zijn. Dit wordt gemeten door middel van positieve en negatieve woorden in het gevonden resultaat. Op bijvoorbeeld een resultaat uit Facebook wordt ook gekeken naar ‘likes’. Ook kunnen de resultaten per sentiment afzonderlijk worden bekeken, zo kan je zien wat positieve of negatieve resultaten zijn geweest en hier vervolgens wat aan doen.
  • De tweede categorie is ‘Passion’. Dit is een berekening van Socialmention. Het percentage houdt een waarschijnlijkheid in van hoe groot de kans is dat mensen die over jouw merk praten dit herhaaldelijk zullen doen. Dit wordt gedaan door te kijken naar de meest gebruikte keywords en hoe vaak deze voorkomen bij dezelfde auteur. Socialmention registreert de meest gebruikte keywords en het aantal keer dat die gebruikt worden door één auteur.
  • Een derde categorie is ‘Reach’, oftewel het bereik van jou site of merk. Dit wordt berekend aan de hand van het aantal verschillende auteurs gedeeld door het totaal aantal keer dat het door jou ingegeven zoekopdracht genoemd had kunnen worden, dit wordt weergeven als ‘mentions’. Hoe hoger dit percentage, hoe meer verschillende auteurs over jou site of merk schrijven.
  • De vierde categorie is ‘Strength’. Dat is de waarschijnlijkheid dat je besproken zal worden in de sociale media. Dus het aantal ‘mentions’van de afgelopen 24 uur gedeeld door het totaal aantal mogelijke ‘mentions’.

De linker-zijkant wordt gebruikt om  de top users, top keywords en sources te tonen. Zo kan worden achterhaald waar, door wie en met welke keywords jij of jouw merk wordt genoemd. De resultaten van Sentiment, top keywords, top users en sources kunnen worden gedownload als CSV bestand. Ook kan je alle resultaten downloaden als CSV bestand. Dit kan vervolgens worden geopend in Excel om er een rapportage van te maken, of deze date te visualiseren op een manier die voor jou relevant is.

Socialmention overview
Wil jij meer te weten komen over dit onderwerp en de mogelijkheden hierin. Neem dan hier contact op met Onetomarket.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners