088 - 120 34 00

Google Webmaster Tools integratie met Google Analytics

google webmaster tools integratie met google analyticsHeb je de data van Google Webmaster Tools al gekoppeld met Google Analytics? Google Webmaster Tools is een gratis dienst van Google dat enkele handige tools beschikbaar maakt voor webmasters. Je ziet in Google Webmaster Tools hoe Google jouw website indexeert met eventueel gevonden foutmeldingen, interne en externe links naar pagina’s en statistieken met welke zoekopdrachten de website is getoond in de zoekresultaten inclusief CTR. Dit laatste is sinds vandaag ook beschikbaar in Google Analytics als je het koppelt in enkele simpele stappen.

Waar kun je de rapporten vinden?

Na integratie is de data van het zoekopdrachten overzicht van Google Webmaster Tools beschikbaar in Google analytics. De rapporten zijn te vinden in het submenu van de nieuwe versie van Google Analytics onder de naam zoekmachineoptimalisatie. Met de oude versie van Google Analytics is deze integratie niet mogelijk. Wanneer de koppeling niet goed wordt gemaakt (je kunt het koppelen aan de verkeerde website) is de koppeling eenvoudig weer te verwijderen door het opnieuw uitvoeren van het onderstaande stappenplan.

Verschil met het zoekwoorden rapport in Google Analytics

Voordat je denkt “dit heb ik toch al in mijn huidige Google Analytics in mijn zoekwoorden rapport”, wil ik je snel op andere gedachten brengen. Binnen Google Analytics is er een zoekwoorden rapport dat laat zien met welke zoekwoorden bezoekers daadwerkelijk op jouw website zijn geweest. Het zoekwoorden rapport van Google Webmaster Tools laat echter het aantal vertoningen in de zoekresultaten zien . Dit is net voordat iemand de keuze maakt om wel of niet op jouw resultaat te klikken.

De aantallen vanuit Google Webmaster Tools moeten met een korreltje zou genomen worden, want deze zijn niet 100% accuraat. Zoals je straks ziet zijn alle getallen afgerond, wat eigenlijk niet voorkomt.

Voordelen van deze integratie met Google Webmaster Tools

Wat kun je in Google Analytics met deze data wel wat niet gaat in Google Webmaster tools. Natuurlijk zijn er direct een aantal voordelen, omdat Google Analytics voordelen heeft in de standaard interface die Webmaster Tools niet heeft. Het is bijvoorbeeld mogelijk:

  • de rapporten toe te voegen aan jouw eigen Google Analytics dashboard;
  • de rapporten te exporteren als PDF;
  • het onthouden van de Webmaster Tools data in Google Analytics ten opzichte van het twee maandelijkse limiet van Webmaster Tools;
  • het toevoegen van tweede dimensies aan de rapporten;
  • het lezen van eigen notities naast de vertoningen;
  • het tonen van de data met de grafiekmodus: motion chart.  Zijn je zoekresultaten na een zoekopdracht vaker of minder vaak vertoond over een langere periode? Of is het aantal klikken over een periode gegroeid?
  • het weergeven van de resultaten met een grafiek;
  • het gebruiken van geavanceerde filters op het rapport;

Wat kun je met deze integratie en zie je in de rapporten?

Zoekopdrachten rapport

In het zoekopdrachten rapport zie je de zoekopdrachten waarmee je website in de zoekresultaten te zien is. Dit is het cruciale moment voor je resultaat om zich te bewijzen. Hoe goed je website het doet kun je controleren aan de hand van het beschikbare CTR. Hoe hoog dit is geeft aan hoeveel mensen na de vertoning geklikt hebben. Ook is te zien wat de gemiddelde positie is van je zoekresultaat. Dit is dus niet het daadwerkelijke resultaat, omdat wanneer je eerst op 10 en dan op 2 staat dit een gemiddeld positie geeft van 6.

Zoekopdrachten Google Webmaster Tools in Google Analytics

Bestemmingspagina’s rapport

In het bestemmingspagina rapport staat welke pagina van je website is vertoond in de resultaten. In het zoekopdrachten is alleen te zien met welke zoekopdracht een willekeurige pagina in de zoekresultaten is getoond. Ook hier is het aantal klikken, gemiddelde positie van de pagina en CTR te zien in het rapport. Ook kun je een vergelijking toepassen op de data en een antwoord vinden op de vraag: “welke pagina’s van mijn website hebben relatief veel klikken als je het sorteert op het aantal vertoningen”.

Bestemmingpagina's Google Analytics en Webmaster Tools

Geografische samenvatting

In het geografische rapport is te zien in welke landen de vertoningen van je resultaten waren. Wanneer je website wordt gericht op Nederland en geschreven is in de Nederlandse taal, dan bevat Nederland en België doorgaans het grootste aantal vertoningen.

Landen Google Webmaster Tools in Google Analytics

Hoe koppel je Google Webmaster Tools aan Google Analytics

Voor het integreren van Google Webmaster Tools aan Google Analytics moet je eerst website verifiëren in je Google Webmaster Tools account. Daarna kun je vanuit Google Analytics de koppeling maken met de onderstaande stappen.

Stap 1  Ga naar de nieuwe versie van Google Analytics

De integratie en de mogelijkheid tot koppeling is alleen zichtbaar in de nieuwe versie van Google Analytics.

Nieuwe versie google analytics

Stap 2 Ga in het submenu naar Zoekmachineoptimalisatie

Via instellingen, maar ook het menu-item kan de koppeling gestart worden.

Stap 3 Klik op de knop ‘Het delen van gegevens van Webmasterhulpprogramma’s van Google instellen’

Delen van google webmaster tools

Stap 4 Klik op bewerken in de instellingen van de webproperty

Door het klikken van bewerken ga je automatisch naar je Google Webmaster Tools account en kun je naar de volgende stap.Webproperty instellingen Google Analytics bewerken

Stap 5 Klik de radio button van je website en druk op opslaan


Kies de website dat je wilt integreren met google analytics

Stap 6 Controleer de profielen waarop je de integratie wilt toepassen.

Je hoeft het niet verplicht voor alle profielen de data te integreren, maar het kan geen kwaad als je het wel doet.
webproperty instellingen google anlaytics

Stap 7 Ga terug naar het rapport en bekijk het resultaat

Na het uitvoeren van de stappen moet je nu toegang hebben tot de data van Google Webmaster Tools. Dit moet elke gebruiker doen en is gekoppeld per e-mailadres.

Veel succes met het uitbreiden van je mogelijkheden met Google Analytics! Er zijn veel ontwikkelingen voor Google Analytics de komende tijd, omdat het Google eenvoudiger nieuwe uitbreidingen in deze versie kan implementeren. Doe er je voordeel mee.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners