088 - 120 34 00

Google Shopping

Het is zover: Google Shopping is eindelijk als beta gelanceerd in Nederland. Dit betekent dat we nog makkelijker producten en prijzen kunnen vergelijken in Google. Google wordt dus nog specifieker én relevanter (en kan dus weer een groter publiek aanspreken). Deze lancering biedt uiteraard ook nieuwe mogelijkheden voor retailers. Zij kunnen namelijk via feeds hun gehele aanbod terug laten komen in Google. Bekijk hieronder de mogelijkheden en maak als retailer vandaag nog een Merchant Center account aan.

Google Shopping voor bezoekers
Sinds gisteren is Google Shopping (voorheen bekend onder Google Product Search) beschikbaar als beta in Nederland. Dit betekent dat Google de concurrentie aangaat met vergelijkingssites. De zoekcriteria kunnen verschillen per land, maar in Nederland kan men naast het zoeken op de productnaam in de zoekbalk, selecteren op verzendkosten, nieuwe artikelen, prijzen (afhankelijk van het product in 4 prijsklasses) en webshops. Indien de informatie voorhanden is worden producten ook beoordeeld.


Google Shopping voor retailers
Google Shopping is tevens een uitgelezen (letterlijk en figuurlijk) kans online producten aan te bieden. Retailers kunnen hun productcatalogus online inladen en zo het volledige aanbod weergeven. De feed die zij hiervoor kunnen inzetten moet wel aan een aantal eisen voldoen.

Google Merchant Center
Om online weergegeven te worden met het zijn/haar productenaanbod moet een adverteerder een account aanmaken in het Google Merchant Center en hier vervolgens de product feed uploaden.

Naast dat producten worden weergegeven in het Shopping gedeelte van Google, kunnen we in de toekomst verwachten dat producten ook vertoond gaan worden in de organische zoekresultaten (onder kopje ‘Alles’). In de UK en Duitsland is dit bijvoorbeeld al het geval.

Mogelijkheden AdWords
Retailers die adverteren via Google AdWords beschikken over de mogelijkheid hun product feed tevens in te zetten voor hun AdWords campagnes. In Nederland kan dit momenteel alleen nog maar met Ad extenties.

Hiervoor dient een adverteerder zijn of haar Google Merchant Center account te koppelen aan het Google AdWords account middels het client id.

Kort samengevat kunnen we zeggen dat Google met de lancering van Google Shopping mooie ontwikkelingen laat zien voor zowel de gebruiker als de retailer/adverteerder.

Een kanttekening die bij deze ontwikkeling geplaatst dient te worden is dat Google Shopping het (in de toekomst) nog wel eens lastig kan maken voor vergelijkingssites. Bovendien moeten we ons ervan bewust zijn dat door het uploaden van de product feeds Google heel veel extra data in handen krijgt, waarbij de vraag kan worden gesteld: wat gaan ze hiermee doen?
De tijd zal uitwijzen in hoeverre deze beta ook daadwerkelijk succes zal zijn. Maar wie niet waagt, wie niet wint, maak dus een Merchant Center account aan als retailer en kijk of Google Shopping gunstig uitpakt voor jouw webshop!

 

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners