088 - 120 34 00

Google Search en Plus Your World: wat wil Google?

Google Search plus Your World

Sinds enkele dagen heeft Google een nieuwe stap gezet in het personaliseren van zijn zoekresultaten: Google+ integratie en plus Your World. Er is inmiddels al veel over geschreven, maar ik denk dat Google deze stap niet alleen zet om relevanter en meer social te zijn.

Om even bij het begin te beginnen, eerst even iets over Google Search plus Your World. Dit is Google’s volgende stap in het socialiseren van de voorheen nogal statische zoekresultaten. De “standaard” SERP’s hebben de afgelopen jaren natuurlijk al meerdere malen een make-over gehad. Met de toevoeging van Blended Search, de enigszins gepersonaliseerde resultaten en de steeds vaker getoonde rich snippets, zijn de zoekresultaten steeds ‘rijker’ geworden voor gebruikers. Nu heeft Google haar pijlen gericht op het persoonlijke aspect, zodat zoekresultaten nóg relevanter worden voor gebruikers. Dit zal in de volgende vorm aan de man gebracht worden:

Waar is Google echt op uit?

Het is eigenlijk een simpele gedachtegang: Google heeft aandeelhouders en moet dus geld verdienen. Uiteraard wil Google het liefst meer geld verdienen dat het jaar daarvoor. Het internet is, met de brede integratie van social media, veel socialer geworden. Ook mensen buiten het online vakgebied gebruiken steeds vaker Facebook en Twitter om hun volgers en vrienden te vertellen wat ze aan het doen zijn. Ondanks dat Facebook goed is voor 1 op de 3 pageviews in de VS (tegen 1/6de in het Verenigd Koninkrijk) verdienen ze maar 1/10de van wat Google verdient. Maar Google wil groeien en dan vooral qua omzet om zijn aandeelhouders tevreden te houden. Als je de cijfers van de concurrenten mag geloven, ligt daar een stukje onontgonnen terrein waar nog een groot marktaandeel (meer pageviews en daarmee meer bannerviews) te behalen valt. Google wil zijn gebruikers meer aan zijn producten koppelen omdat ze daar geld mee verdienen. En dan vooral binnen de volledig doorgeteste geldmachine die we allemaal gebruiken om antwoord te krijgen op onze zoekopdrachten.

Socialer

Google moet dus socialer worden. Geforceerd? Nee. Het is een logische stap, ook voor Google. Ondanks dat Facebook en Twitter vinden dat Google zijn eigen diensten voortrekt, geloof ik dat Google graag zou betalen om bij data van deze partijen te komen. Waarom binnen Facebook of Twitter zoeken als je dat ook binnen Google kunt doen? Vanuit het oogpunt van de gebruiker is het alleen maar winst.

De sociale integratie is dus afhankelijk van de participatie van de gebruikers. Doe je zelf niet mee? Dan zal er voor jou weinig veranderen ten opzichte van wat er nu al in de SERP te zien is. Doe jij wel mee maar je vrienden niet? Dan gaat er wel wat veranderen, want daar komt Your World om de hoek kijken. Zonder mee te doen aan het sociale aspect blijft dit namelijk gedeeltelijk overeind: het zoeken binnen je eigen documenten die zich in de Cloud bij Google bevinden.

Waar de meeste gebruikers zich nu op Facebook bevinden, zal Google zijn uiterste best doen om via de succesvolle zoekmachine zijn sociale diensten zoveel mogelijk te pushen. Dit is niet alleen in de schoenen van Google te schuiven, wij als SEO’ers doen hier het hardst aan mee. Voor Google is dit een belangrijk punt, ze kunnen nu claimen dat het organisch gebeurt in plaats van dat zij hun eigen producten voortrekken.

Cloud

Google wordt niet alleen veel socialer, mensen worden ook steeds meer afhankelijk van de Cloud en dan het liefst de Cloud van Google. Daarmee wordt er nieuw leven geblazen in het oude doel van het project ‘Google Desktop’. Echter, deze keer gebeurt dit vanuit de Cloud waarmee je kunt zoeken naar je eigen documenten die bij Google zijn ondergebracht. Dit is een van de pilaren waar Plus Your World sterk op leunt: je eigen privé documenten en de openbaar gedeelde documenten van je vrienden.

Er is echter één grote drempel: gebruikers moeten overstappen van hun vertrouwde omgeving (Microsoft Office voor documenten en verkenner voor hun foto’s) naar een voor velen nog onbekende omgeving (Google Docs en Picasa). Alleen als deze overstap wordt gemaakt, zal Your World een succes worden en wordt het meer dan wat we al eerder in de SERP hebben gezien (soms vergezochte personalisatie).

Overname Insync?

Insync is een tool die ze hierbij kan helpen: je MS Office documenten in de Cloud opslaan zonder dat je er naar om hoeft te kijken. Eind vorig jaar is deze dienst uit private beta gekomen. Insync synchroniseert je offline documenten met Google Docs, inclusief veel van de mogelijkheden die Google Docs standaard aanbiedt. Het is niet alleen handig voor de gebruikers, maar ook voor Google is dit een mogelijkheid om Your World beter van de grond te krijgen. Ik zou dan ook niet vreemd opkijken als Google het bedrijf achter Insync overneemt om zodoende binnen korte tijd de mogelijkheid te creëren om veel meer relevante, en vooral persoonlijke, zoekresultaten aan te kunnen bieden.

Privacy

Natuurlijk krijgen ze nog een een berg privacywaakhonden over zich heen, maar de privacy problemen zijn helemaal niet zo groot: je krijgt alleen je eigen gepersonaliseerde resultaten als je zelf bent ingelogd. Daarnaast zal er een optie zijn om je documenten compleet privé te houden, deze zullen dus ook niet getoond worden in de zoekresultaten. Natuurlijk zijn er de standaard risico’s van de Cloud: wanneer er een server wordt gehackt is de schade meteen erg groot. Persoonlijk vind ik dat een gebruiker na moet denken over welke documenten waar worden opgeslagen worden.

SEO voor de kar gespannen

Google doet het slim: SEO’ers die zich nog niet op Google+ bevinden (waarom eigenlijk nog niet?) gaan dit nu zeker doen. Ze worden gedwongen om bij te blijven. Zelfs de SEO’ers die Google als het grote kwaad zien hebben deze stap al genomen en zonder dat ze er over nagedacht hebben, dragen ze (met of zonder actieve deelname) bij aan de positieve marketing van Google Plus. Ze tellen ook gewoon mee als nummertje in de blogposts over het geschatte aantal gebruikers dat Google+ zou hebben. Hoe groter deze groep (afgezien van het ‘daddy on the dance floor syndrome’), hoe meer mensen hierbij willen horen, hoe groter de kans is op succes. Ik ken geen SEO’er die vanuit principieel oogpunt niet op Google+ zit (wat naar mijn idee ook dom zou zijn).

Nederland moet nog even geduld hebben

Voorlopig zal Google Search plus Your World nog niet beschikbaar zijn in Nederland en enkel nog voor een beperkt aantal gebruikers te zien zijn op Google.com. Het is echter een kwestie van tijd voordat dit voor iedereen beschikbaar zal zijn en dus voor een groot deel de zoekresultaten zal gaan beïnvloeden. Hoewel dit enkel geldt voor ingelogde gebruikers, die volgens de laatste cijfers nog steeds geen 10% van de zoekopdrachten voor hun rekening nemen, zal dit een grote impact hebben op SEO. Hoe groot die impact precies is, zal met de tijd duidelijk worden.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners