088 - 120 34 00

Google Placement Tool

Door gebruik te maken van het Google Display Netwerk kun je het bereik van AdWords campagnes vele malen vergroten. Maar hoe kun je nou controleren waar de advertenties worden vertoond?

Het Display Netwerk van Google omvat miljoenen websites, nieuwspagina’s en blogs waarop AdWords advertenties worden weergegeven. Deze advertenties kunnen automatisch worden getarget op basis van zoekwoorden, ook wel Contextual targeting genoemd, op basis van specifieke doelgroepen (Remarketing) of handmatig worden getarget. Deze laatste manier van targeten wordt ook wel ‘Placement targeting’ genoemd.

Placement targeting

Met behulp van Placement targeting zorg je ervoor dat advertenties worden vertoond op specifieke ‘placements’ of ‘plaatsingen’ (websites of delen van websites) die je hebt geselecteerd. Zodoende kunnen adverteerders zelf bepalen op welke sites hun advertenties worden weergegeven. Om gebruik te kunnen maken van Placement targeting moet het Display Netwerk getarget zijn. Vervolgens kies je voor de optie ‘relevant pages only on the placements, audiences and topics that I manage’.


Google Placement Tool

Om de juiste placements te selecteren die passen bij het product of de dienst van de adverteerder heeft Google de Placement tool ontworpen. Deze tool is te vinden via het tabblad ‘Reporting and Tools’ in het AdWords account. Met behulp van de Placement tool kun je plaatsingen in het Display Netwerk vinden, zodat de adverteerder specifieke sites of pagina’s in het netwerk van Google kan targeten.

Hoe werkt de Placement tool?

Het vinden van geschikte placements kan op verschillende manieren:

  • Zoekwoorden: door zoekwoorden in te voeren die verband houden met het product of de dienst, worden relevante placements gevonden.
  • Website: door de URL van een website in te voeren, zoekt de Placement tool naar advertentiemogelijkheden binnen deze domeinnaam. Daarnaast geeft de tool ook resultaten weer voor relevante websites die qua inhoud vergelijkbaar zijn met deze website.
  • Categorieën: Placements kunnen worden geselecteerd op basis van categorieën (bijvoorbeeld Automobiel, Computers & Electronica, Sport, etc.).
  • Placement type (Site, Video, Feed, Game, Mobile en Audio).

Om de zoekopdracht verder te verfijnen kan een adverteerder eveneens de taal en het land selecteren waar de advertenties vertoond moeten worden. Tot slot kun je de resultaten ook filteren op basis van advertentieformaten en demografische gegevens.

Zodra de zoekopdracht is voltooid, verschijnt er een lijst met eventuele relevante placements. De resultaten geven niet alleen de URL weer, maar ook de toegestane advertentiesoorten (tekst-, banner-, video- of rich media advertentie) op deze website, placement type en het mogelijke aantal impressies per dag. Indien je een relevante placement hebt gevonden die je wilt toevoegen aan je campagne klik je op ‘+ add placement’. Vervolgens kun je aangeven aan welke campagne en welke advertentiegroep je de placement wilt toevoegen.

Voordelen

Door gebruik te maken van Placement targeting heeft een adverteerder meer controle op de plaatsing van advertenties binnen het Display Netwerk van Google. Een ander belangrijk voordeel van Placement targeting is het instellen van individuele CPC biedingen voor placements. Een adverteerder kan er zelf voor zorgen dat advertenties vaker of juist minder vaak worden weergegeven door unieke biedingen in te stellen voor de zelfgekozen placements. Indien specifieke placements veel relevant verkeer opleveren, kan een adverteerder er voor kiezen om de CPC biedingen voor deze placements te verhogen. Echter, een adverteerder kan er ook voor kiezen om het aantal weergaven voor een bepaalde placement, die minder goed presteert, te beperken door de CPC bieding te verlagen.

Contextual targeting & Placement targeting

Indien je naast Placement targeting eveneens gebruik maakt van Contextual targeting binnen dezelfde advertentiegroep, dan zal AdWords in eerste instantie naar de zoekwoorden kijken. Op basis van de zoekwoorden zal AdWords een eerste selectie maken van mogelijke placements. Daarbij wordt gezocht naar alle mogelijke pagina’s die wat betreft inhoud overeenkomen met de zoekwoorden in de advertentiegroep. Vervolgens zal aan de hand van de zelfgekozen plaatsingen worden bepaald waar de advertenties worden vertoond.

Resultaten monitoren

Uiteraard is het belangrijk om de resultaten van de advertenties op alle plaatsingen nauwlettend in de gaten te houden. Zodoende kan worden bepaald of de plaatsingen effectief zijn. Via het tabblad ‘Netwerk’ van een campagne kan worden gekeken naar de prestaties van de plaatsingen. Zo kan worden bekeken hoeveel impressies, clicks en conversies een specifieke placement heeft opgeleverd. Indien een bepaalde placement te weinig oplevert, kun je er voor kiezen om deze placement te verwijderen.

Kortom, indien je meer controle wilt hebben op de vertoningen van advertenties binnen het Display Netwerk, dan adviseert Onetomarket om gebruik te maken van Placement targeting. De Placement tool is een handig hulpprogramma dat je kan helpen bij het selecteren van relevante placements. Wil je meer weten over Placement targeting of de Placement tool? Neem dan contact op met Onetomarket.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners