088 - 120 34 00

Google mengt zich in startpagina discussie

Onlangs schreef Remco Westerik van Onetomarket een interessant artikel voor Marketingfacts:

Het Nederlandse fenomeen van startpagina’s zit deze week in het verdomhoekje. Eerder maakte Emerce bekend dat De Telegraaf stopt met adverteren bij Startpagina.nl, wat aanleiding gaf voor een flinke online discussie over startpagina’s. Nu heeft Google dit aangegrepen om op haar webmastercentral blog bekend te maken dat zij niet zitten te wachten op commerciële startpagina’s waarmee zoekmachine posities verbeterd worden. Dit geldt uiteraard in mindere mate voor Startpagina.nl, maar het zet wel de discussie over de Nederlandse markt van startpagina’s en portals op scherp.

Google heeft een aantal tips voor beheerders van startpagina’s:
1. Maak een startpagina voor internetgebruikers en niet voor zoekmachines.
2. Probeer unieke, informatieve en aan je onderwerp gerelateerde inhoud aan je bezoekers te presenteren.
3. Maak geen startpagina’s vanuit een puur commercieel oogpunt.

Daarnaast roept Google op om startpagina’s die links verkopen waarmee zoekmachine posities verbeterd worden, aan te melden via haar paid link formulier in Google Webmaster Tools. Voor de Nederlandse portals en startpagina’s lijken deze ontwikkelingen mij een goede kans om zich verder te ontwikkelen tot relevante inhoudelijke linkpagina’s. Hiermee wordt eindelijk het kaf van het koren gescheiden. Zo kunnen zelfs op den duur de zoekresultaten verbeterd worden en verlost worden van onzinnige portal pagina’s.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners