088 - 120 34 00

Google blijft uitbreiden!

Het is inmiddels niet nieuw meer, maar Google is onlangs verder uitgebreid: en wel met Buzz! Buzz is de sociale netwerksite van Google, waarmee Google de directe concurrentie aangaat met gevestigde sociale netwerken als Twitter en Facebook.
Enerzijds is dit een positieve ontwikkeling: concurrentie betekent vaak dat netwerken steeds efficiënter en geavanceerder moeten worden om gebruikers te trekken. Anderzijds kunnen we ons afvragen of het een positieve ontwikkeling is dat Google blijft uitbreiden. Door haar wereldwijde gebruikers beschikt Google over gigantische databases met allerhande informatie. En in onze moderne samenleving is kennis macht! Waar gaat dit heen?


Buzz biedt mogelijkheden
Naast het concurreren met rivalen als Microsoft, Yahoo en Facebook – laten we dat voorop stellen – heeft Google Buzz in het leven geroepen om overzicht te creëren in de sociale informatie. Het voordeel van Buzz is namelijk dat het netwerk direct verbonden is met Gmail, waardoor gebruikers van de e-maildienst de komende tijd hun foto’s, filmpjes en statussen met hun vrienden kunnen delen. Daarnaast worden de Tweets vertoond die op de Twitter van de Gmail-gebruiker verschijnen. Buzz wordt door Google geprofileerd als de zakelijke variant op bijvoorbeeld Facebook. De eerste reacties zijn positief.

Zoekmachines
Ook op het gebied van zoekmachines heeft Buzz potentie. Het sociale netwerk dient namelijk de zoekmachines nog actueler te maken, door de status-updates (van diegenen die daar toestemming voor hebben gegeven) in de zoekresultaten weer te geven. En als vanzelfsprekend biedt Buzz advertentiemogelijkheden.

Positieve ontwikkeling?!
Er kunnen echter vraagtekens geplaatst worden bij de zoveelste uitbreiding van Google. Zoals eerder vermeld kan een extra concurrent op het gebied van social networks de bestaande networks dwingen applicaties en tools nog gebruiksvriendelijker in te stellen om zo het netwerk nog geavanceerder te maken.
Maar de uitbreiding maakt Google, juist omdat ze nu al die mogelijkheden bieden, nóg machtiger en wel op twee terreinen.
Ten eerste is Google verreweg de marktleider als het gaat om search, en video’s (YouTube). Naast sociale netwerken zit Google in de foto’s, het nieuws, e-mail, boeken, mobiele telefonie, besturingssoftware, browsers en geografische informatie (De Pers, 11 februari 2010). Dit betekent dat Google een zekere invloed heeft op een groot gedeelte van de informatie die op internet wordt verspreid, zowel op informatief gebied, op advertentiegebied en op het gebied van media & entertainment.
Ten tweede, juist door die combinaties van verschillende kanalen, bijvoorbeeld Gmail in combinatie met Buzz, Google Maps en de zoekmachine (en andere, hierboven beschreven diensten), beschikt Google over informatiebronnen waar je akelig van zou worden. Deze informatie beperkt zich niet meer slechts tot het zoekgedrag, waarbij Google overigens al over  bedrijfsgevoelige informatie beschikte, aangezien men kan traceren welke producten waar en wanneer het beste verkocht worden. Door de link met Gmail en Buzz komt er nu nog persoonlijke informatie bij, waaraan al het zoekgedrag en reeds bekende informatie verbonden kan worden. Google beschikt zelfs over meer informatie over burgers wereldwijd, dan de Amerikaanse Veiligheidsdiensten (De Pers, 11 feburari 2010). Misschien zou Google dezelfde strenge selectieprocedure met betrekking tot werknemers moeten handhaven als de Amerikaanse Veiligheidsdienst. Er hoeft namelijk maar één rotte appel tussen te zitten………. Vooralsnog gaan we ervan uit dat Google alles onder controle heeft, maar deze ontwikkeling is er zéker een om in de gaten te houden!

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners