088 - 120 34 00

Google Analytics Training

Google Analytics optimaal benutten? Dat vereist een goede implementatie, configuratie en gebruik. Tijdens onze Google Analytics Training op 10 juni zullen deze onderwerpen dan ook uitgebreid aan bod komen. Bij correct gebruik verschaft Google Analytics inzicht, helpt het bij het maken van beslissingen, en geeft het feedback op genomen besluiten. Alleen zo kunnen de website en de marketing campagnes continu verbeterd worden. We bespreken hier welke vragen tijdens de training beantwoord zullen worden.

1. Een uniform meetsysteem
Google Analytics is een meetsysteem dat bij een standaard implementatie al veel verschillende cijfers rapporteert. Zijn deze cijfers voldoende? Hiervoor dient bepaald te worden welke informatie er nu echt nodig is binnen de organisatie, er dienen immers doelstellingen behaald te worden. Er moet een uniforme set cijfers bepaald worden waar verschillende mensen binnen het bedrijf zich op kunnen richten. Deze kritieke informatie noemen we KPI’s (key performance indicators). Ze zijn niet bedoeld om achteraf het succes van een strategie of een plan te beoordelen,  maar juist om te monitoren en te signaleren. Als je je bestemming niet bereikt omdat je zonder benzine komt te staan, heeft het bekijken van de benzinestand achteraf weinig zin meer.

We zullen tijdens de training antwoord geven op de volgende vragen:

– Hoe stel je KPI’s op?
– Hoe werk je ermee?
– Waarom zijn ze eigenlijk belangrijker dan andere cijfers?

2. Goed fundament
Het fundament is natuurlijk vooral de implementatie van Google Analytics. Slechts weinig KPI’s worden standaard gerapporteerd, het is dus zaak om de implementatie aan te passen aan je vastgestelde informatiebehoefte. Hierbij dien je zowel te kijken naar het gebruik van code, als naar de configuratie van je verschillende profielen. Zonder correcte data zijn geen correcte conclusies mogelijk. Het is daarbij ook erg belangrijk dat alle gebruikers op de hoogte zijn van de mogelijkheden die het pakket biedt. Zo kan optimaal voldaan worden aan de informatiebehoefte die leeft binnen de organisatie.

– Wat kan er allemaal gemeten worden?
– Hoe stel je doelen in?
– Hoe meet je marketing campagnes?
– Hoe implementeer je Event tracking, Custom variables of Ecommerce code?

3. Interpretatie
Google Analytics bevat meer dan 80 standaard rapporten vol webanalytics jargon. Weten waar je informatie kan vinden en wat dit betekent is uiteraard essentieel. Wat is er veranderd? Waarom? Wat betekent dit voor mijn organisatie? Google Analytics bevat gelukkig een hoop hulpmiddelen om je zoektocht te vergemakkelijken. Door het gebruik van de verschillende grafieken en tabel-opties leggen we veranderingen gemakkelijk bloot. De  verandering is echter vaak op meerdere manieren te interpreteren, hoe gaan we daarmee om?

– Waar vind ik welke informatie?
– Wat betekenen al die termen nu precies?
– Hoe gebruik ik de alerts, grafieken- en tabel-opties?
– Hoe interpreteer ik cijfers als bijvoorbeeld weigeringspercentage en unieke bezoekers?

4. Communicatie
De kans is groot dat je de informatie uit Google Analytics dient te delen met andere mensen binnen en buiten de organisatie. Hoe doe je dat het best? Er zijn verschillende manieren waarop je kan bepalen welke mate van interactie deze personen hebben met jouw informatie. Toegang tot het account, geautomatiseerde emails, custom reports en annotaties behoren tot de mogelijkheden.

– Op welke manieren kan ik anderen toegang geven tot de informatie?
– Hoe bepaal ik wat ze zien?
– Hoe automatiseer ik het versturen van rapportages?

5. Actie en verbetering
Uiteindelijk moet je als gebruiker natuurlijk in staat zijn om de cijfers op de juiste manier te interpreteren en actie te ondernemen. De training zal zich daarom ook sterk focussen op de analyse en het ontplooien van initiatieven voor de site en de campagnes. De meest bewandelde weg is die van analyse. We doen een aanname, en onderzoeken deze door de informatie in kleine stukjes op te breken. We beschrijven eigenlijk wat er gebeurd is.
Als we de data ver genoeg hebben opgebroken komen we vaak vanzelf tot een een standaard oplossing. De standaard oplossingen die je tot je beschikking hebt zijn echter sterk afhankelijk van je ervaring. We zullen daarom een reeks standaard oplossingen bekijken die je ook als beginnend gebruiker direct kunt toepassen. Daarnaast staan we stil bij het feit dat analyse maar een methode is, en dat we nog andere manieren kunnen toepassen om tot nieuwe initiatieven te komen voor de verbetering van de site en de campagnes met Google Analytics.

– Hoe analyseer en verbeter ik de website en de campagnes met Google Analytics?
– Hoe gebruik ik geavanceerde segmenten?
– Hoe stel ik goede hypotheses op?
– Hoe gebruik ik Google Analytics als een feedback instrument?

Geïnteresseerd in het verbeteren van je site en marketing campagnes? Wil je alles weten over Google Analytics en hoe je er optimaal gebruik van maakt? Schrijf je dan in voor deGoogle Analytics Training!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners