088 - 120 34 00

Google Analytics Summit 2013: 14 aankondigingen (+2 uitgediept!)

Elk jaar organiseert Google de Google Analytics Summit in Mountain View, San Francisco. In het Computer History Museum pakte Google dit jaar groots uit. Iedereen was het erover eens dat de Summit niet eerder zo’n mooie uitstraling had.

Voor het eerst was een loting onder de Google partners noodzakelijk, gezien het grote aantal partners wereldwijd. Onetomarket was één van de gelukkige partners die aanwezig mochten zijn.

14 aankondigingen in Google Analytics

Google trapte in de ochtend direct af met 14 nieuwe aankondigingen. Dit werd door de zaal met veel gejuich ontvangen. Google Analytics heeft het afgelopen jaar meer dan 70+ nieuwe features geïntroduceerd.

70 launches - google analytics summit 2013

Alle nieuwe ontwikkelingen doet Google op basis van ‘The Data-Driven Opportunity’ visie en de stappen ‘Access’, ‘Empower’ en ‘Act’. De eerste twee stappen verzorgt Google middels Google Analytics en de laatste stap, het ondernemen van actie op de data, ligt bij de marketeers.

access empower act - google analytics summit 2013

2 Analytics aankondigingen uitgediept!

Hieronder staan de belangrijkste aankondigingen weergegeven, die tijdens de Summit voorbij kwamen.

14 aankondigingen - google analytics summit 2013

Over het migreren naar Universal Analytics en het leren met de Analytics Academy bestaan nog veel onduidelijkheden. Vandaar dat deze onderwerpen extra aandacht krijgen hieronder.

Migreren van Google Analytics naar Google Universal Analytics

Iedereen die wil overstappen van Google Analytics naar het nieuwe Google Universal Analytics moet rekening houden met een migratie. Een succesvolle migratie naar Universal Analytics houdt in dat alle historische gegevens behouden blijven en dat je zonder problemen overstapt naar Universal Analytics met je huidige accounts en profielen (views).

Het migreren is belangrijk als je niet opnieuw wilt beginnen met het verzamelen van gegevens van bezoekers op je website in een nieuw profiel. Universal Analytics werkt gewoon met je huidige Google Analytics- en Google account.

Google Universal Analytics werkt met andere codes dan Google Analytics. Wanneer je zeker wilt zijn dat alles goed wordt gemigreerd, dan is het verstandig tijdelijk de website dubbel te taggen. Dit betekent dat je de oude en nieuwe codes van Google Analytics en Google Universal Analytics naast elkaar gebruikt.

Voor Google Universal Analytics maak je eerst een nieuw websiteprofiel waardoor je een unieke UA-code krijgt. Dit websiteprofiel gebruik je alleen om te testen of de bezoekersaantallen overeenkomen met je huidige Google Analytics account. Wanneer de bezoekersaantallen, de behaalde doelen en eventuele e-commerce transacties gelijk zijn dan doe je het volgende:

  • Verwijder alle oude Google Analytics codes met het gaq.push principe
  • Zet de oude UA-code terug in de nieuwe Universal Analytics code

universal analytics migratie - google analytics summit 2013

Migreer naar Google Universal Analytics door Google Universal Analytics te activeren in de instellingen van Google Analytics op websiteprofiel (property) niveau. Voer het plaatsen van de codes en het omzetten van het websiteprofiel tegelijkertijd uit. Hierdoor mis je het minst aantal bezoekers.

Leren met Analytics Academy

Google begrijpt dat Google Analytics voor veel mensen ingewikkeld is. Om de bestaande leercurve te verkorten, biedt Google gratis cursussen aan, welke beschikbaar zijn op Analytics Academy. Meld je aan op de speciale Analytics Academy voor deze cursussen. Op 8 oktober begint de eerste cursus genaamd ‘Digital Analytics Fundamentals’. Dit is een inleiding op de wereld van online Analytics en gaat minder in op Google Analytics zelf.

google analytics academy - google analytics summit 2013

De cursus is opgedeeld in lessen met video’s die eindigen met vragen die beantwoord dienen te worden. Na het behalen van de cursus ontvang je een certificaat.

Het behalen van een cursus of het behalen van alle lessen binnen de Analytics Academy betekent niet dat je het certificaat voor Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) hebt behaald. De Analytics Academy is zo ingericht dat je met de opgedane kennis de GAIQ kunt behalen.

Er is veel aandacht gestoken in de nieuwe Analytics Academy. Er zijn honderden video´s opgenomen die niet alleen tijdens de cursussen verschijnen, maar ook in Google Analytics. Deze video´s leggen per rapport uit waarvoor het is bedoeld.

Google Analytics Individual Qualification is verouderd, maar wordt geüpdate met nieuwe vragen die in het teken staan van Google Universal Analytics. De verouderde vragen binnen de GAIQ worden eindelijk vernieuwd.

Afsluiting

Google schept tijdens de Summit de verwachting dat Google Universal Analytics met een enorm tempo door ontwikkelt. Ook dit jaar verwachten we nog vele nieuwe launches die Google Analytics verbeteren.

Helaas moet er gezegd worden dat een webstatistiekenpakket niet in staat is om zo snel te ontwikkelen als de digitale wereld dat doet. De consument is de techniek van Google Analytics altijd een stap voor. De ‘customer journey’ van bezoekers bevat vele contactmomenten die nog steeds onzichtbaar zijn in de rapporten. Het pakket ondersteunt pas net het meten over meerdere apparaten zoals desktop, tablet en mobiel terwijl dit in de praktijk al enige tijd mogelijk is.

Hoe dan ook, Google Analytics doet het erg goed met alle nieuwe ontwikkelingen. We zijn benieuwd welke aankondigingen jou doen watertanden.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners