088 - 120 34 00

Google Analytics goes visual

Of je nu professioneel of amateur webanalist bent; het zal je bekend voorkomen dat na een tijdje turen in je web analytics programma de cijfers op je beeldscherm beginnen te tollen. Want wat zeggen deze cijfers nu, hoe moet ik het interpreteren en voor ogen zien? Het is belangrijk om de website voor ogen te houden en vooral de focus op de klant beleving te houden en deze te koppelen aan de cijfers. Toch is dit voor velen moeilijk. Google Analytics speelt hier perfect op in, met hun nieuwe functionaliteit; namelijk ‘analyse op pagina’.

Wat betekent deze nieuwe functionaliteit?

Sinds kort biedt Google Analytics een Bèta versie aan van een vernieuwde visuele functionaliteit. Binnen Google Analytics is er een nieuwe mogelijkheid om een duidelijke en inzichtelijke analyse per pagina te realiseren.

Deze optie geeft de gebruiker de mogelijkheid om per pagina het klantengedrag inzichtelijk te maken. Je hebt in één oogopslag een duidelijk overzicht waar bezoekers, bijvoorbeeld op je homepage, naartoe navigeren.

Waarom is dit nu zo handig?

Veel gebruikers van Google Analytics maken al gebruik van een funnel, die voornamelijk ingezet wordt om inzicht te verkrijgen in het checkout proces (maar dit kan natuurlijk ook gebruikt worden voor het aanvragen van een offerte e.d.). Je wilt als website eigenaar inzicht hebben, welke stappen de gebruiker zet en waar deze gebruiker uitstapt in de funnel. Zo heb je een duidelijk inzicht welke pagina zorgt voor een hoog uitstap percentage en dus een bottleneck is. Op deze pagina kan je duidelijk gaan optimaliseren en nagaan waar de drempel ligt. Maar in aanvulling op deze funnel analyse, kan je ook duidelijk door ‘analyse op pagina’ in één oogopslag zien waar de bezoekers naartoe navigeren. Zo kan je het navigatiegedrag van je bezoekers zien voordat ze bijvoorbeeld het checkout proces ingaan. Welke pagina’s bezoeken ze en in welke volgorde?

Er waren natuurlijk al mogelijkheden in Google Analytics om navigatiepaden inzichtelijk te krijgen. Dit door het gebruiken van het navigatieoverzicht ( inhoud > belangrijkste inhoud > pagina >  navigatieoverzicht).

Maar wat is er nu nieuw aan de functie ‘analyse op pagina’? In principe geeft het dus geen nieuwe cijfers die we voorheen ook niet hadden. Wél geeft het een duidelijk overzicht aan de Google Analytics gebruiker, door het gebruik van de overlay, waar bezoekers naartoe navigeren. Het maakt het tastbaarder en in één oogopslag bijvoorbeeld duidelijk welke categorieën populair zijn.

De cijfers in de overlay, weergegeven in het onderstaande voorbeeld, zijn klikken. Je kan ook de weergave veranderen in transacties, opbrengst, doelwaarde en doelen. Zo kan je precies zien welke links hebben bijgedragen aan doelen/omzet. Stippellijn rondom de ‘wolkjes’ betekent dat er meer links verwijzen naar deze pagina, bijvoorbeeld een foto en de titeltekst naar een blog artikel. Je kunt door de overlay navigeren, zoals je ook op de site doet.

Ook heb je de mogelijkheid om een filter toe te passen op de desbetreffende pagina. Je kunt bijvoorbeeld filteren op het gebruikte zoekwoord,  neem bijvoorbeeld ‘Onetomarket’. De overlay die je hierna ziet is op basis van het verkeer dat is binnengekomen op dat specifieke zoekwoord. Je kan dan direct zien wat het verkeer dat binnen is gekomen op bijvoorbeeld zoekmachinemarketing ook daadwerkelijk heeft geklikt op deze link.  Met deze informatie kan je nagaan of je voor bepaalde zoekwoorden een aparte landingspagina wilt creëren.

Naast het segmenteren op basis van filters,  kan je ook de optie geavanceerde segmenten gebruiken, net zoals je bij al je andere Google Analytics rapporten kunt doen. Zo kan je bijvoorbeeld alleen segmenteren op verkeer komende van SEA (betaald zoekverkeer) en bekijken of deze groep bezoekers anders over de pagina navigeert.

Erg handig is de optie dat je kan filteren op een minimaal percentage clicks, zo zie je bijvoorbeeld alleen clicks van meer dan 1%. Op deze manier zie je de meer significante links op de pagina.

Al met al dus een goede en nuttige uitbreiding van Google Analytics binnen het huidige pakket. Het biedt veel nieuwe inzichten vooral als je wilt weten waarnaar en hoe mensen navigeren als ze op jouw site landen. Je hebt in één oogopslag een duidelijk beeld over hoe je bezoekers de website gebruiken. Het is nog wel duidelijk een Bèta versie, maar een veelbelovende.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners