088 - 120 34 00

Google Analytics gebruiken voor Google AdWords campagnes

Een Google AdWords campagne optimaliseren vergt veel tijd en aandacht. Eigenlijk is een SEA campagne nooit “af” en kan voortdurend worden verbeterd. Zo kun je biedingen aanpassen, advertentieteksten aanpassen en testen of zoekwoorden uitzetten. Maar wanneer je Google Analytics (of een ander Web Analytics pakket) hebt geïmplementeerd staat er nog veel meer data tot je beschikking.

In dit artikel zal ik aan de hand van enkele voorbeelden laten zien hoe je Google Analytics kunt gebruiken om je AdWords campagnes te optimaliseren. Om deze voorbeelden te illustreren neem ik de situatie van een fictief reisbureau.

1. Site Search

Mijn collega Martijn schreef eerder dit jaar over het gebruik van site search om conversies te verbeteren. Naast het gebruiken van deze data voor conversie optimalisatie kun je het ook gebruiken voor je SEA campagnes. Wanneer je site een interne zoekmachine bevat is het aan te raden dit te meten met bijvoorbeeld Google Analytics. Uit deze data kun je onder andere aflezen wat je bezoekers zochten op je site. Maar wellicht nog interessanter: welke zoektermen leverden uiteindelijk conversies op. Voor je Google AdWords campagne kun je een lijst uitdraaien met converterende interne zoekopdrachten. Leg deze lijst naast je AdWords zoekwoorden lijst en je vindt mogelijk interessante nieuwe kansen.

Google-Site-Search

Voorbeeld: uit de site search statistieken van de website blijkt dat mensen veel zochten en naar “Campings Limburg”. Het reisbureau biedt wel campingvakanties in Limburg aan, maar heeft dit nog niet opgenomen in het AdWords account. Het is dan een goede optie om deze alsnog toe te voegen aan het AdWords account.

2. Weigeringspercentage

Stel je hebt een Google AdWords advertentiegroep waarvan je overtuigd bent dat het conversies op gaat leveren. Helaas blijkt in de praktijk dat er geen conversies uit deze groep komt. Een overweging kan zijn om dan deze groep te pauzeren en de kraan hiermee dicht te draaien. Maar je kunt ook kijken naar het gedrag van bezoekers op de eigen site. Een van de factoren waar je naar kunt kijken is het weigeringspercentage uit een specifieke campagne of advertentiegroep. Wanneer het weigeringspercentage erg hoog is dan kan het zijn dat je bestemmingspagina niet goed aansluit bij de behoefte van de bezoeker.

Bouncepercentage

Voorbeeld: het reisbureau heeft het zoekwoord “hotel Barcelona” toegevoegd aan het AdWords account. Bezoekers die op de advertentie van het reisbureau klikken landen op de pagina van het hotel genaamd “hotel Barcelona” in Groningen. Na het bekijken van het weigeringspercentage kun je zien dat de bezoekers duidelijk niet vonden wat ze zochten en dit resulteert in 83% weigering van de pagina. Het is dan goed om te testen hoe dit zoekwoord zal renderen wanneer de landingspagina wordt aangepast naar de pagina met alle hotels in Barcelona, Spanje.

3. Bezoekers opdelen in secties

Het is wat meer werk maar het kan zeker de moeite waard zijn om bezoekers op verschillende secties op je site in beeld te brengen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is het maandelijks bijhouden van de bezoeken in Excel op verschillende secties. In het voorbeeld van het reisbureau zouden deze secties kunnen zijn: blog, Spanje, Frankrijk, Italië, Over ons, etc. Wanneer je dit zou doen voor enkel organisch verkeer dan kun je snel inschatten welke sectie achteruit of vooruit gaat qua bezoekers aantallen. Deze gegevens zou je kunnen gebruiken voor je Google AdWords campagnes.

opdelen in secties google analytics

Voorbeeld: we zien bij de maandelijkse bezoekersaantallen per sectie dat het organische verkeer vanuit Google terug loopt voor de sectie Frankrijk. Deze sectie is echter wel erg belangrijk voor het reisbureau, dus om niet in te leveren op het aantal conversies kan het reisbureau extra aandacht schenken aan Frankrijk in de AdWords campagne. Dit kan ervoor zorgen dat de (tijdelijke) terugval in organisch verkeer wordt opgevangen.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners