088 - 120 34 00

Google Analytics 5 vs. 4 – Zoek de verschillen

Sinds 17 maart 2011 is de nieuwe versie 5 van Google Analytics gelanceerd. Het gaat om een Bèta versie die gebruikers kunnen krijgen door zich aan te melden op de site van Google Analytics.

Een compleet nieuwe interface en een aantal wijzigingen in de navigatie zijn de opvallendste zaken. In dit blogartikel vind je een visueel overzicht met alle wijzigingen in vergelijking met de oude versie (4) van Google Analytics. Je gaat merken dat veel items zijn verplaatst of een andere naam hebben gekregen. Wanneer je zelf de nieuwe versie gaat ontdekken komen er waarschijnlijk nog veel meer (kleine) nieuwigheden naar voren.

Het nieuwe accountoverzicht
Ten eerste valt de nieuwe homepagina op. Wanneer je in de oude versie inlogde in Google Analytics kreeg je een pagina te zien met een overzicht van alle accounts met enkele gegevens. Dit is veranderd, de homepagina toont nu een lijst met accounts en profielen die beschikbaar zijn. In deze lijst zit een zoekoptie, zodat je makkelijk en snel het juiste account kan vinden. Elk account kan worden uitgeklapt, waardoor de verschillende beschikbare profielen worden weergegeven. Met de knoppen aan het einde van de regel (zie afbeelding hiernaast) kun je snel naar verschillende rapporten navigeren. Tot slot zijn ook de ‘hulpopties’ anders weergegeven en van links naar rechts verplaatst.

Versie 5

Versie 4

De nieuwe navigatiebalk
Vervolgens komen we aan bij de navigatie zelf. Dit is compleet op de schop gegaan. Het is niet meer nodig om eerst een account of profiel te kiezen. Er is namelijk een optie om direct naar het vernieuwde dashboard te navigeren.
Verder is het mogelijk direct vanaf de navigatie naar de ‘admin’ sectie te gaan. De tweede kop ‘My Site’ herbergt de verschillende rapporten die uitgebreid weergegeven kunnen worden.

Versie 5

Versie 4

Vernieuwde Dashboards
Hier is Google flink mee bezig geweest. Je kunt nu meerdere dashboards creëren, dit is natuurlijk een zeer handige functie vanwege de veelzijdigheid.  Ook is er in de nieuwe versie de mogelijkheid alleen de metrics te laten zien die voor jou van belang zijn. Dus geen standaard overzicht meer, maar een volledig naar eigen invulling te maken geheel. Met de widget editor kun je het dashboard opmaken met verschillende soorten grafieken en tabellen. Door de mogelijkheid tot het customizen van de verschillende widgets heeft Google geprobeerd de gebruiksinterface zo flexibel mogelijk te maken.

Versie 5

Versie 4

Rapporten algemeen
De rapporteer faciliteiten zijn vrijwel hetzelfde gebleven. Op een kleine verandering na, namelijk het plaatsen van metrics (Bezoeken, gem. tijd op site, etc.) boven de grafiek. Naast de oude lijngrafiek is er ook een grafiek optie bijgekomen, namelijk de ‘motion chart’. Deze is direct weer te geven i.p.v. een omweg. De overzichten hebben nu meer witruimte waardoor het opgeruimd lijkt. De iconen voor het veranderen van de weergave zijn nu ondergebracht in een dropdown menu. De focus van Google lijkt hier het terugbrengen van het aantal elementen op de pagina waardoor de hoofdtaken beter zichtbaar worden. De filteroptie is omgedoopt tot een zoekoptie en staat nu boven de tabel. De functionaliteiten van de zoekoptie zijn hetzelfde gebleven.

Versie 5

Versie 4

Update aangepaste rapporten
De nieuwe Google Analytics heeft nog steeds de beschikking over aangepaste rapporten. De interface en de functionaliteiten zijn echter behoorlijk veranderd. Je kunt nu bijvoorbeeld een filter toevoegen aan je aangepaste rapport. De lay-out is veranderd in wat mij betreft negatieve zin. Het ziet er in vergelijking met de oude interface rommelig uit. Positief is natuurlijk wel dat er nu binnen de aangepaste rapporten meer mogelijk is.

Versie 5
Versie 4

De nieuwe term cloud
Een nieuwe feature is ook de term cloud die zorgt voor een overzicht van de meest gezochte zoekwoorden op basis van visits, gemiddeld tijd op site en bekeken pagina’s. Logischerwijs, komen woorden die groter (en dikker) worden getoond meer voor, worden . Natuurlijk is dit geen nieuwe tool in zijn algemeenheid, maar wel nieuw in Google Analytics. Een goede aanvulling indien je geen Wordle wilt gebruiken.

Doelen uit events
In de nieuwe versie is het mogelijk doelen te baseren op Events, Categorieën en Labels. Dit is een zeer overzichtelijke optie, in de afbeeldingen hieronder is de extra optie duidelijk te zien. Het is nu mogelijk een waarde te geven aan alle klikbare onderdelen van een site. Bijvoorbeeld het klikken op een knop voor het downloaden van een brochure of het drukken van de play knop in een video.

Versie 5

Versie 4

Tot slot nog een aantal verbeterpunten (mits deze in de definitieve versie niet worden doorgevoerd). Naar mijn mening hebben de volgende punten meer aandacht nodig:

  • De nieuwe menu’s blijven uitgeklapt staan wanneer je wisselt van onderwerp, erg onpraktisch (meer scrollen). In versie 4 was dit nog niet het geval.
  • Het invoeren van de datum is veranderd, zo is de tijdlijn optie vervallen. Ook het invoeren van de datum zelf gaat moeizamer, vooral doordat er een / tussen elk cijfer van de datum moet worden gezet. Tot slot is het niet meer mogelijk per week te selecteren en kent de (nieuwe) Data Range alleen de opties: Today, Yesterday, Last Week en Last Month.
  • Ook zou het fijner zijn als de lay-out van de tabellen in de rapporten zelf anders worden vormgegeven. Het vakje ‘page’ past zich aan, aan de lengte van de zin. Dit zorgt voor een slecht overzicht (zie afbeelding hieronder), in versie 4 werd dit overigens opgelost met puntjes en werd de rijbreedte gewoon standaard gehouden. Natuurlijk is het in sommige gevallen handig om alle informatie te zien, vervelend is het, dat het op meerdere rijen komt te staan.

  • Op dit moment is er geen mogelijkheid tot het exporteren van rapporten via een pdf. Ik neem aan dat deze optie nog wel door Google wordt toegevoegd!?
  • Ook nog een kleine aanmerking op het dashboard. Het is namelijk niet mogelijk gefilterde resultaten (bijv. betaald zoekverkeer) te laten zien op het dashboard, althans niet direct bij het aanklikken van de filter. Wanneer je in versie 4 een geavanceerd segment wijzigde, veranderde ook het dashboard. Dit is nu (nog) niet mogelijk.

Google heeft een handige tool gemaakt, namelijk de Report finder. Hiermee kun je precies zien waar je in de nieuwe versie een bepaald onderdeel kan vinden. Wanneer je zelf de nieuwe versie (Bèta) wilt aanvragen, dan kan dat met een formulier op de site van Google Analytics.

Is Google Analytics erop vooruit gegaan met deze nieuwe versie? Zijn de wijzigingen doeltreffende genoeg of missen er nog items? Wat is jullie mening?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners