088 - 120 34 00

Google Analytics: 5 argumenten om je baas (en jezelf) te overtuigen!

Stel, jij werkt als marketeer bij een organisatie, jij ziet mogelijkheden in webanalyse, echter wil jouw baas hier nog niks van weten! Wat nu? Wellicht kan je hem met deze argumenten overtuigen om het eens te proberen.

Vaak is het doel van Google Analytics niet geheel duidelijk bij jouw baas. Hij zal bijvoorbeeld denken dat Nederland een land van ‘zuunig’ is, wat kost het? En wat levert het op? Bij het analyseren, inspelen en monitoren van de bezoeken op je website is dit zeker een vereiste. Google Analytics is het ideale instapmodel voor webanalyse. Zie Google Analytics als een grote bron van data, waar je verschillende zaken op kunt baseren. De kunst is om de juiste informatie te gebruiken en vooral de belangrijkste vraag te beantwoorden; wat ga je ermee doen? In dit artikel is een aantal belangrijke facetten van Google Analytics beschreven. Op deze manier ontstaat een beeld van de vele mogelijkheden hiervan.

Het dashboard van de Google Analytics interface biedt een scala aan mogelijkheden (zie afbeelding hieronder).

1. Datamania!

Inzicht krijgen in het gedrag van de mensen op je website is enorm belangrijk. Vragen als: waar komen de bezoeken vandaan? Werken mijn campagnes goed? zijn zonder analyse lastig te beantwoorden. Toch is er een grotere kracht van web analytics data. Het vermogen om het complete klantgedrag in kaart te brengen en vooral ook te achterhalen in welke segmenten mensen kunnen worden ingedeeld. Je zult dus data moeten vinden die hierbij aansluit. Een voorbeeld hiervan is de optie om in Google Analytics aanpaste variabelen toe te passen. Met deze optie kan precies worden geanalyseerd hoe een bepaalde bezoeker (lees bezoeken) zich gedraagt en converteert. Zie hieronder een voorbeeld.


Zoals op de afbeelding te zien, kan er worden gekeken naar bezoeken en aankopen van bezoekers in verschillende segmenten van deze site. In dit voorbeeld gaat het om kleding, schoenen en sets. Bij het tabje ‘E-commerce’ kunnen conversies worden weergegeven. Opvallend is het aantal pagina’s per bezoek bij het segment Sets. Dit is aanzienlijk hoger dan bij de overige segmenten. Dit valt te verklaren doordat de bezoeker een set zelf samenstelt, waardoor meerdere pagina’s worden bezocht. Ook het aandeel nieuwe bezoeken valt op, bij Sets is ook hier een duidelijk verschil te zien. Hierop kan bijvoorbeeld een doelstelling worden gebaseerd als: het aandeel nieuwe bezoeken bij het segment Sets met 5% verhogen in de aankomende 6 maanden.

2. Social en mobiel

De sociale media worden een steeds belangrijker onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. Bij de meeste bedrijven is een duidelijke stijging te zien in het omzetaandeel van deze marketing. Alle tekenen wijzen erop dat dit in de toekomst gaat doorzetten. Hiernaast is ook de mobiele site of zelfs een eigen App een opkomend item geworden. Ook hier stijgt het omzetaandeel en zullen bedrijven meer moeten inspelen op mogelijkheden tot kennisdeling, informatieverstrekking en verkoop via Apps of mobiele sites. Google Analtytics biedt ook hier perfecte mogelijkheden om kansen te ontdekken. Zie hieronder een voorbeeld (Afbeelding 4) van de trend in het afgelopen jaar m.b.t. mobiel bezoek. Afbeelding 5 laat het omzetpercentage van conversies via mobiele apparaten zien.


3. Inzet marketingmiddelen

Natuurlijk heeft elk bedrijf zijn eigen veel gebruikte middelen. Het is echter lastig te bepalen welke middelen te gebruiken voor de doelgroep(en). In deze economisch lastige periode zijn sales gedreven marketingmiddelen interessant. Voor online moet hier gedacht worden aan e-mailmarketing,SEA, SEO, Affiliate marketing en natuurlijk social media. Naast online middelen kunnen marketing middelen als bijvoorbeeld Narrowcasting worden ingezet, echter is dit type middelen sterk afhankelijk van de producten of diensten die verkocht worden. Met Google Analytics kan (mede) met de juiste strategie worden bepaald welke middelen er moeten worden gekozen. Het segmenteren op kanalen is hierbij belangrijk. In Google Analytics kan dit worden gerealiseerd, door de verschillende kanalen naast elkaar te leggen.

4. Monitoren

Een ander belangrijk argument is het monitoren van de resultaten na het aanpassen of inzetten van verschillende marketingmiddelen. Dit kun je meten door bijvoorbeeld te kijken naar het conversiepercentage. Maar ook het aantal bezoekers of pageviews kan van invloed zijn. Google Analytics biedt praktische mogelijkheden om o.a. verschillende data met elkaar te vergelijken in een bepaalde periode.

5. Regio bepaling

Tot slot de mogelijkheid tot het specificeren van je doelgroep. Met Google Analytics kunnen verschillende belangrijke zaken worden gefilterd. Stel je website biedt een specifiek product en jij bent benieuwt welke regio in het (buiten)land de meeste bezoeken genereert (waarop je eventueel een strategie bepaald). De kaartoverlay optie biedt hiervoor de juiste uitkomst.

Hierboven is duidelijk te zien uit welke regio’s van Duitsland de bezoeken te herleiden zijn. Op deze manier kunnen marketingactiviteiten getarget worden op de uitgelichte regio’s of zelfs steden.

Hopelijk kunnen deze argumenten je helpen bij het overtuigen van je baas of wellicht met het persoonlijke gebruik van Google Analytics. Dit was dan ook een korte opsomming van de mogelijkheden binnen deze webanalyse applicatie, dat wil zeggen er is nog veel meer! Mocht je andere toepassingen ook willen toevoegen aan het rijtje argumenten, deel het dan gerust hieronder.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners