088 - 120 34 00

Google AdWords: Tablet vs Smartphone

Binnen Google AdWords is het mogelijk om onderscheid te maken tussen desktop- en laptopcomputers, mobiele apparaten met volledige browsers of tablets met volledige browser. Veelal zien we dat er voor AdWords en andere online marketing activiteiten weinig tot geen onderscheid wordt gemaakt tussen mobiele apparaten en tablets. Nog te vaak worden tablets hetzelfde behandeld als een smartphone. Dat is eigenlijk vreemd aangezien de gebruikerservaring op een tablet meer overeenkomt met een PC dan een smartphone.

iPad vs iPhone

Om dit aan te tonen hebben we een klein onderzoek gedaan aan de hand van Google Analytics data van diverse webshops. Deze webshops hebben allen een andere doelgroep, een andere insteek en geen van allen heeft een specifieke mobiele website. Om de data overzichtelijk te houden hebben we enkel verkeer vanaf iPhones en iPads met elkaar vergeleken. Hoewel dit geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek is, komen er wel interessante punten naar voren wat het onderscheid tussen iPhones en iPads omschrijft.

Meer activiteit bij iPad gebruikers

Uit de data blijkt dat bezoekers met een Apple iPad 72 procent meer pagina’s per bezoek bekijken dan bezoekers met een iPhone. Ook de gemiddelde tijd op site is gemiddeld gezien 50 procent hoger bij de iPad. Verder is opvallend dat de gemiddelde bouncerate 25% lager ligt bij iPad gebruikers. Wellicht het meest interessant is dat bezoekers met een iPhone op deze sites rond 0,91% converteren, terwijl dit bij iPads maar liefst 2,10% is.

Aan de hand van deze data valt te concluderen dat iPad bezoekers veel actiever zijn dan iPhone bezoekers. Het lijkt dat ook duidelijk dat deze twee type bezoekers niet onder één noemer (mobiel verkeer) horen te vallen.

Take-Away

Zorg ervoor dat je voor SEA campagnes bezoekers met tablets anders benaderd dan smartphone bezoekers. Ideaal zou zijn om aparte campagnes op te zetten voor mobiele telefoons, computers én voor tablets. Hierbij kun je dan optimaal budget alloceren aan de betreffende campagne. Daarnaast kun je dan heel specifiek optimaliseren voor elk format. Een nadeel hiervan is uiteraard dat het meer tijd kost om de verschillende campagnes te optimaliseren.

Mijn collega’s Laurens en Marc gaven onlangs in hun blogs goede tips over mobiel adverteren en het optimaliseren van een mobiele internet ervaring. Hierbij wil ik graag enkele punten toevoegen;

  • Stuur iPad bezoekers niet automatisch door naar de iPhone versie van je website. Een iPad heeft over het algemeen meer dan prima gebruikservaring met de layout van een normale website.
  • Blokkeer iPad bezoekers niet met een pagina waarop je wordt opgeroepen om de (iPhone) App te downloaden. Geef ten minste wel de mogelijkheid om als iPad gebruiker naar de website te gaan.
  • Last but not least; test minimaal de aankoopfunnel op je website wanneer je gebruik maakt van een tablet of smartphone. De groep mobiele bezoekers is sterk groeiende en zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Zorg er dus voor dat deze groep dan in ieder geval tot een conversie kan komen.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners