088 - 120 34 00

Goede voornemens & (Search Engine) Marketing

Met het ingaan van het nieuwe jaar komen ook de goede voornemens weer op tafel. Het lijkt alsof het nieuwe jaar een soort van magische uitwerking op ons heeft: een belofte. Een volledig nieuw jaar, vol met kansen en mogelijkheden! Daarom is het voor een marketeer goed om in te spelen op deze ‘state-of-mind’. Het mag dan duidelijk zijn dat het ene product zich beter voor deze hype leent dan het andere. Maar een beetje creativiteit doet wonderen. Dit blog vertelt je hoe.


Trends 2010
Er bestaan verschillende onderzoeken en dus ook verschillende rijtjes, maar over het algemeen komen de trends van 2010 hier op neer:

1. Gezond eten
2. Meer sporten
3. Minder stressen
4. Diëten/afslanken
5. Meer aan energiebesparing doen
6. Beter je eigen grenzen stellen
7. Beter naar elkaar luisteren
8. Meer tijd met het gezin doorbrengen
9. Stoppen met roken

Bronnen: Marketing Online en Motivaction in opdracht van de Staatloterij.

Conclusie voor de marketeer
Wat kun je hier als marketeer uit concluderen? Ten eerste, zoals hierboven vermeld, sluit het ene product/de ene dienst hier beter bij aan dan de andere. Voor de hand liggende producten zijn bijvoorbeeld voedingsmiddelen (met name van gezonde etenswaren), sportschoolabonnementen, afvalbehandelingen, en nicotineproducten (en andere ‘stoppen-met-roken-meuk’). Of eentje die het ook altijd goed doet: boeken over alle bovenstaande onderwerpen.
Maar laten we eerlijk zijn: met een beetje inlevingsvermogen en de juiste formulering is er geen product te bedenken dat niet gekoppeld kan worden aan goede voornemens (oké, op drugs, drank en sigaretten na dan). Van doe-het-zelf artikelen (“het huis precies zo opknappen/inrichten als je het altijd al wilde”); auto’s (“dit jaar eindelijk die prachtige/praktische auto”); een dikke slagroomtaart, een fles cola, een zak chips of een bezoekje aan MacDonalds (“carpe diem: maak van elke dag een feesje”). Ook het vinden van een nieuwe levenspartner (relatiebemiddelingsbureau) of het vinden van een nieuwe baan is voor veel mensen een aantrekkelijk vooruitzicht.
En natuurlijk is er een trend gaande van gezondere producten, dus als marketeer ga je hierin mee door ook een light of suikervrije versie van het voedingsmiddel op de markt te brengen. Hupsakee: weer een nieuw product dat we kunnen inzetten voor goede voornemens.

Tips voor de SEA marketeer
Pas je aan de gemoedstoestand van de internetgebruiker aan en speel het spelletje mee. Dit wil niet zeggen dat je direct al je advertenties moet gaan aanpassen, maar zet hier en daar een extra advertentie in. Probeer dus op te vallen en blijf hierbij optimistisch (en het liefst ook enigszins realistisch). Voorbeelden zijn: ‘Bij een nieuw jaar past een nieuwe auto’; ‘Gun jezelf in 2010 gemak in de keuken en kies voor een ….. keukenmachine’; ‘Breng dit jaar meer tijd door met je gezin met de gezelschapspellen van …’ Of ‘luid het nieuwe jaar goed in met het nieuwste boek van……’ . Zo zie je maar, met een beetje creativiteit en de juiste formulering is the sky the limit……

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners