088 - 120 34 00

Gebruik iDeal sterk toegenomen

Het gebruik van iDeal is de afgelopen maanden sterk toegenomen Dat concludeert marktonderzoeksbureau Millward Brown

Het gebruik van iDeal is de afgelopen maanden sterk toegenomen. Dat concludeert marktonderzoeksbureau Millward Brown. In november maakte 27 procent van de respondenten gebruik van de betaalmethode, in juni van dit jaar was dit nog 14 procent.

In juni was het verschil tussen leeftijdsgroepen niet noemenswaardig. Nu constateert Millward Brown wel duidelijke verschillen. ‘Vooral bij de middelste leeftijdscategorie van ons onderzoek, de 19- tot 34-jarigen, is het gebruik van iDeal fors toegenomen’, licht projectleider Erwin Sneiders toe. Dit blijkt een belangrijke doelgroep. ‘Deze groep heeft ook het hoogste percentage consumenten dat aangeeft meer aankopen te zullen doen als betaald zou worden met iDeal, namelijk 59 procent.’

Jongeren blijken minder gebruik te maken van de betaalmethode. ‘Het is opvallend dat de minderjarige internetgebruikers, de 16- tot 18-jarigen, weinig gebruik maakt van iDeal, slechts 13 procent doet dat’, meldt Sneider. Volgens Millward Brown komt dat vermoedelijk omdat veel jongeren het systeem niet kennen. ‘Uit ons kwalitatieve onderzoek blijkt dat jongeren kopen op internet vaak “omslachtig” noemen. Voor snelle betalingen was je voor iDeal vooral aangewezen op de creditcard, een betaalmiddel waar jongeren nauwelijks beschikking over hebben.’ iDeal moet daar verandering in brengen, menen de onderzoekers.

De gestegen naamsbekendheid van iDeal is volgens de onderzoekers de belangrijkste reden voor de groei. ‘De groei gaat vooral ten koste van het gebruik van traditionele betaalmethoden, hoewel die nog altijd populair zijn’, verduidelijkt de projectleider. Zo betaalt 56 procent van de ondervraagden na levering van de bestelling met een acceptgiro. Het betalen met een overschrijving via internetbankieren is nauwelijks toegenomen (49 procent), terwijl aankopen met behulp van het opgeven van creditcardgegevens is gestegen (39 procent). ‘Het is het opvallend dat ook het gebruik van de creditcard gestegen is. Kennelijk heeft deze betaalmethode geprofiteerd van het gestegen vertrouwen in de veiligheid van betalen op internet.’

Bron: Twinkle Magazine

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners