Er zijn geruchten dat Facebook in April 2008 officieel in Nederland gelanceerd zal worden. Alhoewel Hyves in Nederland nog steeds de absolute en onbetwiste nummer 1 is op het gebied van sociale netwerken, horen we steeds meer over Facebook. De meeste mensen zullen gelezen hebben over de mega deal die Facebook sloot met Microsoft, waarin 1,6% van de Facebook aandelen in handen kwam van het bedrijf van Bill Gates voor $240 miljoen. Maar wat is Facebook nou precies en zal het, als het officieel naar Nederland komt, een bedreiging gaan vormen voor het vaderlandse lievelingetje Hyves?
Wat is Facebook?
Net als Hyves is Facebook een sociaal netwerk. Een plaats waar gecommuniceerd kan worden met vrienden, waar foto’s en video’s geplaatst kunnen worden en waar tegenwoordig ook applicaties voor kunnen worden geschreven. Dit laatste zorgde voor een enorme groei in het aantal gebruikers van Facebook. Voordat ze besloten hun netwerk open te stellen voor ontwikkelaars was er weinig mogelijk in de vorm van personalisatie. Waar je op MySpace, en ook Hyves, je pagina geheel zelf kon inrichten, was dit op Facebook niet mogelijk.
Nu kun je je vrienden bestoken met vliegende schapen, food fights, zombies en vampieren. De nieuwe openheid van Facebook leverde echter niet alleen triviale dingen zoals hierboven genoemd op. Ook werd het mogelijk je favoriete muziek te delen met je vrienden via een van de populairste ‘gadgets’, iLike. Slide maakte het mogelijk om slideshows op je profiel te tonen en zo kwamen er duizenden andere applicaties om een profiel op te leuken. Aangezien Facebook de reclame inkomsten verdient door deze ‘gadgets’ deelt met de makers, is het voor ontwikkelaars uitermate interessant applicaties te creëren die geadopteerd worden door vele gebruikers.
Onderzoek Hyves en facebook
Uit onderzoek van Ernst & Young bleek dat 74% van de Nederlanders lid is van minimaal 1 sociaal netwerk. Hyves en Schoolbank bleken het populairst met respectievelijk 73% en 62% van de respondenten die lid waren van deze sites. Facebook kwam in dit lijstje nog niet terug en is het dus tijd om te kijken naar de populariteit van Facebook in Nederland.
Gebruikmakende van Facebook nieuwe faciliteit om zélf advertenties op hun netwerk te plaatsen blijkt dat 144.400 Nederlanders aanwezig zijn op de site. Hoe dit cijfer tot stand is gekomen is echter niet geheel duidelijk, aangezien het Nederlandse netwerk ‘slechts’ 96.420 leden heeft.
Nederlander geeft weinig informatie
Het is opvallend dat veel Nederlanders scheutig zijn met informatie die verstrekt wordt op Facebook. Slechts 15% is bereid geweest hun politieke voorkeur aan te geven en nog minder (11.9%) gaf aan wat de huidige vorm van educatie was. Deze cijfers zouden verklaard kunnen worden door het gebrek aan een Nederlandse versie van de site. Aangezien het schoolsysteem in Amerika anders in elkaar steekt dan in Nederland is het aannemelijk dat veel Nederlanders niet weten wat aan te moeten geven als opleiding wanneer de keuze bestaat uit ‘college graduate’, ‘in college’ en ‘high school’. Deze verklaring wordt verder versterkt door het feit dat 61.8% wel aangeeft wat hun geslacht is en 45.1% geeft aan of ze zich in een relatie bevinden of niet. De respons op het vakje leeftijd is overigens wel overweldigend, met 99.8% van de leden die hun leeftijd hebben aangegeven.
Uit deze, beperkte, gegevens blijkt dat Facebook in Nederland iets populairder is onder vrouwen (32.6% vrouw, 29.2% man). De meeste gebruikers zijn tussen de 19 en 32 (72.2%).
Deze cijfers zijn een moment opname, genomen op vrijdag 23 November. Op maandag 26 november was het aantal leden alweer verder gestegen tot 153.700, een toename van 9300 leden in 3 dagen.
Concurrentie strijd Hyves vs Facebook
Maar kan Facebook de strijd aan met het oppermachtige Hyves? Tot dusverre heeft Hyves weinig gelokaliseerde concurrentie gehad. Uit dit onderzoek is gebleken dat het gebrek aan een Nederlandse versie van Facebook heeft geleidt tot een beperkte informatiestroom en dit kan dus gezien worden als een duidelijke hindernis tot adoptie. Hier lijkt verandering in te komen. Hyves is er alles aan gelegen om de concurrentiestrijd aan te gaan en is al bezig zich te bewapenen. Zo heeft de website zich aangesloten bij het Open Social initiatief van Google. Dit houdt in dat programmeurs, net als op Facebook, applicaties kunnen schrijven die gebruikt kunnen worden op diverse netwerken – waaronder dus ook Hyves.
Conclusie
Het aantal unieke bezoekers van Hyves ligt op 4 miljoen per maand, een aantal waar Facebook bij in het niets valt. Echter, Facebook heeft het geld en de steun van Microsoft achter zich om een mogelijk Nederlands avontuur tot een succes te brengen. Facebook werd in 2004 gelanceerd en is 3 jaar later het meest besproken bedrijf op het internet en wordt door velen gezien als de nieuwe Google, of zelfs het nieuwe Microsoft. Of Facebook het daadwerkelijk zover zal gaan brengen is nog maar de vraag, maar dat Hyves er binnenkort een geduchte concurrent bij krijgt moge duidelijk zijn.
Leuk artikel. Ik ben er zeker ook benieuwd naar.
Ik denk toch dat hyves het sterkst staat.
De bal ligt volledig bij Hyves. Doordat ze zich hebben aangesloten bij Open Social hebben zichzelf een goede uitgangspositie gegeven.
Maar door de traagheid van Hyves en ook de vele downtime verwacht ik dat mensen zullen gaan overstappen zodra er een degelijk alternatief is. De drempel om te switchten ligt nu nog vrij hoog door het lage aantal gebruikers onder Nederlanders en het gebrek van een Nederlandse versie van de site.
Als Facebook besluit naar Nederland te komen dan verwacht ik dat ze ook echt de markt willen veroveren en niet om de eeuwige tweede achter Hyves te worden.
Naar mijn idee maakt facebook geen grote kans. Ik denk dat het voor veel huidige Hyves gebruikers te veel moeite is om wederom een profiel aan te maken, hun over het algemeen uitgebreide netwerk opnieuw op te bouwen en een nieuwe interface uit te vogelen. Facebook moet met iets spectaculairs komen om mij te overtuigen.
De grootste drempel tot nu toe is dat de meeste mensen geen vrienden op Hyves hebben. In Engeland was Myspace oppermachtig en dacht ook niemand dat daarmee geconcurreerd kon worden. Facebook heeft het tegendeel bewezen.
Ik denk dat ze ook in Nederland succesvol zullen zijn. Hyves heeft het fantastisch gedaan tot nu toe, maar ze kunnen zeker qua geld/resources niet concurreren met de grote netwerken uit het buitenland.
Dat wil niet zeggen dat Facebook Hyves van de kaart zal vegen. In Engeland hebben veel mensen 2 en soms zelfs 3 verschillende profielen, ik zie geen reden waarom dit in Nederland niet zou gebeuren.
In reactie op het bericht van Daan: Ik heb zelf ook al zeker drie profielen!
Heb veel buitenlandse contacten door reizen voor prive en werk. Buitenlanders zitten al gauw op Facebook en in mijn geval ook op Where Are You Now? (WAYN.com).
Verder heb ik zelf ook de Nederlandse versie van WAYN ontdekt, alhoewel dat meer een site voor je persoonlijke reisverslag is dan een netwerk site: waarbenjij.nu. Handig voor onze aanstaande wereldreis van een jaar.
Facebook is trouwens geen favoriet van mij en m’n Nederlandse vrienden, is wat ondoorgrondelijk als je Hyves gewend bent. Ook het opleuken van je layout valt niet mee.
Hey Ilja
Er is inderdaad weinig wat betreft het opleuken van je profiel. Het onderschijdend vermogen wordt geboden door de duizenden applicaties.
Aan de ene kant snap ik dat het een gemis is, ik vind het zelf wel prettig dat het niet kan. Voor Facebook zat ik op MySpace (heb ook veel buitenlandse contacten) en dat is vaak zo’n enorme zooi doordat iedereen denkt opeens een amateur programmeur te zijn!
Wat mij bij Hyves altijd heeft tegengestaan (en wat ik eerder ook al noemde) zijn de trage laadtijden en de vele downtime. Het kost altijd moeite om iets te vinden, terwijl dat bij Facebook juist allemaal heel vlotjes gaat.
Hyves kan niet op tegen Facebook.
Het is maar afwachten totdat Facebook het heeft gewonnen van Hyves. De functionaliteiten van Hyves laten te wensen over.
Facebook rulezzzz, Hyves sucks eigenlijk…
Hyves is outdated…
Facebook geeft je de mogelijkheid om een fan page te maken die je kunt oppimpem met je eigen FBML codes…
Kijk bijvoorbeeld hiernaar (als je erop kunt komen): http://www.facebook.com/home.php#/pages/ECOTRENDY/83813721692?ref=ts
Facebook is voor veel Nederlanders nog onbekend maar, de mogelijkheden zijn veel meer dan bij Hyves…wat de boer niet kent…
En daarnaast FB is internationaal….
Eind februari 2009 waren er ongveer 200.000 FB’ers op het netwerk van FB in NL, 5 maanden later is dit bijna 500.000……
Ben benieuwd naar hoe dit verder gaat lopen….
Facebook krijgt nu niet alleen wereldwijd, maar ook in Nederland momentum. Het afgelopen half jaar kregen ze er 700.000 aanmeldingen per dag (!).
Hyves is marktleider en staat daarmee heel sterk maar er komt een kantelpunt waar ook de massa een Facebook account “erbij” gaat nemen. Facebook heeft nl. 1 heel groot voordeel tov Hyves: Het is internationaal. Van Australie tot de VS: iedereen zit er op.
Het is nu afwachten of de mensen die Facebook “erbij” nemen volledig gaan overstappen (want actief zijn op 2 identieke sites gaan de meesten niet doen). Op het internet is het daarbij heel cool om ergens bij te horen wat nieuw is, dus ik vrees dat we over Hyves net zo zullen spreken als over Startpagina.nl nu.