088 - 120 34 00

Facebook Timeline for Brands – De belangrijkste veranderingen!

Gisteravond is tijdens het Facebook Marketing Conference (#fmc) in New York de Facebook Timelines for Brands geintroduceerd. Vanaf 30 maart worden alle bestaande Facebook pagina’s omgezet naar de nieuwe timeline indeling.

Hierbij een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

Cover Photo (omslagfoto)
De facebookpagina krijgt vanaf nu net als bij de profile page van gebruikers een cover photo. “You never have a second chance to make a first impression.” De cover photo wordt nu erg belangrijk, vooral omdat de welkomstab  is verdwenen. De cover photo (851 x 315 Pixels) kun je dus gebruiken om in één oogopslag te laten zien wie je bent, waar je voor staat én waarom ze fan van jouw pagina moeten worden.

Tabs maken plaats voor Apps
De tabs zijn nu automatisch vervangen door Apps. Je hebt nu de mogelijkheid om maximaal 12 apps op je pagina te installeren. Slechts 4 daarvan zijn direct zichtbaar op je pagina.

Meer ruimte voor engaging content
Foto’s en video’s leveren doorgaans de meeste interactie op. Met de vernieuwde opmaak worden foto’s en video’s op groter formaat weergegeven. Ook dit zou tot meer interactie met je fans kunnen leiden.

Pinned posts
Je hebt nu de mogelijkheid om belangrijke berichten boven je pagina vast te pinnen. Erg handig wanneer je regelmatig berichten publiceert maar wel een specifiek bericht prominent zichtbaar wilt hebben. Deze berichten kunnen maximaal 7 dagen ‘vastgepind’ blijven.

Milestones
Belangrijke gebeurtenissen kunnen nu vastgelegd worden in de timeline. Denk aan de lancering van een nieuw product, het openen van een nieuwe vestiging of het bereiken van de magische grens van 10.000 likes.

Privé berichten sturen naar Fans
Een van de belangrijkste vernieuwingen is de mogelijkheid om privé berichten te versturen naar je Fans. Erg interessant, want dit maakt namelijk de weg vrij voor de consument om vragen via Facebook te stellen in plaats van te bellen naar de klantenservice.

Admin panel
Als beheerder van een facebook pagina heb je nu een beter overzicht ter beschikking om de ontwikkelingen en prestaties van je pagina te monitoren.

Bovenaan de pagina zie je nu in één oogopslag de ontvangen berichten van je fans, notificaties van de activiteiten op je pagina en wie je nieuwe fans zijn.

Friends activity
Bij de oude versie werd al op subtiele wijze vermeld dat de facebook-vrienden al fan waren van en/of interacteren met een facebookpagina. In de nieuwe opzet is daar meer ruimte voor ingericht, hetgeen kan fungeren als ‘social recommendation’.

Advertentiemogelijkheden
“We are evolving from advertising to stories,” – Mike Hoefflinger, Director of Brand Product Marketing

Facebook gaat haar advertentiemogelijkheden ook uitbreiden. Advertenties moeten interactiever worden en moeten meer gaan lijken op normale conversaties. Facebook komt daarom met:

Reach Generator:
Dit Premium advertentie pakket is speciaal voor grotere bedrijven die hiermee een groot bereik kunnen creëren. Als adverteerder hoef je alleen te focussen op het publiceren van aantrekkelijke en relevante content, Facebook kan deze content vervolgens automatisch distribueren naar jouw fans. Facebook pretendeert hiermee 75% van je fanbase te kunnen bereiken.


Mobiele advertenties
Facebook heeft aangekondigd dat sponsored stories nu ook in de mobiele applicaties getoond worden.

Advertenties op uitlogpagina
Het blijkt dat veel facebook gebruikers keurig hun sessie beëindigen door uit te loggen. Tot nog toe was dit een vrij sobere pagina. Facebook springt hier op in en biedt nu de mogelijkheid om te adverteren op deze uitlog pagina.

Offers
Facebook heeft ook aangekondigd om bedrijven te helpen met het publiceren van aanbiedingen. Macy’s is hierbij actief betrokken en is een van de eersten die al daadwerkelijk een offer heeft gepubliceerd. Deze service bevind zich nog in de test fase en zal in de komende periode worden uitgerold.


Wil je meer weten over de vernieuwde Facebook pagina’s? Lees dan vooral ook deze Facebook manual.

Kortom, de inzet van Facebook gaat hiermee duidelijk een nieuwe fase in. De focus ligt nu veel minder op het genereren van likes maar veel meer op het daadwerklijk creëren van interactie met je fans. Wat betreft de advertentiemogelijkheden. Ik hoop niet dat het Reach generator programma er voor zorgt dat adverteren straks slechts voorbehouden is aan bedrijven met big size mediabudgetten.

Hoe denken jullie over de introductie van de vernieuwde facebook pagina? Een vloek of een zegen?

 

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners