088 - 120 34 00

Emerce Insight Publishing – De toekomst van online uitgeven

Namens Onetomarket was ik onlangs aanwezig op Emerce Insight Publishing waar gesproken werd over de manier waarop traditionele uitgevers (zouden moeten) inspelen op de online ontwikkelingen. Dankzij een zeer gevarieerd aanbod van sprekers kwamen veel verschillende onderwerpen ter sprake. Zo gaven naast vier “traditionele” uitgevers (Telegraaf, Sanoma, Dagblad van het Noorden en Vice), ook een mobile uitgever (The Saints), twee online specialisten (Scott Karp en Ruben Timmerman), hoogleraar Communicatiewetenschap Piet Bakker (UvA) en de producent van de e-reader iLiad hun visie op de kansen die online publishing biedt.

Piet Bakker (Hoogleraar Communicatiewetenschap UvA)
… waarschuwde voor te overspannen verwachtingen over veranderingen door nieuwe online mogelijkheden. Internet betekent volgens hem niet het einde van bijvoorbeeld print. Mensen zullen verschillende media naast elkaar en op verschillende momenten blijven gebruiken.

Henk Blanken (Dagblad van het Noorden)
… verwacht (in tegenstelling tot Piet Bakker) dat de papieren krant zal verdwijnen. Volgens hem moet internet niet als massamedium gezien worden, aangezien niet iedereen op hetzelfde moment dezelfde content krijgt voorgeschoteld (zoals bij traditionele media). Massaal gebruikt medium zou wat hem betreft een betere beschrijving zijn. Door de steeds grotere bijdrage van user generated content zal de toegevoegde waarde van de journalistiek moeten zitten in het “beter vertellen van betere verhalen”.

Willem Endhoven (iLiad)
… ziet kansen voor zijn e-reader iLiad. Belangrijkste voordeel ten opzichte van internet via PC of laptop is dat de e-reader makkelijker mee te nemen is. En content op de mobiele telefoon is door het kleine scherm minder goed leesbaar. Bovendien is de leeservaring te vergelijken met papier, waardoor bijvoorbeeld lichtinval geen nadelig effect heeft. Voordeel ten opzichte van de papieren krant is dat via de iLaid niet een dagelijkse harde deadline heeft, waardoor meerdere edities per dag uitgebracht kunnen worden.

Thomas Engel (The Saints)
… vertelde wat er zoal mogelijk is op het gebied van mobile publishing. Een nieuw product zijn de Movels, oftewel boeken die je op je mobiel ontvangt en leest. In Japan een rage. Prijs per Movel: 1e hoofdstuk gratis, daarna €4,50 voor het hele boek.

Thijs Boon (Vice)
… liet zien hoe een succesvolle crossmediale campagne opgezet kan worden via de kanalen van Vice (tv, print, online, dvd en platenlabel). Als voorbeeld werd de case van de game Rock Band besproken. Insteek was promotie zonder gebruik te maken van de traditionele advertentievormen.

Scott Karp (Publishing 2.0)
… legde uit waar het volgens hem om draait bij online publishing: goede content en zoveel mogelijk relevante links. Want de zoekresultaten in Google worden voor een belangrijk deel bepaald door het aantal links naar jouw site. Uitgevers moeten dus niet bang zijn om ook te linken naar artikelen op andere websites. Want hiermee wordt jouw site completer en waardevoller voor de gebruiker, die daardoor terug zal blijven komen. Bovendien haal je ook bezoekers van de andere sites die naar jou linken. Verder het advies om de dialoog met de lezers te zoeken en ze niet als publiek te beschouwen dat alleen consumeert.

Bert Wiggers (Sanoma)
… vertelde over de geschiedenis van Nu.nl en hoe de site met zeer beperkte middelen uitgroeide tot Neerlands populairste nieuwssite. Leuk waren de eerste faxen over het Nu.nl concept die werden getoond. Terugkijkend werd de basis voor het succes gelegd toen de site in 2002 noodgedwongen moest inkrimpen van 8 naar 3 medewerkers en zij midden op de sales afdeling werden geplaatst. Hierdoor zaten redactie, techniek en sales bij elkaar en kon zeer snel geschakeld worden van idee naar implementatie. Andere succesfactoren waren geduld en de focus op écht nieuws, gebracht op een manier die past bij de specifieke mogelijkheden van internet.

Marianne Zwagerman (Telegraaf)
… gaf een overzicht van de manier waarop Telegraaf print heeft vertaald naar online concepten en hoe deze concepten verder zijn uitgebouwd. Behalve labels als Habbo, Sugababes en Speurders, werden ook specifieke targetmogelijkheden behandeld zoals behavorial targeting en de filtercampagne, waarmee advertentiecampagnes in 72 uur worden geoptimaliseerd. Ook werd de lancering van de mobiele versie van Telegraaf.nl bekendgemaakt.

Ruben Timmerman (Usarchy.com)
… sloot af met een aantal usability tips. Volgens hem zouden uitgevers hun sites meer als webshop moeten zien. Bepaal dus conversiepunten op je site (bijvoorbeeld abonneren, reageren, bloggen, embedden) en zorg voor duidelijke calls-to-action. Link veel en automatisch. Hoe completer de achtergrondinfo rondom een artikel, hoe beter. En pas minimalisme toe op je site, oftewel: “undesign”.

Samenvattend zijn de volgende conclusies te trekken uit het event:

1. Maak als uitgever gebruik van specifieke mogelijkheden van internet. Kopieer dus niet de printuitgave 1-op-1 naar een online versie.
2. Zie internet niet als massamedium. Internet is niet hetzelfde als tv of radio, waar iedereen op hetzelfde moment hetzelfde consumeert.
3. Bied goede, complete content, inclusief links naar achtergrondinfo (eventueel van derden).
4. Ga de dialoog aan met de lezer.
5. Geef lezers volledige vrijheid in de bijdragen die zij willen leveren (user generated content).
6. Zie de verschillende mediakanalen die je inzet als aanvulling in plaats van vervanging van elkaar. Denk niet dat al het nieuwe altijd het oude vervangt. Vaak worden de verschillende media naast elkaar gebruikt door de consument.
7. Wees niet bang voor kannibalisatie van eigen producten of diensten: als je zelf niet innoveert, dan doet je concurrent het wel.
8. Zorg voor mobiele versies van de online content.
9. Zorg voor korte lijnen tussen redactie en techniek zodat nieuwe ideeën snel gerealiseerd kunnen worden.
10. Beperk het aantal advertentieposities. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dit heeft voor alle partijen (uitgever, adverteerder én lezer) voordelen.

Voor online adverteerders is dit te vertalen naar de volgende adviezen:

1. Zet (ook) nichesites in. Vrijwel elke doelgroep heeft z’n eigen sites.
2. Probeer op de sites zoveel mogelijk te targetten, zodat de getoonde advertenties altijd relevant zijn voor de gebruiker.
3. Verpak de boodschap zodanig dat het ook waarde heeft voor de ontvanger, oftewel: bied content aan in de vorm van vermaak of informatie.
4. Gebruik de extra mogelijkheden die online biedt (bijvoorbeeld dialoog met de doelgroep) als aanvulling op de offline marketingactiviteiten.

Tot slot zou ik in het kader van “linken naar andere bronnen” willen verwijzen naar de Emerce site voor de complete presentaties!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners