088 - 120 34 00

Emerce Eday 2010 Highlights

Donderdag 16 september j.l. was het weer zover; de Emerce Eday, een dag vol inspirerende sessies in de industriële omgeving van de van Nelle fabriek in Rotterdam. Diverse internationale sprekers betraden het podium, maar ook buiten de main stage werden de nodige interessante insights gedeeld.

Bram Elderman – Apple

De lancering van de iPod, iPad en iPhone zijn natuurlijk succesverhalen op zich, in de sessie van Elderman kwamen dan ook geen hele bijzondere nieuwe feiten aan het licht. De belangrijkste boodschap waardoor deze producten zo succesvol zijn geworden lag in een simpel concept: ‘Kijk naar wat je gebruikers doen’ en ga hier vervolgens een juist product bij maken. De iPod shuffle is op deze manier ook ontstaan, veel mensen willen muziek luisteren tijdens het hardlopen echter wil je hier zo min mogelijk last van hebben gedurende het lopen. Kortom de iPod shuffle werd geboren, 2 simpele knoppen op een mini MP3 speler. Elderman gaf verder geen bijzondere tips mee, maar wist de Apple filosofie vanuit zijn eigen levendige persoonlijkheid prachtig te brengen.

Derek Sivers – CD Baby

Derek Sivers, oprichter van CD Baby, vertelde over diverse verdienmodellen in business. Volgens Sivers moet je oprecht geïnteresseerd zijn in winst maken om succesvol te zijn in business. Het maken van winst moet dan ook voorop staan, alle leuke creatieve ideeën ten spijt.  Het bood dan ook een verhelderende blik op de wijze waarop business gevoerd zou moeten worden. Daarnaast vertelde Sivers ook een prachtige anekdote over de wijze van de over de top e-mailings die verzonden werden naar consumenten die een CD bestelde in de beginjaren van CD Baby. Dit zorgde voor een gigantische gunfactor en Word-of-Mouth effect. Het verhaal ging als volgt: In de early days van CD Baby kregen de eerste paar klanten een over de top mailtje met daarin uitgelegd dat uw CD op een kussen met een satijnen randje uit het schap is gehaald door medewerkers gehuld in kostuum met handschoenen. Vervolgens hangen er foto’s van u als consument aan de wand met titels als ‘klant van het jaar’.. Begonnen als een geintje, erg over de top, maar ook erg leuk. De gunfactor en het WOM effect bleken groot en CD Baby liet dit vervolgens ook in zijn mailings terugkomen.

Douglas Rushkoff – Program or be Programmed
Douglas Rushkoff gaf een interessante spreeksessie over ‘Program or be Programmed’. Deze sessie ging over de gedachte dat de meeste internetgebruikers niet kunnen programmeren en niet goed weten hoe het internet werkt. Diezelfde mensen werken vaak in een organisaties waarbij ze vaak niet voldoende weten wat deze allemaal online kunnen betekenen voor hun klanten. Hij veronderstelt dat wanneer je niet kunt programmeren, je minder goed de online mogelijkheden kunt inschatten/benutten dan wanneer je dit wel kunt. Daarom heeft hij in zijn boek ‘tien geboden’ opgenomen waarmee het voor mensen makkelijker moet worden om hier meer inzicht in te krijgen.

Een goede samenvatting is ook te vinden op Marketingfacts

De sheets van de presentatie zijn hier te bekijken

Rana Sobhany – iPad

Rana Sobhany was de laatste die optrad op de main stage. Onze verwachtingen waren hoog gespannen, het zou een revolutie zijn: ‘het creëren/produceren van muziek op de iPad’. Na een korte introductie over haar vorige projecten en haar laatste muziekkunsten op de iPad, begon ze met haar optreden. Het duurde even voordat ze haar mp3’s goed ‘gecued’ had staan, waardoor ze de aandacht van het publiek gedeeltelijk verloor. Toen ze eenmaal begon te draaien leidde het qua DJ-skills tot een kleine anticlimax. Er werden enkele Amerikaanse muziek samples en loops (van Jay-Z en andere rappers) door bestaande Trance/Dance nummers  gemixt. Het verliep allemaal via een iPad, maar maakte nog niet een spetterende indruk. De software is in onze optiek wellicht nog te beperkt om er een mooi spektakel van te kunnen maken. Echter blijft ze een grote Youtube hit en is het natuurlijk een fantastische marketing methode om jezelf zo neer te zetten als DJ!

Het niveau en leereffect verschilde nogal eens per sessie, maar er zaten er wel een aantal tussen van topkwaliteit. Al met al dan ook een goed georganiseerde dag met veel verschillende soorten sprekers en waarbij de keuze uit de verschillende tracks groot waren.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners