088 - 120 34 00

Effect t.co op Webanalytics!

T.co is de URL verkorter van Twitter, deze verkorter checkt of de desbetreffende URL op een lijst van potentiële gevaarlijke sites staat. Als de website op de lijst staat, dan worden gebruikers gewaarschuwd alvorens ze verder gaan.

Twitter heeft dus t.co in het leven geroepen, omdat zoals ze zelf pretenderen, gebruikers willen beschermen tegen ‘malafide’ websites. Daarnaast vermeld Twitter ook dat ze t.co gebruiken om additionele informatie te meten zoals het aantal kliks op een bepaalde link en dat deze date een belangrijk kwaliteitsignaal voor hun algoritme wordt (welke bepaald hoe relevant en interessant een tweet is ten opzichte van andere zelfde soort tweets).

Lees hier meer over t.co .

Het effect van deze nieuwe URL verkorter is dus ‘veiliger tweeten’ maar bijkomend ook andere Webanalytics data. Want wat zien we in het ‘verkeerbronnen rapport’ sinds de nieuwe manier van redirecten van t.co? We zien naast Twitter ook t.co als verwijzend verkeer binnenkomen.

Twitter verkeer werd voorheen vaak slecht gemeten, dit kwam doordat bezoekers Twitter op twee manieren gebruikten;

  1. het gebruik via www.twitter.com in de browser
  2. en het gebruik via tools/applicaties (zoals Tweetdeck en Hootsuite) buiten de browser.

In het eerste geval (via twitter.com) werden de bezoekers gemeten en deze kon je terug vinden in het rapport ‘verwijzend verkeer’. Echter in het tweede geval (o.a Tweetdeck) zag je de bezoekers niet terug als referral, maar als direct. Dit is uitgezonderd van de handmatig getagde URLs.

Maar nu, door het gebruik van t.co, worden de links verpakt en via Javascript/Meta geredirect doorgestuurd. Met het resultaat dat we nu ook t.co als referral terugzien in Google Analytics, waarbij we ook het aantal bezoekers op verkort URL niveau terug kunnen vinden.

Dit betekent dat we op individueel niveau het effect van bepaalde Tweets kunnen zien, zonder dat de URL’s handmatig getagged moeten worden. Op deze manier heb je de mogelijkheid om te segmenteren en kan je zien of een Tweet heeft geleidt tot een aankoop/lead. Op deze manier wordt data vanuit Google Analytics gecombineerd met Twitter data en is het dus niet meer noodzakelijk om deze twee handmatig te koppelen/combineren.

Kortom, de voordelen van t.co zijn:

  • Op individueel niveau het effect van tweets zien
  • Data hoeft niet meer samengebracht te worden
  • Direct de waarde van Twitter verkeer zien
  • Geen aparte tagging meer nodig

 

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners