088 - 120 34 00

Website snelheid verbeteren? zo doe je dat met Google Analytics in 2012

Is je website traag? Let dan goed op. Google is op oorlogspad tegen slakken. Alles moet snel, sneller, snelst. Dit zie je terug in het ontwikkelen van de supersnelle Google Chrome, het opnemen van de sitesnelheid als ranking factor voor zoekresultaten en het uitbrengen van hulpmiddelen voor webmasters zoals pagespeed. Google Analytics is in deze snelheidswaan niet achtergebleven en is in september voorzien van een sitesnelheid update. Hierin is per pagina te zien is hoe snel het is voor bezoekers.

Afgelopen maand is sitesnelheid verder nog uitgebreid met het technische deel, waardoor het complete plaatje zichtbaar wordt. Volledig automatisch trouwens, want het meten van sitesnelheid gaat nu met de standaard meetcode.

Heeft je website snelheidsproblemen en wil je dit verbeteren? Dan is het is nu met Google Analytics eenvoudiger dan ooit om te ontdekken waar de knelpunten liggen. Bezoekers waarderen een website dat snel navigeert en dat de pagina’s snel klaar staan voor gebruik. Heb je nog geen goed voornemen? Bekijk dan hieronder hoe je nu al de grootste snelheidsdrempels kunt vinden in Google Analytics.

Versnel je website omdat

Een snelle website zorgt voor een betere beleving voor de bezoeker. Wanneer je website langzaam is dan gaan bezoekers weg. Heb je een snelle website dan is de kans veel groter dat bezoekers blijven en met tevredenheid de website navigeren. Een website is snel wanneer een bezoeker niet meer wordt gestoord door het laden van pagina’s en op pagina’s hoeft te wachten.

Waarom sitesnelheid in Google Analytics?

Met de nieuwe rapporten kun je snel focussen op de pijnpunten bij het optimaliseren van de website. Voor elke bezoek wordt opgeslagen welke vertraging voorkomt in het bezoek. In de Google Analytics rapporten is dit beschikbaar per pagina of land. Door de bezoekers die wereldwijd op je website komen wordt automatisch door Google Analytics je website getest op snelheid.

Standaard wordt er voor slechts 1% van het bezoek de snelheid gemeten. Het verhogen van dit percentage kan eenvoudig. Voeg als extra regel toe aan de meetcode:

Het getal 5 in de broncode staat voor het percentage. Hiermee wordt dus 5% van het bezoek gemeten en als je meer wilt kun je dit naar eigen inzicht aanpassen.

Hoe snel is je website internationaal?

Krijg je internationale bezoekers? Dan kun je nu zien hoe snel je website is in die landen door in de kaartoverlay te kijken.

Bekijk Frankrijk eens in dit onderstaande voorbeeld. Zoals je kunt zien is de gemiddelde laadtijd van de bezoeken vanuit Frankrijk hoger dan de andere landen en is er meer tijd voor de fransman om tussendoor even een hap van zijn stokbrood te nemen. Het gemiddelde bouncepercentage is ook hoger, wat het effect kan zijn van een langzame website.

 

Interessant om toch even verder kijken voor Frankrijk, omdat je wilt weten wat de oorzaak is van deze lange laadtijd. In het nieuwe technische rapport van Google Analytics zie je vijf onderdelen die plaatsvinden voor een totstandkoming van de pagina. Dit zijn:

  • Omleidingstijd – Hoelang duurt het
  • Domeinopzoektijd – Duurt het lang voordat een pagina wordt gevonden.
  • Serververbindingstijd – De tijd dat nodig is voor de bezoeker om een connectie te maken met de server waarop je website staat.
  • Serverreactietijd – De tijd dat nodig is om te reageren op een pagina aanvraag van de bezoeker.
  • Downloadtijd van pagina – Het ophalen van de pagina van de server.

Deze onderdelen worden allemaal in seconden weergegeven. Op basis van de oorzaak zie je een hoger aantal seconden bij dit onderdeel.

Voor Frankrijk is het probleem dat het gemiddeld veel tijd neemt om een bezoeker om te leiden naar een nieuwe pagina. Aanvullend daarop is de reactietijd van de server langzamer, waardoor je je af kunt vragen waar de server staat.

Zoals je ziet zijn er hierdoor veel extra mogelijkheden te achterhalen om je website te versnellen. Direct veel inzicht met weinig moeite. Genoeg te doen voor 2012.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners