088 - 120 34 00

E-mail marketing: Stuur welkomst e-mails

Wanneer iemand zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief van je organisatie, is het raadzaam direct betrokkenheid te creëren door het sturen van een welkomst e-mail. Op de bevestigingspagina na de aanmelding kan alvast naar deze mail verwezen worden. In dit artikel worden tips gegeven voor de inhoud van de welkomstmail.

Om je organisatie direct in het vizier te houden bij de aanmelders, stuur je kort na de aanmelding voor de nieuwsbrief een welkomstmail. Deze dient verschillende doelen:

  • Extra promotie van de nieuwsbrief en de organisatie of merk, met een leuke aanbieding om direct tot aankoop aan te zetten
  • Verzoek om het afzenderadres toe te voegen aan het adresboek, om te voorkomen dat jouw mailings in de spam-folder belanden

Zet de toon:  Jouw nieuwsbrief is leuk en heeft van alles te bieden! Bovendien hou je van je klanten en vind je het belangrijk dat ze tevreden zijn. Hieraan herinner je de ontvanger om te zorgen dat de volgende nieuwsbrief ook geopend wordt. Laat de ontvanger zich welkom voelen door een korting te geven, bijvoorbeeld 20% korting op een artikel naar keuze. Op deze manier creeër je direct nieuwe en blije klanten. Bied je iets leuks als een korting, meld dit dan ook in de onderwerpregel om de open ratio te verhogen.

Wijs de ontvangers op de mogelijkheid het afzender e-mail adres van de nieuwsbrieven toe te voegen aan het adresboek. Op deze manier wordt het adres gewhitelist en zullen de mailings netjes in de inbox terecht komen, waarbij de afbeeldingen meteen worden gedownload. Zet het verzoek om whitelisting dus ook niet als plaatje in je mail, maar als tekst. Anders blijft deze onzichtbaar.

De welkomstmail kun je ook gebruiken om extra gegevens van de ontvangers te verkrijgen. Vraag naar interesses zodat je de inhoud van de nieuwsbrieven daaraan kunt aanpassen. Vraag niet direct teveel, hou het bondig en zinvol voor de ontvanger.

Tot slot nog een paar tips: Zorg er wel voor dat je de welkomstmail vlak na de bevestiging van aanmelding stuurt, liefst binnen 10 minuten. Communiceer je ook met je klanten via andere kanalen, zoals social media of een RSS feed, breng deze dan onder de aandacht bij de nieuwsbrief ontvangers. Gebruik geen noreply-adres als afzender, maar geef ontvangers de mogelijkheid te reageren. En: geef ontvangers altijd de mogelijkheid zich op eenvoudige wijze uit te schrijven, dus ook al in de welkomstmail.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners