088 - 120 34 00

E-mail marketing en de feestdagen

Een blik op de commerciële e-mail uitingen in Nederland zegt genoeg: de feestdagen komen er aan en dat betekent omzet. Het zoekverkeer rond deze maanden vertoont enorme pieken en dat moet je als marketeer natuurlijk uitbuiten.

Onetomarket heeft een aantal tips verzameld om uw e-mail marketing campagne in deze tijd van het jaar tot een succes te maken. Kijk bijvoorbeeld naar de trends in het zoekverkeer op kerst-en Sinterklaaskado’s als leidraad voor het juiste verzendmoment.

Begin op tijd

Begin vroeg genoeg met het voorbereiden van uw campagnes. Uw doelgroep gaat over tot koop in de maanden november t/m december maar is zich lang daarvoor al aan het oriënteren. Met e-mail marketing kunt u deze groep beïnvloeden. Zie hieronder de pieken in zoekverkeer voor respectievelijk Sinterklaas- en Kerstcadeaus (bron: Google Insights for search)

Zoekverkeer Sinterklaas

Het zoekverkeer rond Sinterklaas kent een piek vlak voor 5 december. Blijkbaar worden er veel lastminute-kado’s gekocht. Stuur een e-mailing rond die piek, maar ook ervoor. Kies bijvoorbeeld eerst voor de nadruk op goedkopere schoenkadootjes en later op de duurdere kado’s voor in de zak. Test wat werkt!

grafiek_kerst

Het zoekverkeer rond kerstmis kent een langere aanloop dan Sinterklaas.  Ook hier is een piek zichtbaar die dicht op de kerstdagen zit. Normaliter besteden marketeers eerst aandacht aan Sinterklaas en richten zij zich vervolgens op kerstmis. De klant is echter al veel eerder bezig met kerstkado’s. Test ook hier met de ideale verzendmomenten en of het werkt om kerstmis al in een eerder stadium als uitgangspunt te nemen.

Data-capture

Het kan verstandig zijn data-capture op orde te hebben. Uw webshop krijgt het druk de komende maanden en u zult ongetwijfeld veel verkopen. Veel verkeer ziet u echter niet meer terug en om deze reden kan het verstandig zijn om bezoekers aan te moedigen n.a.w. gegevens (of in elk geval een e-mail adres) op uw website achter te laten.  Wellicht is het gebruik van incentives interessant.

Het juiste profiel

Marketeers zijn geneigd te denken in profielen van klanten maar rond de feestdagen wordt juist veel gekocht voor familie en vrienden. Het kan verstandig zijn de e-mail communicatie daarop af te stemmen.

Historische analyse

Een historische analyse van het aankoopgedrag van uw doelgroep kan interessant zijn. Zoals hierboven genoemd staat, moeten de persoonlijke profielen niet teveel als uitgangspunt dienen. Analyseer daarom het algemene aankoopgedrag rond de feestdagen in eerdere jaren om te zien wat populaire kado’s zijn.

Segmentatie en testen

Segmentatie en testen kunnen juist in deze periode veel opleveren. Denk dus na over een testplan waarbij u in kunt spelen op groepen en hun aankoopgedrag, subjectlines, verzendmomenten, etc. Bedenk wel dat het toepassen van de juiste subjectlines in deze periode, waarin de strijd om aandacht in de inbox groot is, van belang is.

Meten is weten

Bij Onetomarket zeggen we het vaak genoeg: Meet en beoordeel uw e-mailmarketing campagne aan de hand van uw verkopen. Volg bezoekers vanuit uw nieuwsbrief naar uw website en beoordeel de kwaliteit van uw nieuwsbrief op basis van verkochte artikelen.

Na de verkoop (1)

Na de (ver)koop kan het verstandig zijn om uw e-mail marketing campagne gepast voort te zetten. U kunt ervoor kiezen  meer producten uit dezelfde categorie te tonen of juist ervoor kiezen aanvullende produkten te tonen. Wellicht kunt u informeren of het gekochte artikel in de smaak is gevallen en kunt u achterhalen of het voor de ontvanger of voor een ander gekocht is.

Na de verkoop (2)

Een klant die koopt met Sinterklaas kan een klant worden die gedurende het gehele jaar produkten bij u afneemt. U zult dus vooraf moeten nadenken hoe u deze groep gaat binden. Wellicht door de inzet van kortingsbonnen die na de feestperiode inwisselbaar zijn.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met onze consultants! 026-352 18 70

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners