088 - 120 34 00

Drie benaderingen voor een succesvolle mobiele internetervaring

Apple, iPad, tabletHet internet wordt steeds mobieler. Smartphones en Tablets veroveren de internetmarkt en nemen een steeds groter marktaandeel voor hun rekening. Steeds meer websites worden hier dan ook op aangepast. Maar hoe creëer je met behulp van een mobiele pagina een meerwaarde voor de klant?

Mobiel internet wordt dus steeds populairder. Meer en meer mensen gebruiken het en zijn constant online. Een punt dat daarbij komt kijken is de usability van websites. De meeste browsers die we nu tegenkomen op smartphones zijn backwards compatible met de desktop varianten waar ze van afgeleid zijn. Wanneer een website volgens de geldende webstandaarden is opgebouwd zal je mobiele browser geen moeite hebben om deze pagina’s weer te geven. Dit vergt echter wel de nodige inspanning van de gebruiker omdat er veel gezoomd en gescrold moet worden. Dit kan verwarrend zijn wanneer bezoekers niet precies weten welke informatie zich waar op de website bevind. Ook is het lastig om een goed beeld van de site te krijgen aangezien er steeds maar een klein gedeelte van de pagina zichtbaar is. We kunnen wel zeggen dat deze sites mobiel vriendelijk zijn, maar nog niet bepaald gebruikersvriendelijk.

Een succesvolle internetervaring heeft..

Als je besluit om een mobiele versie van je internet site in te zetten, doe je dit om je gebruikers nog meer tot dienst te kunnen zijn. De gedeelde content moet toegankelijker worden via mobiele devices om zo een heldere en duidelijke ervaring voor de bezoeker te creëren. We nemen een drietal benaderingen onder de loep die kunnen bijdragen aan een succesvolle mobiele internet ervaring.

  • Webnormen
    Er zijn webstandaarden die aangegeven hoe een pagina ‘geschreven’ dient te worden. Wanneer je je website via deze normen vormgeeft zorg je ervoor dat deze via zowel mobiele browsers als desktop browsers kan worden weergegeven. Dit neemt de eerder benoemde scrol en zoom problemen niet weg maar hier komen we later op terug.
  • Liquid Design
    Liquid design is erg in opmars. In combinatie met punt 1 zorgt dit voor een veel betere mobiele ervaring. Liquid design zorgt ervoor dat de webpagina zich aanpast naar het formaat van het beeldscherm waar het op wordt bekeken. De kracht van deze oplossing ligt in het feit dat het enkel gaat om aanpassingen in de presentatie laag van de internetsite. Er is dus slechts één versie van de internetsite voor wat betreft architectuur en dus het te gebruiken CMS.
  • Mobiel specifieke internetsite
    Deze variant werkt volgens het principe om een specifieke internetsite te bouwen voor een kleine groep gebruikers. Bijvoorbeeld een groep die een bepaalde smartphone of tablet gebruiken. Wanneer je echt specifieke ‘native’ functies wil,  die op een specifiek device werken, is het een mogelijkheid om deze benadering te gebruiken.

Het aanpassen van de technische kant van websites op mobiele devices is een belangrijk punt. Daarnaast is het ook belangrijk om de data op je website nogmaals onder de loep te nemen. Sommige websites dienen het doel om grote hoeveelheden informatie te verspreiden. Wanneer deze lappen met tekst aangepast worden aan het formaat van het beeldscherm worden deze meestal in de lengte uitgerekt. Dit zorgt voor een enorme hoeveelheid met tekst. Wellicht is het beter om deze informatie in te korten of onder te verdelen in kopjes.

Een heikel punt tegenwoordig is het verschil tussen tablets en smartphones. Veel mensen surfen via de tablet en krijgen vervolgens een mobiele versie van de website te zien die niet gelijk is aan de desktop versie. Niet handig en daarnaast ook niet nodig. Bezoekers kunnen op een tablet net zo goed uit de voeten met de desktop versie als op een netbook.

En App’s dan?

App’s worden steeds belangrijker binnen het mobiele proces. De tijd dat smartphone bezitter massaal applicaties als iBeer en iFart downloaden is voorbij. Inmiddels hebben we deze app’s wel een beetje gezien en gaan we op zoek naar de exemplaren met een meerwaarde. Het is zeker de moeite waard om te onderzoeken of een app een meerwaarde voor jouw bedrijf heeft. Breng geen app op de markt wanneer blijkt dat dit geen duidelijke meerwaarde creëert. Een zinloze app is frustrerender dan helemaal geen app. Houd ook rekening met het doel van de app. We zien nog vaak dat een app met bijvoorbeeld informatie over een grote stad in het buitenland internet connectie nodig heeft om informatie op te halen. Gebruikers hebben liever een grootte app die ze volledig op de telefoon kunnen huisvesten zonder vervolgens nog internet nodig te hebben, dan een app die de vakantiekosten met €50 verhoogd.

Alle informatie die je kunt vinden over het toegankelijk maken van je online content dient één uiteindelijk doel, het gebruiksgemak voor de bezoeker. Voel je niet gebonden aan wat andere doen en richt je site zo in dat hij optimaal inspeelt op de wensen en behoeftes van je bezoekers.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners