088 - 120 34 00

De CPA van SEO…

Hoe bereken je de kosten per conversie of actie (cpa) bij SEO?

Zoekmachine optimalisatie is een lange termijn strategie, resultaten op korte termijn zijn vaak niet snel te halen. Daarnaast zijn er vaak hoge investeringen die de strategische keuze om een website te optimaliseren niet altijd even aantrekkelijk maken.

Door vooraf een CPA vast te stellen kan je wel sturen op een bepaalde terugverdientijd. In het voorbeeld hieronder licht ik verder toe hoe je voor een SEO investering een business case kan maken.

Voorbeeld case: “Wijnwinkel”

Eenmalige kosten

Ontwikkeling van de website: € 15.000

SEO Advies en optimalisatie: € 7.500

Content en beeldmateriaal: € 5.000

Totaal: € 27.500

Maandelijkse kosten:

Optimalisatie & onderhoud van de website: € 750

Totaal: € 750

Inkomsten

Uit historische gegevens weten we dat de gemiddelde orderwaarde € 60,- is. We hebben een bruto marge van 40%. Per order is dit gemiddeld € 24,-.

Maximaal 50% van onze brutomarge willen we inleveren als investering voor zoekmachine optimalisatie. We komen daarmee op een maximale CPA van € 12,-

Return on Marketing Investment

De terugverdientijd van deze investering is afhankelijk van het aantal extra orders per maand. Maandelijks willen we minimaal 63 extra orders om de maandelijkse kosten te dekken. Daarnaast zijn er 2.292 extra orders nodig om de eenmalige investering terug te verdienen. Hieronder een grafiek waarin de terugverdientijd bij 250, 500 en 1000 extra orders per maand is weergegeven.

romi

Duidelijk wordt dat we bij een CPA van € 12,- bij een gemiddeld aantal extra orders van 250 per maand de investering net binnen een jaar kunnen terugverdienen. Bij gemiddeld 500 extra orders binnen 6 maanden en bij 1000 extra orders per maand in drie maanden.

Nb. In Juni zochten ongeveer 300.000 mensen in Google op het woord “Wijn”. Mocht bovenstaand verhaal je op ambitieuze ideeën brengen, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Conclusie

We begonnen dit verhaal met de vraag hoe je de CPA bij SEO kan berekenen. Wat ik duidelijk wil maken is dat dit niet belangrijk is. Stel voor jezelf een maximale CPA vast en ga daarmee aan de slag. Wanneer je de investering eenmaal hebt terugverdiend daalt de CPA tot een steeds lagere waarde. Belangrijk is wanneer je de investering kan terugverdienen, hoeveel extra orders je daarvoor moet wegzetten en of daar in de markt voldoende ruimte of vraag voor is.

Hoe pak jij dit aan? Welke ervaringen heb jij met het terugverdienen van een SEO investering en kwamen berekeningen achteraf uit?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners