088 - 120 34 00

Dashboards Data visualisatie

Web analytics tools CRM email-marketing en andere systemen genereren meer cijfers dan je lief is Niet al die cijfers hebben een directe relatie met je doelstellingen Slechts een aantal vertelt daadwerkelijk iets relevants over de prestaties Hoe schep je duidelijkheid in die chaos aan cijfers Hiervoor bestaan nu juist het dashboard een visueel hulpmiddel dat de informatie organiseert die voor jou het belangrijkst is

Web analytics tools, CRM, email-marketing en andere systemen genereren meer cijfers dan je lief is. Niet al die cijfers hebben een directe relatie met je doelstellingen. Slechts een aantal vertelt daadwerkelijk iets relevants over de prestaties. Hoe schep je duidelijkheid in die chaos aan cijfers?

Hiervoor bestaan nu juist het dashboard, een visueel hulpmiddel dat de informatie organiseert die voor jou het belangrijkst is. Wanneer je een auto bestuurt geeft het dashboard belangrijke informatie weer die nodig is om de juiste handelingen te verrichten. Een online marketing dashboard zou op dezelfde manier moeten werken. Veel Analytics beschikken over een goede interface en eigen dashboards, toch laten deze vaak te wensen over.

Zelden ben je echt vrij om het dashboard aan je benodigdheden aan te passen. Een dashboard moet juist volledig op maat worden gemaakt en is voor elk bedrijf uniek. De dashboards in analytics tools blinken vooral uit in mooie grafiekjes en metertjes, maar leveren maar weinig echte inzichten op. Dennis Mortensen stak onlangs al de hand in eigen boezem. Hij nam daarbij de dashboards van zijn eigen product en dat van de concurrentie onder de loep. Hij is trouwens directeur Data Insights bij Yahoo! en voormalig CEO van Indextools.

Deze partijen zullen dus nog wel even op zich laten wachten als het aankomt op bruikbare dashboards. Dan stellen we natuurlijk wel meteen de vraag; hoe bouw je dan wel een goed dashboard? Daar moeten in elk geval twee belangrijke vragen voor beantwoord worden:

– Welke data zet ik op het dashboard?
– Hoe visualiseer ik die data?

De eerste stap is het vaststellen van de KPI’s. Dit zijn namelijk de belangrijkste elementen die je op het dashboard terug zult vinden.
KPI’s zijn die cijfers die daadwerkelijk iets relevants over de prestaties vertellen. Ze hebben altijd een directe impact op de doelen en stellen je in staat je voortgang te meten. KPI’s be

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners