088 - 120 34 00

D66 Bereikt en overtuigt de online kiezer het beste

Dat de online strategie een belangrijke rol kan spelen in het behalen van de eindoverwinning blijkt wel uit de verkiezingscampagne van Barack Obama. Mede dankzij een succesvolle online media strategie wist deze uiteindelijk het presidentschap te behalen. De democraten van D66 tonen aan goed te hebben afgekeken bij de Amerikaanse evenknie, de PVV en de SGP hebben nog veel huiswerk te doen op online gebied.

D66 komt het beste uit de bus op het gebied van politieke online marketing. In een onderzoek uitgevoerd door online marketing bureau Onetomarket, wisten zij 88,5 van de mogelijke 110 punten te scoren. Hierbij werd gekeken naar de online prestaties van politieke partijen aan de hand van drie speerpunten: vindbaarheid, interactiviteit en doeltreffendheid. Naast D66 hebben ook de PVDA en CDA de online marketing strategie prima op orde, daar waar de SGP en de PVV over het geheel als slechtste uit de bus komen.

Vindbaarheid

Op het gebied van vindbaarheid werd gekeken naar het aantal resultaten waarbij de partijen naar voren kwamen gerelateerd aan de belangrijkste thema’s die momenteel spelen als veiligheid, bezuinigingen en AOW leeftijd. Hierbij scoort met name de VVD, die goed vindbaar is in Google binnen zowel geadverteerde als organische resultaten, maar ook op blogs in combinatie met deze thema’s. De online vindbaarheid van de Partij voor de Dieren en SGP laat te wensen over, zij zijn dan ook vrijwel onzichtbaar op belangrijke maatschappelijke thema’s.

Op het gebied van SEO scoren de VVD, SP en D66 erg hoog. Echter zijn de CDA en VVD maar de enige 2 partijen die adverteren op de belangrijkste politieke issues. De Partij voor de Dieren, Christenunie, PVV en SGP komen helemaal niet voor in de zoekresultaten als we kijken naar belangrijke maatschappelijke thema’s (veiligheid, bezuinigingen, hypotheekrenteaftrek, AOW leeftijd, sociaal leenstelsel, integratie en milieu).

Interactie

De dialoog aangaan is een van de krachtige elementen die het internet biedt. Vrijwel alle partijen hebben dan ook Twitter accounts en ook LinkedIn, Hyves, Youtube en Facebook. Belangrijker is echter de dialoog. Wordt er ook daadwerkelijk geluisterd naar vragen? Via Twitter en mailings werden diverse vragen gesteld aan de verschillende partijen over het sociaal leenstelsel en de belangrijkste speerpunten. D66, PvdA en Partij voor de Dieren gaven ook direct antwoord op vragen die via Twitter werden gesteld, daar waar alle overige partijen geen reactie gaven. Via mail was de respons ook zeer wisselend, hierin stelde een 18-jarige kiezer de vraag waarom hij voor de betreffende partij moest kiezen: een moment om die persoon voor het leven te binden, de SP en Partij voor de Dieren lieten zich hierin van de beste kant zien door  persoonlijke, krachtige en uitgebreide mails te sturen.  De VVD, PVDA en Groenlinks reageerden enkel met een automatische beantwoording en voor de PVV was zelfs dit teveel gevraagd.

Naar alle politieke partijen is het volgende Email bericht gestuurd:

Beste …,

Dit jaar ben ik 18 jaar geworden, wat betekent dat ik mag gaan stemmen. Momenteel ben ik nog zwevende, maar wel intensief aan het uitzoeken welke partij het beste bij mij past. Kunt u mij 3 redenen geven waarom ik op jullie zou moeten stemmen?

Met Vriendelijke Groet

Tim Brandts

Op de PVV na waren de partijen snel met het reageren. Echter was het in alle gevallen een automatisch bericht met inhoud als:

“Hartelijk dank voor uw e-mail. wij ontvangen bij het partijbureau vele tientallen e-mails per dag. de behandeling van uw mail kan daarom één tot twee weken duren.”

Toch werd hierna door enkele politieke partijen snel gereageerd. de SP stak er met kop en schouders bovenuit. Zij stuurde zelfs twee e-mails, die beide persoonlijk overkwamen.

Beste Tim,

Wat enorm goed dat je mailt! Want dit is inderdaad een belangrijke keuze. Ik vind het lastig om 3 voorbeelden te geven, maar ik kan je wel aangeven wat ikzelf heel erg belangrijk vind. Misschien kan jij je daar in vinden.

  1. De studiefinanciering moet blijven. Partijen zoals PvdA, VVD, Groen Links en D66 willen de basisbeurs voor studenten afpakken en omzetten in een leenstelsel. Hiermee zadelen ze studenten met extra 25.000 euro aan schuld op. Studenten geven zelf ook aan dat ze dan niet meer willen en kunnen studeren. Wij als SP willen dat de studiefinanciering blijft. Check ook: www.stufimoetblijven.nl
  2. Wij willen de crisis sociaal oplossen. Wij bezuinigen wel 10 miljard. Maar investeren daarbij wel in de meest zwakke in de samenleving en investeren in zorg, onderwijs en de politie (meer wijkagenten).
  3. De SP is een partij die naar de mensen toe gaat. Op straat te vinden is, de deuren langs gaat en heel veel onderzoek doet. Deze week hebben we nog het onderzoek onder huisartsen gepresenteerd. Zie:  http://www.sp.nl/zorg/nieuwsberichten/7736/100601-sp_onderzoek_huisartsen_veroordelen_kabinetsbeleid.html Want je kan wel iets vinden, maar dat moet je altijd blijven toetsen en je moet luisteren naar wat er speelt en wat mensen vinden.

Als je nog meer vragen hebt, bel of mail gerust! Heel veel succes met je keuze!

Groeten,

Nine Kooiman

SP tweede Kamerfractie

‘Kandidaat Kamerlid (15)

Alle lijsttrekkers zijn ook actief op Twitter. Femke Halsema heeft veruit de meeste volgers, Alexander Pechtold is een goede tweede. Echter zijn alleen de partij-accounts van de D66, PVDA en de pvdDieren de enige die daadwerkelijk reageren. Vooral de D66 is erg actief. Zij communiceren op een formele en correcte manier. Als we verder kijken naar het gebruik van Social Media, dan scoort de SGP wederom bedroevend slecht: sociaal afwezig op zowel Hyves, Linkedin, Facebook en Youtube. 

Doeltreffendheid

Dat kracht en duidelijkheid van de boodschap die wordt vertolkt een belangrijke rol speelt voor de kiezer is onmiskenbaar. Aan de hand van actualiteit, de duidelijke vindbaarheid, vertolking en belang van standpunten evenals navigatie werden de websites van de partijen onder de loep genomen. Met name het CDA beschikt op deze onderdelen over een krachtige website, die actueel is en waarop de standpunten direct duidelijk worden weergegeven. De website van de PVV was weinig doeltreffend, zo was de inhoud niet erg actueel en werden vele belangrijke maatschappelijke thema’s onbesproken gelaten.

De resultaten tonen aan dat de CDA haar website het website het best op orde heeft. De standpunten zijn direct duidelijk en de berichten zijn erg actueel. Het minst actueel zijn de berichten op de website van de SGP en PVV. Met name de standpunten zijn heel belangrijk in een verkiezingsprogramma. Voor de SP, PvdDieren, SGP en PVV valt hier op online gebied nog veel winst uit te halen.

Een korte samenvatting van dit onderzoek was te vinden in de Sp!ts van dinsdag 8 juni 2010 en online te benaderen.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners