088 - 120 34 00

Custom Alerts in GA; wanneer gebruiken?

Iedereen weet van het bestaan van de Custom Alerts in Google Analytics. Maar gebruik je ze ook? Ik weet van mezelf dat ik ze veel te weinig in zet. Terwijl het zo’n handig hulpmiddel is om veranderingen op je website op te sporen en te verklaren. Daarom in dit artikel een aantal handige Custom Alerts op een rij.

Offline Campagnes monitoren en doormeten
Om meer inzicht te krijgen in het effect van Offline Campagnes op je online verkeer, kun je gebruik maken van de custom alerts. Stel je zet een campagne in rondom één of meerdere vestigingen van je bedrijf. Graag wil je dan weten of dit ook zorgt voor extra verkeer op je website. Je kunt een alert hiervoor maken, ingesteld op stadsniveau, regioniveau etc. Stel dat je een actiecampagne van één week hebt in Arnhem en omgeving, zou je op deze manier een alert in kunnen stellen om dit te kunnen meten.

Natuurlijk kun je nog spelen met het onderste gedeelte. Dit kun je ook per week instellen bijvoorbeeld. Mocht je in je “actiecampagne Arnhem” een bepaalde aanbieding hebben, zou je ook extra verkeer naar deze aanbieding kunnen gaan doormeten in Google Analytics. Dit kun je doen door een speciale landingspagina te maken voor je aanbieding (bijv www.voorbeeld.nl/actie). Je kunt dan het verkeer naar deze pagina monitoren met gebruik van een alert.

Ook de verkoop van het specifieke product kun je met Custom Alerts in de gaten houden (mits je natuurlijk eCommerce meet binnen je account) .  Dit kan door een alert op de verkopen van het product te zetten;

Maar bijvoorbeeld ook door een specifiek doel in te stellen op de aanbieding/product en deze te volgen via alerts. Voordeel hiervan is hierbij in de alert ook weer de plaats kunt koppelen.

Monitoren van advanced segments
De advanced segments / geavanceerde segmenten die je hebt aangemaakt in Google Analytics, heb je natuurlijk niet voor niets gemaakt. Het handige is dat je deze segmenten ook kunt monitoren met de Alerts! Stel, je hebt segmenten aangemaakt om je Social verkeer te kunnen bekijken. Bijvoorbeeld op de volgende manier.

Dan is het toch zonde om hier geen alert voor op te stellen? Op die manier kun je bijvoorbeeld zien of het nieuwe filmpje dat je op jullie YouTube kanaal hebt gezet, ook werkelijk voor verkeer zorgt zonder dat je zelf iedere dag actief in GA moet zoeken naar je resultaten.

Je kunt de geavanceerde segmenten simpelweg aanklikken bij de meldingsvoorwaarden en daarbij weergeven wanneer je gewaarschuwd wilt worden. Bijvoorbeeld bij daling/stijging van bezoeken, maar je kunt dit ook toepassen op bijvoorbeeld het bouncepercentage. Hiermee registreer je of je bezoeken uit social wel waardevol zijn of linea recta je site weer verlaten.

Je kunt ook andersom te werk gaan. Mocht je uit je alerts een interessante stijging/daling zien in een bepaald segment, kun je door simpelweg op “segment maken” te klikken hier een segment voor maken.

Je komt dan automatisch in het gedeelte “geavanceerde segmenten maken” in GA, waarbij de voorwaarden al ingevuld zijn.

Signaleren drop down in bezoeken
Een alert dat waarschijnlijk al wel door veel GA gebruikers wordt ingezet, is het instellen van een custom alert om een drop down in je bezoekers aantallen te monitoren. Stel dat je website eruit ligt of de landingspagina van een adwords campagnes verkeerd staat, dan wil je op de hoogte zijn van de daling in bezoekers hierdoor. Hopelijk heb je dit al lang in de gaten, maar mocht dit niet zo zijn, dan is een alert geen overbodige luxe.

Algemene melding

Het mooie van zo’n algemene melding als deze is, dat zodra je deze melding krijgt, er ook een aantal hoofdredenen van deze drop down worden gegeven (ook bekend als Major Contributors of Belangrijke Bijdragers)

Hierdoor hoef je nog minder zoekwerk uit te voeren en zie je praktisch meteen wat de reden is van de daling in verkeer.

Melding voor AdWords campagne

Op deze manier kun je op campagne niveau dalingen (maar natuurlijk ook stijgingen) volgen. Naast bezoeken kun je hier bijvoorbeeld ook mooi het aantal transacties of behaalde doelen uit een bepaalde AdWords campagne monitoren. Vooral handig als je met strakke targets werkt.

Zoals je ziet, legio mogelijkheden om het gebruik van GA nog makkelijker en sneller te maken. Waarom iedere dag zoeken naar wijzigingen en redenen hiervoor, als je ze ook kant en klaar in je inbox kunt krijgen. Doe er je voordeel mee.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners