088 - 120 34 00

Conversies verbeteren met behulp van interne zoekmachine

Conversies (en bezoekerservaring) verbeteren met behulp van je interne zoekmachine is goed mogelijk. Een interne zoekmachine op je website is essentieel om meer inzicht te krijgen in de bezoekers op je website en tevens een handig hulpmiddel voor diegene die hier de voorkeur aan bieden of wanneer je niet direct kunt vinden waarvoor je eigenlijk op de website terecht bent gekomen. Bij dat laatste heb je dan sowieso een probleem omdat de regel is dat je moet waarmaken op je landingspagina wat je in je uitingen communiceert. Tevreden bezoekers kunnen tevreden klanten worden – maar wat als de ervaring met uw site of interne zoekmachine direct drempels opwerpt?

Ik heb een interne zoekmachine, wat nu?

In het geval dat je al een interne zoekmachine hebt is het noodzakelijk dat deze wordt doorgemeten in je webstatistiekenpakket. De meeste pakketten bieden hier ondersteuning voor.

In Google Analytics stel je dit in bij de instellingen voor je profiel. In het onderdeel Site Search selecteer je dat je interne zoekmachine wilt gaan meten. In het tweede gedeelte wordt een parameter gevraagd. Bij veel websites zal dit ‘s‘ zijn – dit is echter compleet afhankelijk van je website. Wanneer je niet weet welke parameter te gebruiken voer je gewoon even een zoekopdracht uit op je eigen zoekmachine. Bijvoorbeeld:

Waarbij we hebben gezocht naar bretels (een collega had deze onlangs nodig). Vervolgens zien we in de URL van de resultaatpagina van deze zoekopdracht het volgende:

http://www.wehkamp.nl/Zoeken/GeenResultaten.aspx?N=186&Nty=1&Ntk=ART&Ntt=bretels

Het zal je opvallen dat de variabele Ntt de waarde bretels bevat. In dat geval zouden we dus in plaats van ‘s’ de ‘Ntt’ als waarde invullen. Bij sommige systemen kun je wanneer gewenst ook nog de categorie in vullen.
Wanneer jouw website geen parameter in de URL heeft zul je onderwater een parameter in de trackPageview functie van Google Analytics moeten meesturen.

Alles ingesteld, where’s the money?

Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst een aantal dingen te weten komen. Allereerst wil je graag weten hoeveel mensen op je site gebruik maken van de interne zoekmachine. .

Verder natuurlijk: waar wordt op mijn website gezocht naar producten? Waar zochten mijn bezoekers naar? Wat leverden zoekopdrachten mij op? En hoe verhoudt het verkeer wat zoekt op mijn website zich ten opzichte van het sitegemiddelde?

In bovenstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld dat er een aantal zoektermen zijn die toch zorgen voor een leuk aantal transacties. Ook zie je dat bij sommige aankopen vanuit de interne zoekmachine het conversiepercentage ook erg hoog kan zijn.

Deze resultaten zullen een sterke aanwijzing zijn dat je site misschien moet faciliteren in de meest interessante bronnen. Denk aan het uitbreiden van je sitestructuur, maak geschikte pagina’s voor de bewuste productgroepen en neem deze op in je linkbuilding strategie. Dit zal waarschijnlijk niet alleen je conversie verbeteren, maar ook een toename in verkeer vanuit de niet-betaalde zoekopdrachten.

Mensen verwachten iets op mijn site, maar ik heb het niet

In het eerdere voorbeeld waarbij we bij een groot online warenhuis naar bretels zochten was de resultaatpagina van deze zoekopdracht een vrij deprimerende ervaring. Niet alleen waren 0 resultaten gevonden voor de zoekopdracht bretels, maar ook was de suggestie vanuit de interne zoekmachine ook niet relevant aan de zoekopdracht.

“Bedoelde je borstels? (5 artikelen)”

(eigenaardig detail; niet klikbaar en geen foto’s )

Vervolgens de boodschap met suggesties om het gedrag van mij als bezoeker te veranderen. Geen bericht dat misschien de webwinkel het wel eens bij het verkeerde eind kan hebben of bijvoorbeeld de suggestie om ‘Product niet in ons assortiment? Doe een suggestie of bekijkt u anders …. deze 4 producten ‘
Hoe is dit op jouw website? Geef je suggesties voor alternatieve producten of diensten?

Zoekresultaten verrijken

U kunt er ook nog voor kiezen om uw zoekbox van uw zoekmachine zelf functioneler te maken door bijvoorbeeld deze uit te breiden met een systeem zoals TypeResult of Qweery. Online warenhuis Fonq heeft hiermee bijvoorbeeld goede resultaten behaald.

Hopelijk heeft dit artikel je aangemoedigd om eens serieus wat onderzoek te verrichten naar de effectiviteit van je interne zoekmachine. Heb je zelf nog tips of aanvullingen op dit artikel dan kun je gerust een reactie achter laten.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners