088 - 120 34 00

Conversieoptimalisatie middels Bannering: kan dat?

In tegenstelling tot zoekmachine marketing leidt bannering niet snel tot directe conversies. Het moment dat de doelgroep wordt geconfronteerd met een banner ligt namelijk veel vroeger in het beslissingsproces van de consument. Ga zelf maar na: mocht je een banner zien en het aanbod zo interessant zijn dat je er op klikt, hoe groot is de kans dat je dan ook daadwerkelijk direct overgaat tot aankoop? Het belangrijkste doel is te zorgen dat jouw merk/product “top-of-mind” is op het moment dat iemand online op zoek gaat naar het type product dat je verkoopt.

Maar al zou bannering veel directe conversies opleveren, dan blijft optimalisatie op basis van conversie lastig. De verdeling van het budget over de verschillende websites wordt namelijk voorafgaand aan de campagne bepaald. Nadat het mediaplan is gemaakt en de advertentieruimte is ingekocht zijn er eigenlijk geen mogelijkheden om budgetten nog te verschuiven naar goed converterende sites of advertentieposities.

Bannering via Google Content Network

Een uitzondering hierop is het advertentiesysteem van het Google Content Netwerk. De websites die zich hebben aangemeld voor Google Adsense verkopen hun advertentieruimte namelijk via een veilingmodel, net als bij Google Adwords het geval is. De adverteerder kan hierbij zelf bepalen of er wordt ingekocht per 1000 vertoningen (CPM) of per click (CPC). Dankzij het veilingmodel kunnen adverteerders elke minuut van de dag biedingen en budgetten aanpassen en sites/ posities verwijderen. En daarmee dus ook optimaliseren op bijvoorbeeld CTR of conversie.

Voor meer informatie over de mogelijkheden van het Google Content Network, klik hier.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners