088 - 120 34 00

Conversieoptimalisatie: De interne zoekmachine

Het optimaliseren van de resultaten in Google en ervoor zorgen dat de zoeker een adequaat resultaat te zien krijgt is core business in online marketing. Gebruikers vinden het prettig om te zoeken en op deze wijze krijgen ze een adequaat antwoord op hun zoekvraag. Dit geldt zowel voor buiten je website, maar ook zodra bezoekers op je website landen.

Veel websites bieden de bezoeker een zoekmogelijkheid op de website zelf. Vaak is het een zoekbox die rechtsbovenaan op de website staat geplaatst. Voor met name grote sites met vele producten en categorieën is de zoekfunctie een veelgebruikte wijze van navigeren. Op deze wijze kan men namelijk snel resultaat krijgen op zijn of haar zoekvraag, wat via de diepe navigatie wellicht minder voor de hand liggend is. De interne zoekmachine is echter van belang voor vrijwel elke website. In dit artikel de stappen tot het doormeten van je interne zoekmachine en welke stappen je vervolgens kunt nemen om de conversiekracht van je website te verhogen.

De interne zoekmachine in Google Analytics

Belangrijk is om te weten wat mensen nu daadwerkelijk voor zoekopdrachten invullen in de zoekbalk. Met Google Analytics kun je het gebruik van de zoekfunctie gaan bijhouden en meten. Dit is als volgt in te stellen.

Een vereiste voor het bijhouden van de interne zoekopdrachten is dat, na het invullen van het zoekwoord in de zoekbox, het zoekwoord terugkomt in de URL. Om Site Search te activeren moet je eerst achter de queryparameter zien te komen. In het geval van Onetomarket ziet het er als volgt uit.

Stel dat je zoekt op “google analytics” binnen de Onetomarket website:

Dan ziet de URL met zoekresultaten er zo uit:

https://www.onetomarket.nl/?s=google+analytics&x=0&y=0

De queryparameter is het woord of letter dat voor het = teken staat. In dit geval de letter “s”. Met deze informatie kun je de instellingen voor Site Search compleet maken. Je gaat naar de profielinstellingen van je Google Analytics account en vult het op de volgende manier in:

Indien je zoekresultaten ook nog werkt met categorieën, kun je dat op dezelfde manier ook invullen. Dit levert in de rapporten nog meer informatie op.

Zodra dit ingesteld staat, komen de interne zoekopdrachten terug in Google Analytics onder “Inhoud”. Maar wat kan je nu met deze resultaten? Op welke manier kan je dit gebruiken om te ontdekken waar je gaat testen?

Wat te doen met de interne zoekmachine?

Voor vele bezoekers is het gebruiken van de zoekfunctie op een website een standaard wijze om te navigeren door een website. Veelal competitieve gebruikers maken hier gebruik van om zo snel mogelijk bij hun gewenste product te komen. Ook personen verder in de aankoopcyclus, die al precies weten wat ze willen, hopen op deze wijze het directe productresultaat passend bij hun zoekopdracht te zien. De zoekbox wordt ook gebruikt zodra bijvoorbeeld de navigatie onduidelijk is en de opbouw van de website niet de logica biedt die de bezoeker verwacht. Zorg ervoor dat de zoekbox vindbaar is op de plek waar de gebruiker deze verwacht. Dat wil zeggen rechts bovenin of bovenin het midden van de navigatie van de website.

De zoekopdrachten die worden uitgevoerd in de zoekbox kunnen veel informatie geven over hetgeen je bezoeker wil vinden op je website. Zodra er op een term veelvuldig wordt gezocht vanuit de zoekbox, kan dit informatie bieden voor mogelijke optimalisaties. Als mensen in de interne zoekmachine veel zoeken naar “rode Nike schoenen”, maar deze schoenen staan niet direct op de homepage, dan zou dit een mogelijkheid tot optimalisatie kunnen zijn. Door deze prominenter op de homepage onder de aandacht te gaan brengen, kan worden voldaan aan de wensen van de bezoeker. Kortom een goede test zou hierop losgelaten kunnen worden.

Het op orde hebben van de resultaten van zoekopdrachten die worden uitgevoerd vanuit de interne zoekmachine kunnen zorgen voor significante stijgingen in het conversiepercentage. Zorg er dan ook voor dat je interne zoekmachine de juiste resultaten teruggeeft aan de bezoeker.

Hoe kom je nu aan die informatie uit de interne zoekmachine? Zoals je hieronder ziet is er een rapport “Overzicht”, welke informatie geeft over hoe vaak de zoekfunctie is gebruikt. Het geeft weer hoe hoog het percentage is van de bezoekers die de zoekfunctie gebruiken ten opzichte van de bezoekers die de zoekfunctie niet gebruiken. Dit zegt nog niet zoveel. Echter geeft het wel de importantie aan van de zoekfunctie binnen je website. Mocht het gebruik nu ineens significant zijn gestegen, dan is het slim om te onderzoeken hoe dit komt. Bepaalde wijzigingen aan de navigatie van de website hebben wellicht een negatieve invloed gehad, waardoor de bezoeker de zoekbox veelvuldiger gaat gebruiken om het gewenste product te vinden.

Een belangrijk rapport om erachter te komen wanneer men begint met zoeken is “startpagina’s”. Dit zijn de pagina’s waarop men de zoekopdracht start. Vaak zie je dat de homepage hier prominent naar voren komt. Dit hoeft geen slecht teken te zijn. De mens is tegenwoordig namelijk gewend geraakt aan deze wijze van navigeren, ook mede dankzij Google, en vult meteen het woord in waar men naar op zoek is.

Waar je juist in dit overzicht naar zoekt zijn de uitschieters. Zijn er pagina’s waarop er veel gezocht wordt? Het is aan te raden dit overzicht te vergelijken met je “Belangrijkste inhoud” om te zien of er pagina’s zijn die proportioneel veel zoekopdrachten krijgen. Zodra je deze uitschieters in kaart hebt gebracht kun je jezelf vragen gaan stellen over die pagina. Heeft de pagina een lastige navigatie? Waarom kunnen de bezoekers niet vinden wat ze zoeken? Zou het logisch zijn dat ze andere content verwachten op de pagina? Zijn mijn landingspagina’s uit AdWords wel gekoppeld aan de juiste zoekwoorden?

Je kunt per pagina de zoekwoorden in beeld krijgen. Met deze zoekwoorden in combinatie met de pagina’s waarop men zoekt en vragen die je hierboven gesteld hebt, krijg je waarschijnlijk al snel wat knelpunten en drempels in zicht. Probeer zelf eens vanaf de homepage op zoek te gaan naar belangrijke zoekopdrachten uit Site Search en bekijk waar je tegenaan loopt. Vaak loop je dood op een bepaalde pagina. Soms is het plaatsen van een simpele link naar een andere pagina op de website voldoende om het probleem op te lossen. Andere keren moet je gaan testen met variaties van de pagina. Houd tijdens het testen het gebruik van Site Search in de gaten, bekijk of er een verandering in de trend waar te nemen is.

Handboek Conversieoptimalisatie

Dit artikel is onderdeel van het handboek Conversieoptimalisatie geschreven door Onetomarket dat op 24 maart te kopen is in de winkels. Je kunt deze ook nu al bestellen. Bestel voor 23 maart en je ontvangt 12% korting. Meer informatie over het handboek vind je hier, je kunt ook direct bestellen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners