088 - 120 34 00

Claim je autoriteit.

Online autoriteit claimen is belangrijk. Niet alleen vergroot het de kans dat een potentiële klant je vertrouwt, ook helpt het bij zaken als conversie, linkbuilding en zoekmachineoptimalisatie in het algemeen. Een autoriteit zijn helpt dus, maar hoe wordt je online een autoriteit?

Act like one
De eerste stap is simpelweg je gedragen als een autoriteit. Claim op je site je autoriteit, maar vermijd zoveel mogelijk het gebruik van superlatieven. Geef niet aan dat je de beste of snelste bent, maar laat zien hoeveel mensen op jouw dienstverlening vertrouwen of hoe snel je bent. Enkele voorbeelden:

–          Kies net als 2 miljoen huishoudens voor Stroom en Gas van Essent! (Essent)
–          Ongeveer 25.270.000.000 resultaten (0,16 seconden)  (Google)
–          1337 stalen rossen in het assortiment (FietsenToko)
–          29 kleuren krijtverf (Bellefleur Interieur)

Een ander voorbeeld is het gebruik maken van rich snippets, waarmee je al in de zoekresultaten van Google je autoriteit kan claimen.

Wees consistent
Om autoriteit uit te stralen is het zaak om in alle uitingen een consistente stijl te hanteren. Zorg ook dat je site enkel bestaat uit unieke content en probeer nieuwsberichten indien mogelijk als eerste binnen je branche te publiceren, zodat de kans groot is dat jouw website als bron genoemd wordt. Met andere woorden: geef bezoekers handvaten om naar je te verwijzen en je te noemen.

Claim je autoriteit


Wees zichtbaar
Om als autoriteit gezien te worden moet je goed zichtbaar zijn op zoveel mogelijk kanalen. Met een groot budget is dit natuurlijk vrij makkelijk. Je start een paar tv, radio en AdWords campagnes en mensen gaan je merk al snel (online) herkennen. Met een beperkt budget moet je zorgvuldig je kanalen kiezen. Richt je bijvoorbeeld op SEO en AdWords termen met minder concurrentie. Ga netwerken en zorg dat je als specialist bij tv of radioprogramma’s  wordt gevraagd. Dit laatste lukt natuurlijk niet direct. Begin daarom met bijvoorbeeld gastbloggen op platformen die hun autoriteit al geclaimd hebben in je vakgebied. Op die manier laat je zien dat je de juiste connecties hebt. En laat vervolgens ook op je eigen website zien dat je genoemd bent op één van die bekende platformen.

Onderzoek en verspreid
Leent jouw specifieke expertise zich voor onderzoek? Zorg dat je een gedegen onderzoek uitvoert en verspreid dit groots via persberichten en je online connecties. Naar mate je dit vaker doet, zul je merken dat het steeds vaker opgepakt wordt. Als er uiteindelijk ook offline naar je gerefereerd wordt terwijl je enkel online actief bent, is dat een teken dat je goed op weg bent een online autoriteit te worden.

Creëer goodwill
Investeer in je connecties. Wees bereid om wat voor anderen te doen. Heb je een artikel waarin een relevante link naar een andere website niet zou misstaan? Plaats die dan ook. Ga daarnaast de conversatie aan met concullega’s, je klanten en andere autoriteiten via bijvoorbeeld Twitter. Schroom ook niet om een bericht van iemand te retweeten, maar overdrijf het niet. Monitor relevante termen en reageer snel. Het is al veel vaker gezegd, maar zorg dat je met name op sociale media vooral luistert. Probeer mensen te helpen en grijp niet elke gelegenheid aan om je producten te promoten. Laat met name je expertise zien en voeg waarde toe aan de conversaties. Win het vertrouwen van klanten. Heeft iemand een vraag over een product dat je niet aanbiedt, verwijs hem dan niet naar een slecht alternatief dat je toevallig wel verkoopt, maar probeer ze te voorzien van goede informatie, bijvoorbeeld.

Loop voorop
Zorg dat je binnen je markt voorop loopt. Dat bol.com producten van andere webwinkels aanbiedt in haar assortiment is vrij nieuw in de Nederlandse markt. Amazon werkt echter al jaren op deze manier. Beide lopen ze voorop in hun markt. Zorg dat ook jij  een trendsetter binnen je branche bent. Kijk goed naar online ontwikkelingen en succesvolle internationale innovaties. Dit hoeft niet beperkt te blijven tot ontwikkelingen binnen je eigen markt. Juist ook buiten je eigen branche zijn goede ideeën op te doen.

Wees open
Een autoriteit gaat niet schuil achter een pseudoniem. Het is prima om bijvoorbeeld in een blogpost je bedrijfsnaam te gebruiken, maar laat ook zien wie je echt bent. Heb je contact met een klant, reageer dan als persoon. Verder is het belangrijk om te zorgen dat je open bent over alles. Accepteer klantreviews van je producten op je site en onderneem actie wanneer een klant aangeeft dat hij ontevreden is. Elke negatieve review is een kans om je product of dienst te verbeteren.

Wat een autoriteit verkondigt, wordt sneller overgenomen.

Een nieuwe autoriteit is geboren
Jezelf voordoen als autoriteit is hard werken. Met name binnen competitieve markten is het moeilijk om je positie te claimen. Soms is het dan ook verstandig om eerst autoriteit te claimen binnen een niche of zelfs een autoriteit in een niche van een niche te worden. Uiteindelijk kun je dan langzaam uitgroeien tot een algehele autoriteit. Het mooie van bewust bezig zijn om een autoriteit te worden, is dat je eigenlijk gewoon bezig bent met (online) marketing. Ga maar na; is het publiceren van onderzoeken en het plaatsen van persberichten niet een vorm van linkbuilding? Is het nadenken over je uitingen niet gewoon branding? Kom met een goed marketingplan waarin je alles uitwerkt en stel jezelf (haalbare) doelen. Voer het plan uit en je bent gestructureerd bezig met het bouwen aan je merk en klaar om autoriteit te claimen. Met alle voordelen die daar bij horen.

 

 

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners