088 - 120 34 00

Checklist user-generated content en zoekmachine-optimalisatie

Vorige week vond de Emerce update over Co-Creation plaats. Met Co-Creation wordt meestal user-generated content bedoeld. Andere termen als social media en open content hebben hier ook mee te maken. De coverage van het Emerce-event kun je nalezen op bijvoorbeeld Marketingfacts.

Naar aanleiding van de update heb ik een eenvoudige checklist gemaakt. Iedereen die erover nadenkt om user-generated content in te zetten op een BESTAANDE site kan deze gebruiken, bijvoorbeeld als leidraad bij een oriënterende brainstormsessie. Je kunt dit beschouwen als een opzet voor verdere acties.

Waarom scoort user-generated content goed in zoekmachines?
In principe zou ik hieraan een ander artikel moeten wijden, maar heel in het kort zorgt het voor unieke inhoud op je site en tevens, mits goed toegepast, voor kwalitatief hoogstaande content.

Het maakt je site in algemene zin interessanter voor zowel mensen als zoekmachines. Het zal je rankings in zoekmachine-resultaten positief beïnvloeden. Enkele bekende voorbeelden van websites die dit met succes toepassen zijn Amazon en Bol.com.

Vragen
User-generated content voor je site is een middel, geen doel. Voordat je dit middel inzet, moet je eerst duidelijk hebben:

  1. welk doel wil je uiteindelijk halen;
  2. welke (soorten) bezoekers je site momenteel heeft en in welke mate (in %) ze vertegenwoordigd zijn;
  3. welke redenen zij kunnen hebben om actief mee te helpen aan het maken van kwalitatief goede content voor jouw site;
  4. wat je ze te bieden hebt als tegenprestatie (belangrijk!);

1. Doel
Nu kun je meerdere doelen hebben voor je site, maar laten we voor het gemak even aannemen dat je als doel hebt om kwalitatief hoogstaande en unieke content te creëren voor je bestaande site.

De positieve spinoffs hiervan mogen duidelijk zijn: betere en unieke content zorgt voor hogere rankings, voor bezoekers die langer op je site blijven hangen (wellicht converteren) en zelfs voor mensen die zich actief inzetten op het verbeteren van je site.

Voor wie is dit relevant? Denk eens aan travel-sites en webshops die extra content willen hebben op hun bestemmings- en productpagina’s.

2. Soorten bezoekers
Bij de presentatie van René Jansen van Winkwaves werd een voorbeeld gegeven van een inschatting van de soorten bezoekers op zijn site watvindenwijover.nl. Per groep gaf hij aan met welke doelen zij de site bezochten en hoe groot de groep was.

Het is belangrijk om dit in kaart te brengen, omdat je dit moet koppelen aan de redenen die iedere afzonderlijke groep kan hebben om deel te nemen aan jouw user-generated content project.

3. Redenen om te helpen
Gert-Hans Berghuis van Fabrique gaf tijdens zijn presentatie op de Emerce update een aantal psychologische motieven op waarom mensen zullen meewerken aan een social media project:

  • Nieuwsgierigheid
  • Verwerking
  • Zingeving
  • Goed doen
  • Reflectie
  • Genot, gemak, gewin
  • Geborgenheid
  • Status

Deze redenen kun je 1 op 1 vertalen naar tegenprestaties die jij moet faciliteren.

4. Tegenprestatie
Als webmaster van een site ben jij degene die de verschillende groepen mensen en hun motieven bij elkaar brengt. Jij faciliteert het proces en bent ook degene die voor de waarde die je gegeven wordt wat terug geeft.

Deze stap is essentieel. Als je serieus wil dat mensen waarde toevoegen aan jouw site, zul je ze ook waarde moeten retourneren. Wat geef je dan terug? Dat kun je rechtstreeks vertalen uit de behoeften en redenen die genoemd zijn…

Conclusie
User-generated content is een buzzword in online marketingland en dat is terecht. Je verkrijgt hiermee unieke en waardevolle content en maakt simpelweg je site interessanter voor zowel mensen als zoekmachines. Hiermee zullen je rankings in zoekmachines verbeteren.

Door antwoorden te formuleren op de bovenstaande vier vragen begin je goed voorbereid aan het inzetten van je user generated content als middel om je doelen te behalen.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners