088 - 120 34 00

Bloggen voor bedrijven: een recensie van “the Corporate blogging book” van Debbie weil

Als je voor je bedrijf overweegt een blog te beginnen is het wellicht verstandig om het onlangs uitgekomen ‘the Corporate Blogging Book’ van Debbie Weil te lezen. In deze recensie lees je meer over de inhoud van het boek en voor wie in je organisatie dit boek het meest geschikt is.

Bloggen voor bedrijven is een fenomeen dat blijft. Veel bedrijven hebben de tool die ooit als ‘lastig’ werd ervaren omgekeerd in een prima PR middel waarmee ze op eigen terrein het klantcontact op een veel persoonlijk niveau kunnen laten plaatsvinden. Er zijn hier echter ook enkele ‘voorwaarden’ aan verbonden. Dit boek beschrijft deze ‘voorwaarden’ en zorgt ervoor dat u feilloos een bedrijfsblog kunt opzetten zonder het wiel opnieuw te hoeven uitvinden.

Het moge duidelijk zijn dat het een boek betreft waarin de voordelen en valkuilen van het bloggen voor (grote) bedrijven beschreven worden. De tijd dat het bloggen echt alleen voor entrepreneurs was is nu wel voorbij. Vele grote bedrijven hebben gevochten tegen allerlei bloggers die met hun stem gehoord werden (denk bijvoorbeeld aan de Dell case). Hoe kun je hier nu mee omgaan en beter nog: hoe kun je blogs gebruiken om je bedrijf mondiger en makkelijker publiek bereikbaar maken.

De inhoud

Het boek beantwoordt de volgende vragen:

• Hoeveel tijd neemt bloggen in beslag?
  • Wat zijn de wettelijke risico’s?
  • Wie van mijn werknemers laat ik bloggen?
  • Hoe schrijf ik een effectief blog?
  • Welke medewerkers en middelen heb ik nodig voor een goed blog?

Als we kijken naar welke hoofdstukken allemaal worden besproken, dan worden hier verschillende invalshoeken benaderd en uitgewerkt. Deze invalshoeken zijn onder andere vertaald in deze hoofdstukken:

• Bloggen is niet eng; hoe ontstijg ik de blog angst.
  • Moet mijn CEO bloggen?
  • Hoe maak in een case naar mijn managers toe?
  • Wat komt er na bloggen?

Voor wie is het boek geschikt?
Het boek is gericht op de manager die op zoek is naar nieuwe communicatiekanalen en de blogger die een vuist wil maken voor een bedrijfsblog. Als je een doorgewinterde blogger bent of iemand die de blogosphere al langere tijd volgt dan is het boek niet erg vernieuwend. Desondanks staan er wel nuttige tips in en een leuk hoofdstuk over de historie van bloggen. Ook beslaat een kwart van het boek waardevolle bonus bronnen die je goed kunt gebruiken. Dat wil zeggen dat ze hier de richtlijnen van de besproken bedrijfsblogs beschikbaar hebben gemaakt en een uitgebreid overzicht van termen en wat deze betekenen.

Hoe bereken je de ROI van een blog?
Een belangrijk hoofdstuk van het boek beslaat het berekenen van de kosten en deze uitzetten tegen de baten. Oftewel het bepalen van de ROI (in dit boek ROB, “return on blogging” genoemd). Dit heeft natuurlijk veel te maken met de verschillende succesfactoren die een blog kan hebben en het doel dat een bedrijfsblog dient.

Twee typen blogs
Er worden twee typen bedrijfsblogs onderscheiden: een intern blog en een extern blog. Een intern blog is gericht op personeel, terwijl een extern blog hele andere doeleinden dient. Hierop wordt uitgebreid ingegaan.

Intern Blog
Een intern blog kun je gebruiken om medewerkers op de hoogte te stellen en de mailbox te ontlasten. Tevens kan het management het gebruiken om te communiceren en reacties te peilen. Een belangrijke tip voor bedrijven die willen beginnen met bloggen is dat zij eerst moeten ‘oefenen’ op een intern blog. Je kunt naar hartelust experimenteren met titels, toon, plannen van artikelen, de snelheid waarmee je wilt publiceren etc. Bij Ziff Davis is het aantal group e-mails van 100 per dag teruggedrongen tot 1 per week. Wat een rust zal dit geven in je inbox.

Extern Blog
Externe blogs dienen andere doelstellingen dan interne blogs. Externe blogs kunnen gebruikt worden om informeel nieuws te publiceren, feedback van klanten te krijgen, een kanaal maken waarin je je expertise kunt laten gelden en een nieuwe klanten kunt werven. Er wordt ook ingegaan op het vraag of je een corporate blog wil of een medewerkers blog.

Conclusie
Dit is een prima boek voor als je zelf nog niet blogt of nog niet bekend bent in de blogosphere. Ook is het prima geschikt om een vuist te maken voor een bedrijfsblog naar het management toe. Voor de manager is het een handige “howto”. Het zet een aantal praktische tips uit waardoor je niet telkens zelf het wiel hoeft uit te vinden. Het is dan ook een aanrader en om de kosten hoef je het niet te laten. Want voor nog geen $20 ligt hij bij je op de deurmat. Mocht je eens willen zien welke bedrijven in Nederland al een bedrijfsblog hebben kun je eens kijken op marketingfacts.nl

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners