088 - 120 34 00

Bedrijfsleven gebrekkige kennis e-mail marketing

Binnen het Nederlandse bedrijfsleven is een gebrek aan kennis en professionalisme bij het versturen van eigen e-mailmarketing uitingen als nieuwsbrieven of e-folders Dat stelt De Vos Jansen Marktonderzoek

Binnen het Nederlandse bedrijfsleven is een gebrek aan kennis en professionalisme bij het versturen van eigen e-mailmarketing uitingen als nieuwsbrieven of e-folders. Dat stelt De Vos & Jansen Marktonderzoek op basis van een onderzoek onder 150 Nederlandse bedrijven die gebruik maken van e-mailmarketing.

Zo’n 40 procent van de bedrijven verstuurt mailings zonder verkregen opt-in of opt-out mogelijkheid, of weet zelfs niet wat die termen inhouden. Meer dan de helft van de bedrijven weet niet wat spam is. Ook heeft men weinig zicht op hoe succesvol de e-mailmarketing is. De meerderheid van de bedrijven weet niet of de respons op hun mailings hoger is dan bij de concurrentie.

E-mailnieuwsbrieven worden het meest verstuurd. Acht van de tien bedrijven die gebruik maken van e-mailmarketing versturen dit soort mailings. E-folders, e-mailfacturen of viral marketing worden veel minder verzonden. De grote meerderheid van de bedrijven voert de e-mailmarketing volledig zelf uit. Men besteedt nauwelijks uit aan gespecialiseerde bedrijven. Het voornaamste doel van de e-mailings is het verstrekken van informatie. Van het genereren van omzet of acquisitie van nieuwe klanten is minder vaak sprake.

De meeste bedrijven denken dat het belang van e-mailmarketing toe zal nemen, met name in de vorm van e-mailings. Ongeveer vier op de tien verwacht over vijf jaar zelfs helemaal geen papieren mailings meer te versturen. Het succes van e-mailmarketing vormt echter ook een bedreiging. Op dit moment vindt 42 procent al dat het huidige aantal e-mailings een succesvolle e-mailmarketing campagne kan bedreigen.

Marc Borgers, voorzitter van de E-Mail Marketing Associatie (EMMA): ‘Tijdens het E-mail Marketing Congres 6 september 2007 lanceren wij in samenwerking met Twinkle en De Vos & Jansen de E-mailmarketing Benchmark. Via dit Benchmark onderzoek kunnen bedrijven leren hoe zij scoren ten opzichte van landelijk gemiddelde scores. De resultaten van dit onlangs gehouden onderzoek onderstrepen het belang van dit initiatief dat wij als organisatie daarom ook ondersteunen.’

Bron: Adformatie

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners