088 - 120 34 00

Automagisch Google AdWords advertenties aanmaken

Eén veel gehoord verlangen van adverteerders is het geautomatiseerd aanmaken (en up-to-date houden) van Google Adwords advertenties. Prijzen, voorraden en beschikbaarheid van producten zijn dan ook onderwerpen die constant aan verandering onderhevig zijn. Om deze volledig handmatig aan te passen binnen het adwords systeem kost bij grote datasets veel tijd en is omslachtig. Dit kan echter sneller en kan via Adstomarket, een door Onetomarket ontwikkelde geautomatiseerde XML/CSV tool die alle prijzen, voorraden en producten up to date houdt binnen adwords. Zo wordt nooit meer geadverteerd voor producten die niet meer verkoopbaar zijn en worden direct de laatste tarieven in de advertenties vertoond.

Met name het automatisch aanmaken van productadvertenties staat bij adverteerders erg hoog op het verlanglijstje, zoals bijvoorbeeld; vliegtickets, boeken en dvd’s..

Enkele grote voordelen van het automatisch aanmaken en up-to-date houden van Google AdWords advertenties;

  • Een grote tijdsbesparing op het invoeren van de advertenties
  • Automatisch up-to-date houden van nieuwe producten
  • Automatisch up-to-date houden van (tijdelijk) niet leverbare producten
    • Voorbeeld; wanneer een vliegticket, boek of dvd uitverkocht is kan binnen enkele uren de advertentie van het desbetreffende vliegticket, boek of dvd uitgeschakeld worden.
  • Spelfouten zijn uitgesloten (mits de brongegevens goed ingevoerd zijn uiteraard)
  • Flinke besparing op de personeelskosten aangezien de advertenties automatisch aangemaakt worden.

Van XML naar Advertenties

Om advertenties automatisch aan te maken en up-to-date te houden is het essentieel om productgegevens van de klant op een geautomatiseerde wijze te verkrijgen.

Een erg geschikte methode om deze data te verkrijgen is door gebruik te maken van zogenaamde XML-feeds. Hierin is de data op een gestructureerde wijze opgeslagen, wat het aanmaken van advertenties vereenvoudigd. Deze feeds kunnen wekelijks, dagelijks en zelfs meerdere keren per dag opgehaald worden, waarna de advertenties automatisch geupdate worden.

Advertentie sjabloon

Om advertenties automatisch aan te maken is het nodig om eenmalig aan te geven hoe de advertentie eruit moet komen zien (advertentie sjabloon) en waar de productgegevens in de advertentie moeten komen staan.

Hieronder volgt een klein voorbeeld van een advertentie sjabloon.

De gegevens tussen [ en ] corresponderen met de gegevens in de XML-feed, deze worden dus vervangen met het daadwerkelijke product, omschrijving en prijs.

Voorbeeld van de uiteindelijke advertentie van een product:

Voor ieder product in de XML-feed zal een advertentie aangemaakt worden. Het is ook mogelijk om voor één product meerdere advertentievariaties aan te maken.

Advertenties verzenden naar Google AdWords via de Google AdWords API

Om de advertenties in Google AdWords te plaatsen maken wij gebruik van de Google AdWords API. Het plaatsen van de advertenties in AdWords gebeurt geheel automatisch, als adverteerder heeft u hier geen omkijken naar. De enige eis die wij stellen is dat op de betreffende website een XML-feed beschikbaar is waar wij de gegevens van uw producten kunnen uitlezen, zodat het mogelijk wordt om advertenties hiervoor te genereren.

Mocht u meer informatie willen over deze service dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met Onetomarket.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners