088 - 120 34 00

Het succes van een AdWords branding campagne


Om een succesvolle Adwords account te hebben, kan een branding campagne niet ontbreken. Als de resultaten van alle campagnes bekeken worden, dan springen de resultaten van de branding campagne er vaak uit. Dit kan er toe leiden dat men overweegt alle andere campagnes uit te zetten en alleen branding aan te laten staan, omdat deze campagne het zo goed doet. Advies: niet doen!

Goede branding campagne
Een goede branding campagne bestaat meestal uit meerdere adgroups, waaronder: 1) branding (hier staat je merknaam met verschillende varianten), 2) branding + domein (hier staan verschillende varianten van je website), 3) misspellings (hier staan misspellings van de merknaam). Het is niet aan te raden om Dynamic Keyword Insertion op te nemen in de advertentieteksten van de branding campagne, omdat je merknaam slechts op één correcte manier geschreven kan worden en deze schrijfwijze wil je communiceren. Natuurlijk is het mogelijk de branding campagne uit te breiden met andere adgroups. Zorg ervoor dat je gerichte advertentieteksten schrijft waar je merknaam in naar voren komt.

Merknaambescherming
Het is aan te raden binnen Google merknaambescherming aan te vragen. Dit is mogelijk als je merknaam officieel geregistreerd staat als merk. Dit kan aangegeven worden bij Google, waardoor andere partijen niet op je merknaam kunnen adverteren. Dit zal zeker bijdragen aan het succes van de branding campagne en de totale Adwords account.

Extra bijdrage aan branding
Het nadeel van Adwords is dat de gemaakte conversie toegekend wordt aan het laatste zoekwoord dat wordt gebruikt. Dit betekent dat je moeilijk kan ontdekken welke woorden nog meer bijdragen aan een conversie. Als je dus een account hebt die gericht is op het binnenhalen van conversies en er geoptimaliseerd wordt op sales volume en CPA, kan het om bovenstaande reden voorkomen dat je een woord pauzeert dat een grote bijdrage levert aan de uiteindelijke conversie.

Dit is ook de reden waarom een branding campagne het vaak erg goed doet. Mensen gebruiken in het oriëntatieproces vaak algemene zoekwoorden. Als men bijvoorbeeld op zoek is naar een reisje naar Frankrijk, kan er gezocht worden op ‘vakantie Frankrijk’. Het kan zijn dat iemand via dit zoekwoord op je website komt en je vakantiebestemmingen bekijkt. Deze bestemmingen worden bekeken en een dag later zoekt de persoon op een specifieke hotelnaam. Via deze hotelnaam komen ze weer op je website terecht. Na de vakantiebestemming met het thuisfront te hebben besproken, is het waarschijnlijk dat de persoon in Google je merknaam intypt, op je advertentie klikt en de boeking doet. Deze boeking wordt toegekend aan je branding campagne.

Conclusie
Om bovenstaande reden is het dus niet slim om alle andere campagnes uit te zetten, als je branding campagne veel beter presteert dan de andere campagnes. Deze leveren indirect een grote bijdrage aan de resultaten van de branding campagne.

Het zou mogelijk moeten zijn om op eenvoudige wijze inzichtelijk te maken welk zoekpad een uiteindelijke consument heeft afgelegd en welke zoekwoorden nog meer bij hebben gedragen aan de uiteindelijke conversie, in plaats van alleen het laatste zoekwoord.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners