Google heeft sinds deze week voor Amerikaanse gebruikers een nieuwe functie aan Adwords toegevoegd, genaamd Adwords automated rules.
Met deze functie kun je automatismen instellen voor het veranderen van biedingen, het budget en de status van specifieke onderdelen van je account (geselecteerde keywords, ad groups, campagnes en ads )
Met deze functie ontstaan er bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden:
– Advertenties inplannen tijdens uitverkopen die na de uitverkoopperiode weer gepauzeerd worden.
– Advertenties buiten kantoor uren automatisch live laten gaan.
– Meer traffic genereren door het budget op ‘sterke ‘dagen automatisch te verhogen en vervolgens weer te verlagen.
In de aankomende weken zal Google adwords rules beschikbaar worden voor Amerikaanse gebruikers. De verwachting is dat het daarna in de rest van de wereld beschikbaar wordt.
Kijkend naar bovengenoemde voorbeelden denk ik persoonlijk dat deze functie een prima toevoeging is aan de adwords interface. Wat denken jullie?
Je kan toch al lang je biedingen automatisch verhogen op bepaalde dagen en tijden? Ook kan je toch campagnes gewoon een start- en einddatum meegeven? Wat voegt dit precies toe?
je hebt wel gelijk. Maar de automated rules zijn een aanvulling op deze mogelijkheden. Zo kun je veel specifieker campagnes inplannen.
Bijvoorbeeld:
Start- en einddatum ingeven kan inderdaad. maar dat kan éénmalig. stel dat je om de week de campagne zou willen draaien dan moet je na de einddatum alles weer opnieuw instellen .Met deze functie kun je instellen dat de campagne na een week weer draait.
Lijkt mij een buitengewoon nuttige functie. Bij slim gebruik scheelt het veel handmatig beheer. Hopelijk snel in Nederland beschikbaar.
@Nico
Ja, het is inderdaad wel een handige functie, maar de voorbeelden die jij geeft misschien wat onhandig.
volgens mij kan je bijvoorbeeld ook opgeven dat als je conversie de 2% stijgt, je bieding met 10% mag verhogen en dergelijke. Dus je kan dynamisch reageren op belangrijke gebeurtenissen, ook die je vooraf niet had kunnen inplannen (een conversiegrens, een CTR niveau dat soort dingen). Dat maakt dit tooltje wel de moeite waard…
Enig idee wanneer het in NL gebruikt kan worden?
De verwachting is dat het na de vs ook voor de rest van de wereld beschikbaar komt. Echter in welk tijdsbestek is niet bekend.