088 - 120 34 00

Adverteren via Mobiel netwerk zinvol?

Het aantal mobiele telefoons met internet groeit hard. Tegen het einde van 2010 wordt verwacht dat het aantal mobiele internet gebruikers de 6 miljoen bereikt. Omdat 50% van de internetbezoeken via mobiel internet begint met een zoekopdracht wordt SEA voor dit kanaal steeds interessanter. Zeker ook, omdat mobiel internetgebruik al een aandeel van 23% heeft in de bestede tijd op internet. Ook Google probeert bij haar adverteerders mobiel internet te promoten. Op dit moment is de concurrentie nog laag. Hierdoor kan gemakkelijke een goede advertentiepositie verworven worden tegen een lage CPC. Ook de enorme hoeveelheid apps voor smartphones biedt kansen, omdat steeds meer apps mogelijkheden bieden voor advertenties via Google. Kansen alom dus voor mobiel internet!

Het is echter niet alleen maar hosanna. Zo is het aandeel van traditionele telefoons met WAP ten opzichte van Smartphones zeker niet verwaarloosbaar. Juist die eerste groep is minder interessant. Via Smartphones worden zelfs tot 50 keer zoveel zoekopdrachten in zoekmachines gegeven dan via WAP. Het aantal mobiele internetgebruikers en het effect daarvan moet dus enigszins gerelativeerd worden.
Maar interessanter dan aannames zijn statistieken! Voor een adverteerder hebben wij een mobiele campagne opgezet met korte brede zoekwoorden voor een groter bereik. Deze adverteerder richt zich vooral op consumentenondersteuning. De aantallen in de tabel zijn overigens gemodificeerd ter bescherming van de adverteerder, maar de verhoudingen zijn gelijk gebleven.

Ad groep Vertoningen Aantal klikken CTR Gem. CPC Kosten Gem. pos. Conv. Conv. perc.
Mobiel 34.848 528 1,52% €0,05 € 28,96 2 8 1,52%
Zoekmachine 4.514.148 346.036 6,10% €0,08 €28.711,28 2,5 2.868 0,83%
Total 4.548.996 346.564 7,62% €0,08 €28.740,24 2,5 2.876 0,83%

Uit de tabel kunnen we opmaken dat het aantal vertoningen fors lager ligt, evenals –in dit geval- de CTR. De CPC is ook fors lager. Voor een 37,5% lagere CPC is zelfs een betere advertentiepositie te krijgen. Minder interessant zijn in dit geval de conversiepercentages. Mobiel heeft dan wel een hoger conversiepercentage, maar te weinig om aannames over te doen. Tevens zijn conversies niet het doel van deze campagne.
De tabel laat zien dat Mobiel een goedkopere manier is van adverteren en het qua prestaties prima doet. Er moet echter wel goed gekeken worden of het fors mindere bereik de moeite waard is om een campagne of zelfs specifieke website voor op te zetten.

De prestaties van een Mobile campagne zijn overigens sterk afhankelijk van het te promoten product of dienst. Sommige zoekopdrachten naar producten of diensten kunnen prima renderen via Mobile SEA, zoals reizen, hotels, e.d..
Een verkoper van trapliften kan zich echter beter op een andere adverteermethode richten dan Mobile. De doelgroep voor trapliften is minder vaak in bezit van een smartphone, er is een lange beslissingstijd voor de aankoop en er wordt veel vergeleken voordat tot aankoop wordt overgegaan. Allemaal zaken waar Mobile minder sterk in is.

Maakt dat adverteren via Mobiel oninteressant? Nee, zeker niet. Er moet echter wel goed gekeken worden of het de moeite waard is. Is het rendabel om nu al in het mobiel adverteren te stappen en wat zijn dan de voordelen.
Tevens biedt Mobile adverteren via AdWords (enkel via WAP) een interessante extra optie: click-to-call. Hierin kan aanvullend op de advertentie de bedrijfsnaam (in max. 20 karakters) en telefoonnummer opgeven worden. Met één klik kan dan via de advertentie gebeld worden naar het opgegeven telefoonnummer.

Wanneer Mobile SEA dus ingezet wordt zijn er een aantal praktische zaken om op te letten:

  • onderzoek op de doelgroep gebruik maakt van Smartphones;
  • bedenk of het product of dienst geschikt is voor adverteren via smartphones;
  • richt een specifieke campagne in voor mobile SEA;
  • gebruik korte en brede zoekwoorden;
  • zorg dat de website geschikt is voor lage smartphone resoluties;
  • breng de boodschap over in zeer compacte advertentieteksten;
  • gebruik click-to-call (enkel voor WAP) indien relevant..

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners