088 - 120 34 00

Addy for Steps; Fashionably late on Facebook?

Al enkele jaren maken grote modeketens gebruik van bekende modeontwerpers voor het creëren van een nieuwe collectie. Zo ging de V&D een samenwerking aan met Mart Visser en heeft H&M al enkele succesvolle collecties gelanceerd met onder andere Versace, Viktor & Rolf en Marni. Ook modeketen Steps weet hoe zij een groot publiek kan bereiken. Enige tijd geleden lanceerde Steps een campagne naar aanleiding van de serie ‘Julia’s Tango’. Diverse jurken die werden gedragen door de actrices uit de serie waren te koop in de winkels van Steps. Naar aanleiding van dit succes werd in maart een nieuwe collectie gelanceerd in samenwerking met modeontwerper Addy van den Krommenacker.

In dit artikel zal worden getoond hoe de inzet van Social Media (Facebook) kan bijdragen aan de verkoop en populariteit van je producten.

Huidige situatie van Steps

Steps is een franchise company net als vele anderen in Nederland. De collecties van Steps worden centraal ingekocht waardoor in elk filiaal grotendeels dezelfde collecties worden aangeboden. In dit artikel  zal niet zozeer worden gesproken over het bedrijf Steps, maar zal de focus worden gelegd op de collectie die Steps samen met Addy van den Krommenacker heeft gelanceerd.

Het voornaamste doel voor het lanceren van een nieuwe collectie waarbij een bekende modeontwerper een belangrijke rol speelt, is het aanspreken van een grotere doelgroep. Daarbij wordt op een slimme wijze gebruik gemaakt van de populariteit van de ontwerper. Om de campagne van Addy voor Steps bekendheid te geven, kunnen er diverse campagnes worden ingezet. In dit artikel zullen de mogelijkheden met betrekking tot Facebook worden besproken.

Hoe Facebook in te zetten voor Steps

Steps heeft geen fanpage op Facebook. Een dialoog aangaan met de doelgroep via social media is daarom niet/nauwelijks mogelijk. Wanneer er een nieuwe collectie wordt gelanceerd of wanneer de sale begint, kan hiervoor geen gebruik worden gemaakt van Facebook.

De doelgroep van Steps is erg breed. Steps richt zich naar eigen zeggen op de ‘zelfbewuste zakelijke vrouw’. Deze zelfbewuste zakelijke vrouw draagt haar kleding voor zowel zakelijke aangelegenheden als in haar vrije tijd en is tussen de 25 en 55 jaar. Facebook zou een uitstekend medium kunnen zijn om deze doelgroep te bereiken. Echter, het modeconcern Steps zet nauwelijks online kanalen in om haar collecties te promoten, afgezien van hun webshop.

In de afgelopen jaren heeft er binnen Steps een verandering plaatsgevonden. De collecties zijn moderner geworden, waardoor de doelgroep groter is geworden. De doelgroep van Steps bevindt zich veelal op Facebook. Deze doelgroep wordt echter niet bereikt door het ontbreken van een Fanpage op Facebook.

Hieronder wordt een voorbeeld gegeven van een mogelijke Facebook pagina waarbij de collectie van Addy for Steps wordt gepromoot:

 

 

In bovenstaand voorbeeld is een gedeelte van de fanpage van Addy van den Krommenacker  gebruikt. Via deze pagina is te zien dat mensen die een aankoop hebben gedaan dit delen via deze pagina. Deze interactie zou Steps kunnen opzoeken om zodoende in aanraking te komen met haar doelgroep. Toch is het opzetten van een pagina niet voldoende, Steps heeft fans nodig die deze pagina ‘liken’ en informatie delen.

Hoe komt Steps aan ‘fans’

Steps heeft een grote naamsbekendheid die zeker zal bijdragen aan het aantrekken van fans. Op dit moment zijn er mensen die de collectie van Addy for Steps hebben gekocht, maar nergens hun ervaring kunnen delen. Dit gebeurt momenteel voornamelijk op de pagina van Addy van den Krommenacker. De fanpage van Addy van den Krommenacker heeft een bereik van 790 fans.

1) Reclame via de fysieke winkels

In ieder filiaal kunnen er bij de aankoop van een product flyers worden neergelegd. Via deze weg kan Steps bekendheid geven aan de Facebook pagina. Bij het genereren van fans wordt regelmatig gebruik gemaakt van een actie. Een voorbeeld van een dergelijke actie zou kunnen zijn; ‘Like nu onze pagina en maak kans op een meet en greet met Addy’. Via de fysieke winkels is er contact met een grote groep geïnteresseerden, hierdoor kunnen er al vele fans bereikt worden.

2) Het ‘social’ maken van de website

Steps heeft naast haar fysieke winkels ook een webshop die maandelijks vele bezoekers trekt en bestellingen genereert. Op de website van Steps wordt momenteel geen gebruik gemaakt van Social Media kanalen. Om de interactie aan te gaan met haar doelgroep ligt op dit vlak de eerste uitdaging voor Steps. Het is belangrijk dat bezoekers van de website de mogelijkheid krijgen om de pagina van Steps op Facebook te ‘liken’.  Daarbij zou gebruik gemaakt kunnen worden van een actie zoals: ‘like nu onze pagina en maak kans op een jurk ontworpen door Addy van den Krommenacker’.

3) Maak gebruik van tv reclame

Steps heeft in de afgelopen jaren regelmatig gebruik gemaakt van televisiereclame. De nieuwe collecties worden dan ook volop gepromoot via tv-commercials. Het doel van deze tv-commercial is de doelgroep aan te sporen om naar de fysieke winkel te gaan. Door de commercial af te sluiten met  ‘like us on Facebook’ kan het bereik via Facebook worden vergroot evenals het opbouwen van je fanbase.

Echter, waarom zouden deze fans de pagina liken wanneer zij net een tv-commercial hebben gezien? Vertel de doelgroep daarom dat zij kans maken op leuke prijzen en via Facebook alvast een blik kunnen werpen op de nieuwe collectie.

Wat is het potentiële bereik?

Onetomarket heeft geen inzicht in de verkoopcijfers van Steps. De verkopen worden grotendeels gedaan via de fysieke winkels.  Voor de collectie van Addy for Steps is er veel offline reclame gemaakt, echter, er is nauwelijks interactie gezocht met de doelgroep.

Steps telt op dit moment 104 winkels door heel Nederland. Om het virale effect van Facebook weer te geven, hebben we alleen de personeelsleden van Steps als voorbeeld aangehouden.

Hoe had Steps het bereik kunnen vergroten? Hieronder wordt een diagram weergeven dat het virale effect van Facebook weergeeft:

 

Om de campagne aandacht te geven, kan gestart worden met het liken van de fanpage door het eigen personeel. Het bovenstaande overzicht schetst een situatie, waarbij wij zijn uitgegaan van de volgende zaken. In totaal heeft Steps 104 fysieke winkels, met iedere winkel gemiddeld 6 personeelsleden. Dat maakt in totaal 624 personeelsleden, hierbij wordt het hoofdkantoor niet meegerekend.

In het diagram zijn wij er vanuit gegaan dat de personeelsleden dusdanig betrokken zijn, dat zij de fanpage zullen ‘liken’. De gemiddelde Facebook gebruiker in Nederland heeft 93 vrienden. Het bereik van alleen het personeel is daarom al enorm.

Stel dat 10% van alle mensen die bereikt worden de pagina ‘liken’. Dit zal worden gedeeld met hun vrienden waardoor het bereik aanzienlijk wordt vergroot. Dit draagt bij aan het virale effect. De diagram geeft het virale effect van Facebook weer, en laat tevens zien hoe hoe groot het potentiële bereik van een Facebookcampagne als deze, kan zijn.

Het starten van een dialoog/conclusie

Hoe weet Steps nu of de campagne Addy for Steps succesvol is geweest bij de doelgroep die zij willen bereiken?

Uiteraard kan er veel worden afgelezen aan de hand van de verkoopcijfers. Mensen praten erover en er wordt reclame gemaakt. Wanneer de verkoopcijfers goed zijn dan betekent dit dat de collectie succesvol is geweest. Echter, hoe mooi zou het zijn als jouw doelgroep vertelt wat zij nou zo mooi vonden aan de collectie, en vooral ook wat zij hebben gemist?

Welke ontwerper wil de doelgroep van Steps voor een volgende collectie graag zien? Al deze zaken kunnen via Facebook besproken worden met jouw doelgroep. Start een dialoog door een vraag te stellen aan je fans, betrek ze bij de lancering van een nieuwe collectie of vraag ze om input bij een nieuw thema.

Wanneer Steps actief aan de slag zal gaan met de inzet van Facebook zal de betrokkenheid van haar doelgroep enorm stijgen, daarnaast kunnen acties en collecties veel beter gepromoot worden. Uiteindelijk zijn je ‘fans’ de personen die de kleding in de winkels kopen en dus zorgen voor de groei in omzet!

 

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners