088 - 120 34 00

A4uExpo Londen: terugblik op de eerste dag

Vorige week hebben Theo Lentjes en Sander Tamaëla namens Onetomarket de in Londen gehouden A4uExpo conferentie bezocht. A4uExpo London is een van de belangrijkste conferenties voor wat betreft affiliate marketing en alles daar omheen: SEO, SEA, Conversie Optimalisatie, e-mail marketing. Alles wat raakvlakken heeft met affiliate marketing wordt  wel behandeld in één van de vele sessies die deze twee dagen te brengen hebben.

Met deze  blogpost behandelen we de eerste dag waarin David Naylor praat over SEO, Conversion Rate Experts hebben een fantastische sessie over conversie, Google is aanwezig voor een site clinic met mogelijk wat inside antwoorden op veelgestelde vragen en tot slot kan Twitter natuurlijk ook niet uitblijven!

SEO sessie met David Naylor

Omdat we graag weten wat andere agencies doen en wat zij in het online landschap hebben zien veranderen is de eerste sessie die werd bezocht die van David Naylor, eigenaar van het in de VK gevestigde Bronco. De titel beloofde al veel goeds: “Strategies To Make A Splash in SEO”. David Naylor zijn sessie was voornamelijk gericht op de SEO strategie: ga voor verkeer met de juiste intentie, conversie wordt dan makkelijker ondanks dat je misschien minder verkeer krijgt (slecht verkeer is niet relevant verkeer). Hou je vooral aan de Google Guidelines, zodat je geen penalty krijgt op een website of pagina die je hebt ingericht om het op de lange termijn goed te doen. Echter werd wel direct aangegeven dat voor verschillende branches een compleet andere tactiek nodig kan zijn, denk hierbij aan: travel vs gambling vs e-commerce, dan is direct duidelijk wat hier bedoeld wordt.

Er was rumoer te ontdekken bij veel affiliates omdat bepaalde affiliatewebsites de afgelopen periode een duidelijke daling in rankings hebben gekregen. Net zoals Onetomarket altijd al heeft gezegd, wees geen website die duidelijk alleen is bedoeld voor affiliate marketing zonder andere toegevoegde waarde, dit werd ook in deze sessie weer bevestigd.

Links moeten je ook gegund worden, daarom ook de tip: Wees aardig, doe aardig, dan worden je links gegund!

Naast bovenstaande adviezen werden ook nog andere, minder belangrijke en kleinere adviezen gegeven (bijvoorbeeld wat geen SEO is: spamming, bulk link buying, keyword stuffing, hidden keywords).

Conversie optimalisatie met Conversion Rate Experts

Waarschijnlijk de sessie die het meest is bijgebleven, de sessie “Landing Page Success Story: How We Increased SEOmoz’s Sales By 170%”: goede presentatie, goede spreker, duidelijke voorbeelden met doelen, dit soort sessies doen je een evenement als A4uExpo herinneren. Als voorbeeld werd een case van Conversion Rate Experts uitgelicht: de SEOmoz website van Rand Fishkin.

Waarom is conversie optimalisatie bij de lancering van een nieuwe website al direct belangrijk? Het geeft je direct een voorsprong op je concurrentie, doordat je conversion rate hoog ligt heb je meer budget voor zaken als SEO, SEA, PPC en het opbouwen van je brand value. Wacht hier dus niet te lang mee, als je immers een PPC website hebt, kan het het verschil betekenen tussen wel of geen banner op de eerste pagina! Conversion Rate Squirrel

Het verschil wordt gemaakt door te kijken naar wie je bezoeker is, wat verwacht deze op de pagina waar hij terechtkomt? Voldoet de pagina aan deze eisen? Wees de bezoeker om de bezoeker te leren kennen! Luister ook naar de klant, hoe verkoopt hij zijn product face-to-face, wat zijn zijn USP’s, maar zoek je doelgroep ook op om ze echt te leren kennen. Vanuit face-to-face verkoop kom je veel te weten, in de eerste plaatst: als het vijf minuten aan praten kost om iemand er op deze manier van te overtuigen om voor jouw product te gaan, waarom staat al deze informatie dan niet op je website? Blijkbaar hebben je potentiële klanten behoefte aan deze informatie om overtuigd te worden, bied deze informatie ook aan op je website.

Google Site Clinic

Een van de best bezochte sessies zijn vaak de sessies waar medewerkers van Google hun zegje mogen doen. Vaak hebben de bezoekers hier het idee van dat er extra informatie wordt gegeven die andere SEO’s niet zouden kunnen weten. Dan komt er vaak een teleurstelling: iedere Google medewerker heeft een strikte NDA ondertekend en zal jou nooit meer informatie kunnen geven dan wat er vaak online al te vinden valt. Neemt niet weg dat het een erg leuke sessie was, waar Dave Naylor vanuit het publiek Google goed heeft laten hoe hij over bepaalde zaken dacht. Ook hier werd weer duidelijk dat alle zoekmachines problemen hebben met het bepalen van het juiste geografische doel van een website. In Google.co.uk zien we dan ook erg vaak resultaten terug komen van Australische websites die weinig tot echt geen relevantie hebben tot de UK. Lokale zoekopdrachten worden dus eigenlijk vervuild door websites die nagenoeg geen relevantie hebben, wat local search zo goed als nutteloos maakt.

Tijdens deze sessie werd wel bevestigd wat wij al langer wisten: de “site:” operand heeft de afgelopen periode foutieve en fluctuerende resultaten terug gegeven. Er kan dan ook geen directe conclusie aan deze waarden worden verbonden!

Twitter: ook op A4uExpo!

Social is hot, Twitter is het heetst! Ook op deze A4uExpo kon, er naast de aanwezigheid van een Twitterwall, Twitter natuurlijk niet ontbreken.

Leuk om te melden: Bas van den Beld sluit deze sessie en daarmee de dag af met uitleg van de door hem gevolgde social strategie voor zijn cowboys websites (searchcowboys.com etc). Een strategie en een vastberadenheid waar wij allen wat van kunnen leren.

Overige sprekers (Mel Kirk, Dom Hodgeson, Naomi Brown en Jon Myers) behandelden allen een andere manier waarop je jezelf of je bedrijf op Twitter kunt promoten: de grappige noot, voor up sales en customer care.

Networkparty

Als afsluiting van de eerste dag werd er een networkparty georganiseerd, een feest waar alle A4uExpo bezoekers waren uitgenodigd om gezamenlijk wat te drinken, ideeën en kennis uit te wisselen en voornamelijk te netwerken. Een mooie kans om collega’s uit de verschillende vakgebieden te leren kennen!
a4uexpo

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners