088 - 120 34 00

A4UExpo Londen Part 2; Affiliates: Conversie Optimalisatie, PPC & Media Mix

Op 13-14 oktober jongstleden vond A4UExpo plaats in de ExCel in Londen. Vele bekende internationale sprekers lieten hier hun licht schijnen over online Marketing in een affiliate omgeving. Eerder werd al een een recap gegeven door Sander met daarin de meest interessante sessies over dag 1 van A4UExpo, in deze post het vervolg met daarin sessies die hoofdzakelijk plaatsvonden op dag 2.

De-duplicatie en een goed afrekenmodel voor affiliates zijn zaken die vaak terugkomen in de Affiliate wereld, want wat is nu een eerlijke methode om affiliates op af te rekenen? En hoe creëer je nu een affiliate site of Adwords campagne die zelfs beter presteert dan die van je leverancier? Allemaal belangrijke thema’s voor affiliates die proberen hun resultaten naar een hoger niveau te tillen. Diverse gerenommeerde sprekers lieten op A4uExpo dan ook hun licht schijnen over deze belangrijke items in de affiliate wereld. In deze blogpost een recap van enkele interessante sessies daarover.

Affiliate Marketing in de Media Mix

De kick-off sessie op dinsdag begon met een sessie van Ewan Darby, affiliate director bij neo@Ogilvy. Belangrijkste pijlers van zijn affiliate presentatie vormden de verschillende
functies van de online marketing kanalen in het aankoopproces en met name de rol van affiliates hierin. Daarop inhakend kwam ook het onderwerp van de-duplicatie naar voren. Wat houdt dit nu exact in en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

A4Uexpo Affiliate Marketing in the Media Mix

In de situatie van een traditionele sales funnel waarbij de consument door verschillende stappen gaat, voordat deze daadwerkelijk de aankoop doet, zijn er diverse kanalen die op elk moment een specifieke rol spelen.  Opvallend punt dat hierin werd aangestipt is de rol van online display. Enerzijds een kanaal met een lage ROI, anderzijds toch wel degelijk een kanaal dat een belangrijke rol speelt. Belangrijk is echter wel op welke momenten deze wordt ingezet, enkele quote’s van Darby hierover:

“Display is driving demand”

“Display provides tactical support around key promotions”

“Re-targeting ensures maximum value from display”

Over de rol van search en affiliates was Darby duidelijk, deze dienen een ‘always on’  taak te vervullen. Kortom, deze kanalen zijn cruciaal voor het leiden van de daadwerkelijke aankoop van de consument. Om de uiteindelijke klanten vast te houden en te vormen tot loyale klanten is het gebruik van e-mail marketing een effectieve methode, daarnaast is e-mail marketing ook een effectief kanaal voor het ondersteunen van tactische campagnes.

De-Duplicatie

Darby vervolgde zijn presentatie met het onderwerp de-duplicatie. Dit is het effectief segmenteren van sales, zodat wordt verzekerd dat van elk kanaal de laatste-klik sale wordt gerapporteerd. Hiermee wordt voorkomen dat de sale aan meerdere partijen wordt toegewezen en enkel het laatste kanaal hiervoor een vergoeding krijgt. Er zijn echter enkele valkuilen waarmee rekening gehouden dient te worden:

  • De-duplicatie moet niet gebruikt worden als een kostenbesparend middel
  • Gedane besparingen moeten terugkomen in de CPA
  • Het is niet weggelegd voor elke klant
  • Het is niet perfect!

Het toewijzen van een conversie aan het juiste kanaal bleek ook een heet hangijzer in volgende presentaties te zijn. Welke waarde heeft een kanaal nu toegevoegd aan de uiteindelijke verkoop en op welke wijze moet deze daarvoor beloond worden? Momenteel is de stelregel in de markt nog ‘last cookie counts’, ofwel het laatste kanaal in de funnel wordt beloond voor de verkoop. Wat de juiste keuze is liet Darby in het midden, een wijze waarop de sale echter terugberekend zou kunnen worden over de verschillende kanalen werd wel gegeven. Hiervoor zou men gebruik kunnen maken van een floodlight tag (container tag), waarmee de resultaten van de verschillende kanalen in correlatie met elkaar teruggemeten kunnen worden. Op deze wijze zou de daadwerkelijke waarde van het specifieke kanaal beter vastgesteld kan worden.

Tracking Cookies

Floodlight Tag Cookie

Strategies to Earn More from your Affiliate Paid Search Campaign

Op dag 2 van A4UExpo kwam de eerste paid search sessie aan bod, spreker hierbij was Shri Sharma, managing director bij Net Media Planet. In zijn Paid Search sessie ging hij met name in op de mogelijkheden voor affiliates in het paid search kanaal. Hierbij kwamen zoals gewoonlijk veel Google tools naar voren waarvan men gebruik kan maken zoals: Google Sets (brainstorm voor nieuwe keywords), Google SK tool (vergelijk je SEA campagne met je website, vind nieuwe keywords) en Google Trends voor Websites (voor het vinden van keywords van de concurrentie). Daarnaast werden ook enkele MSN AdCenter tools belicht, die toch minder algemeen bekend zijn, maar wel degelijk relevante informatie bieden. De Demographic Predictions Tool is één van zulk soort tools, hiermee kan op basis van een zoekwoord of een url bepaald worden wat de demografische gegevens rondom een specifieke zoekopdracht / website zijn.

In het vervolg werd er ingegaan op landingspagina optimalisatie, ofwel het sturen van bezoek vanuit paid search naar geoptimaliseerde landingspagina’s. Geoptimaliseerde landingspagina’s worden hierbij gecreëerd door middel van A/B / Multivariaat testen die als doel hebben om het conversiepercentage te verhogen. De verbeterde landingpagina’s zullen uiteindelijk leiden tot hogere conversievolumes evenals een lagere CPA.Google Alerts

Een goede tip die Shri Sharma meegaf voor affiliates is het gebruik van Google Alerts en Yahoo Pipes. Hiermee kan je als affiliate via meldingen op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en acties van de leverancier. Door hiervan op de hoogte te zijn kan er direct en maximaal ingesprongen worden op deze campagnes d.m.v. het opzetten van specifieke paid search acties voordat je concurrenten dit doen.

Beat Your Merchants at their Own Game

Op dag 2 vond ook de tweede presentatie plaats van de conversion rate experts. Eerder hadden zij op dag 1 al een dijk van een presentatie gegeven over conversie optimalisatie, waarbij ze indrukwekkende resultaten hadden behaald voor talloze grote klanten. Deze sessie was echter volledig gericht op affiliates en op welke wijze zij de resultaten van hun eigen leverancier zouden kunnen overtreffen. Aan de hand van zeven obstakels gaven ze aan op welke punten een affiliate zijn site zou kunnen verbeteren om zo maximale resultaten te behalen.

Zeven Obstakels in Affiliate Marketing

Obstakel 1: Te weinig data & tracking informatie

Een wijze om meer gegevens over het aankoopproces van de consumenten te weten te komen is door een groter gedeelte van de conversie funnel zelf te hosten. Op deze wijze kom je als affiliate achter meer informatie m.b.t. het aankoopgedrag van de bezoeker (mits er ook gebruik gemaakt wordt van een goed analytics pakket). Hierdoor kunnen potentiële knelpunten worden uitgebannen en zal dit leiden tot een hogere conversieratio en dus een grotere opbrengst.

Obstakel 2: Je bezit niet de klantenrelatie (geen herhaalaankopen, geen W-O-M)

  • Maak gebruik van E-mail marketing > Probeer het e-mailadres van de bezoeker af te vangen, maar maak het niet verplicht, geef ze echter een reden om een e-mail adres achter te laten.
  • Geef de bezoeker een reden om terug te komen.
  • Be memorable.

Een extra tip die hierbij werd gegeven was het opstellen van een tell-a-friend programma, dit kan zorgen voor gratis extra traffic vanuit Word-Of-Mouth, wat bovendien de lifetime value van de bezoeker zal verbeteren.

Obstakel 3: Er is geen interactie met prospects/klanten

  • Zoek mogelijkheden om met je klant te praten
  • Praat met de beste verkoper van je leverancier, welke proposities gebruikt hij? Gebruik deze ook in de communicatie om de bezoeker te overtuigen.
  • Word betrokken in communities  (fora, twitter, social network sites etc.)

Obstakel 4: Leveranciers kopiëren je goed converterende pagina’s

  • Zorg ervoor dat de content alleen over je eigen business gaat
  • Zorg voor eigen bewijs en USP’s > Doe aan PR, probeer media quotes te krijgen
  • Voeg je persoonlijkheid & expertises toe > Vergaar testimonials en gebruik deze, vertel je eigen verhaal.
  • Gebruik content die ze niet kunnen/willen kopiëren > Gebruik van testimonials, haal hieruit de goede stukken en gebruik ze als headline.

Obstakel 5: Je kwaliteitsbezoekers converteren niet, want het leveranciers’ conversieproces werkt niet

  • Probeer je bezoekers beter te ‘voorverkopen’
  • Help je leverancier z’n conversieproces te verbeteren
  • Neem zelf meer controle over de aankoopfunnel

Obstakel 6: Je leverancier betaalt je niet genoeg, want ze meten de lead kwaliteit niet (goed)

  • Help de leverancier met het meten van kwaliteit
  • Probeer andere leveranciers die beter meten
  • Denk na over het al dan niet toestaan van leveranciers om te betalen op een wijze die logischer is voor hen

Obstakel 7: Prospects gebruiken je website om te bepalen wat te kopen, maar kopen het vervolgens ergens anders

  • Geef de bezoekers een reden om te kopen via jouw link

Natuurlijke Voordelen Van Affiliates

Concluderend valt te zeggen dat er vele barrières zijn voor affiliates om goede resultaten te behalen. Echter voor elk probleem zijn er legio mogelijkheden om het op te lossen. Belangrijk is echter om in het achterhoofd te houden dat affiliates enkele natuurlijke voordelen hebben ten opzichte van leveranciers en ze hen daarom ook kunnen verslaan met hun eigen spel!

# 1: Affiliates hebben een grotere ‘Shelf Space’

  • Affiliates kunnen meerdere smaken aanbieden, waardoor de wensen van bezoekers beter vervuld kunnen worden
  • Kunnen prijzen tegen het laagste tarief van de verschillende leveranciers aanbieden
  • Door de ruimere keus kan de Customer Lifetime Value gemaximaliseerd worden
  • ‘Shelf Space’ kan nog verder gemaximaliseerd worden, denk hierbij aan Amazon met gebruikte/nieuwe producten

# 2: Affiliates kunnen een betrouwbare, objectieve adviseur zijn

  • Affiliates kunnen een onafhankelijke propositie innemen

# 3: Als affiliate ben je een absolute specialist in traffic genereren en web marketing

  • Affiliates zijn vaak brede webmarketeers die verstand hebben van vele facetten van web marketing aangezien ze er elke dag mee bezig zijn, en bovendien op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen hierbinnen.

# 4: Affiliates zijn flexibeler en minder bureaucratisch

  • Affiliates kunnen snel stappen maken en zijn niet gebonden aan bureaucratische regelingen waar leveranciers wel mee te maken hebben.

A4UExpo – Absolute must-be voor affiliates en online marketeers

Een hoogwaardig, goed georganiseerd evenement met goede sprekers en veel nuttige informatie is denk ik de juiste wijze om A4UExpo Londen te beschrijven. De vele verschillende online marketing facetten gegoten in een affiliate jasje zorgden ervoor dat het voor zowel affiliates, agencies, leveranciers en online marketeers in het algemeen een erg leerzaam evenement is geweest. Op 18-19 mei zal wederom een A4UExpo plaats vinden, maar dan bij onze Oosterburen in München, Duitsland. Onderstaand enkele links mocht je nog meer informatie/presentaties/updates willen teruglezen over A4UExpo Londen en München.

Presentaties
Twitter
Website

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners