088 - 120 34 00

_trackPageview : een scala aan mogelijkheden!

Wat is _trackPageview nu precies? Wat doet het? En nog belangrijker, wat kan je ermee?? Dit artikel legt een aantal erg handige toepassingen van de _trackPageview functie in de Google Analytics Tracking Code uit. Klaar voor gebruik in de praktijk. Succes ermee!

(in dit artikel wordt uitgegaan van gebruik van de nieuwe asynchrone Tracking Code van Google Analtyics)

Geen wijzigende URL??

Stel, je wilt voor je website in Google Analytics (GA) een doel instellen. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop. Normaal zou je dan bij instellingen in GA een doel aanmaken en daarbij de doel-URL plaatsen. De doel-URL is hierbij de url van de doelpagina, dus de bedankpagina van de aankoop. Om dit doel te kunnen meten in GA, selecteer je bij doeldetails “Kop zoeken” en plaats je daaronder de doel-URL. Als je doel-URL www.example.org/order-bedankt is, plaats je hier enkel /order-bedankt. Zie hieronder.

Maar, wat doe je nu als er geen doel URL is, omdat URL niet wijzigt? Je kunt op dat moment twee zaken doen? Je kunt je webbouwer vragen de URL aan te passen naar www.example.org/order-bedankt. Maar dit is over het algemeen lastig en kost meer tijd dan oplossing nummer 2:  Een andere makkelijke oplossing is het creëren van een virtual pageview door het toepassen van _trackPageview. Maar hoe werkt dit?

In de Google Analytics code staat het volgende:
<script>

 var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
 _gaq.push(['_trackPageview']);

(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();

</script>
Het dik gedrukte gedeelte in deze code is de functie die alle data verstuurd. Bovendien is dit het gedeelte dat gebruikt kan worden om een virtual pageview te maken. In dat geval dient deze regel aangepast te worden:

_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/order-bedankt’]);”

GA ziet dan ipv de werkelijke url : www.example.org de virtual pageview: www.example.org/order-bedankt. Deze laatste pagina bestaat dus niet echt, vandaar het principe van een virtual pageview. GA ziet dit echter als een echte pagina en zal deze pagina dan ook zo opnemen.

Zodra de GATC op deze manier is aangepast, kun je bij het instellen van de doelen gewoon /order-bedankt invullen als doel-URL. Probleem opgelost!

Maar je kunt dit trucje voor veel verschillende zaken gebruiken waarbij de URL niet wijzigt. Bijvoorbeeld ook om de funnel in kaart te brengen. Want ook hiervoor moet je URL’s invullen. Mochten deze nu ook niet wijzigen of allemaal hetzelfde zijn (tot aan het doel) dan kunnen hiervoor ook de _trackPageview ingevuld worden.

Hieronder hoe de doeltrechter ingesteld dient te worden.

Via _trackPageview zorg je er voor dat de URL overschreven word naar de URL’s zoals hierboven bij de stappen vermeld staan.

Bijvoorbeeld:

_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/winkelwagen’]);”

Als je dit bij alle stappen aanpast kan je een prachtige funnel in kaart brengen die je erg veel info kan geven (waar stappen mensen uit en waar gaan ze dan naartoe).

File downloads

Een andere toepassing; Stel, je hebt een aantal pdf downloads op je website staan en je wilt weten of hier vaak gebruik van wordt gemaakt. Het is echter zo dat, na het klikken op de link, je op een pagina komt waar geen GA Tracking Code staat. Hoe krijg je deze kliks dan toch in beeld?

Om dit voor elkaar te krijgen moet je de link taggen middels _trackPageview (en dus een virtual pageview) zodat je de downloads wel kunt meten. Dit gaat middels het aanpassen van de link met een onClick.

Originele link:

< a href= ” http:// www.onetomarket nl /whitepapers/whitepaper-SEO-download.pdf”>

Aangepaste link:

<a href=”https://www.onetomarket.nl/whitepapers/whitepaper-SEO-download.pdf”

onClick=”_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘/whitepapers/whitepaper-SEO-download’]);”>

Zodra je de link op deze manier hebt aangepast, komen deze pagina’s terug in GA. Nu vraag je je misschien af: waarom zou ik hiervoor _trackPageview gebruiken en niet gewoon _trackEvent (voor uitleg over wat _trackEvent doet, lees hier). Het voordeel van _trackPageview boven _trackEvent in dit geval is, dat je de file download ook als doel in kunt stellen. Dit simpel op de manier zoals eerder in dit artikel uitgelegd. Bovendien kun je er, bij het instellen als doel, ook nog een waarde aan kunt hangen. Deze waarde komt dan terug in alle rapporten waar de $-index gebruikt wordt. Op die manier kun je ook nog zien welke pagina’s bijvoorbeeld bijdragen aan de conversie “file download”.  Erg nuttige informatie!

404

Een andere handige toepassing voor _trackPageview is het inzetten bij 404 pagina’s. Op die manier kun je in kaart brengen wanneer, hoe vaak en bij welke pagina er zich een 404 voordoet. Zo’n overzicht is natuurlijk altijd erg handig om te hebben!

Zorg dat je 404 pagina’s automatisch een andere code krijgen, waarin het makkelijk te onderscheiden is welke pagina’s 404 errors geven in je “Belangrijkste inhoud” rapport.

_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘”/404/ + document.location.pathname”‘]);

In het “Belangrijkste inhoud” rapport kun je dan filteren op 404. Dan krijg je een overzicht van alle pagina’s waar verkeer op binnen komt maar er eigenlijk niet meer zijn. Op die pagina’s kun je dan een redirect plaatsen, zodat de bezoeker de juiste pagina te zien krijgt.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners