088 - 120 34 00

1e Search Marketing Thursdays: Zoeken naar adverteerders

Afgelopen donderdag was de eerste Search Marketing Thursdays. Dit evenement wordt een aantal keer per jaar georganiseerd door de Taskforce Search van het IAB. De publiciteit rondom het event was groot, maar kwam pas zeer laat op gang. Toch was er een opkomst van zo’n 45 man, wat boven verwachting was.

Eén van de doelstellingen van dit evenement, en van de Taskforce Search in het algemeen, is het vergroten van de transparantie in de markt. Dit is een strevenswaardige doelstelling. Zo legde Eduard Blacquiere in zijn presentatie een pijnlijk punt bloot: als bureaus denken wij dat we onszelf onderscheiden te midden van de concurrentie, maar de aanbieders hebben geen idee wat die verschillen dan zijn. De markt is niet doorzichtig genoeg voor iemand die er niet fulltime middenin zit.

De conclusie van Eduard werd bevestigd door de verdeling van de aanwezigen. Als ik goed geteld heb, waren erngeveer 40 mensen van bureaus aanwezig, 5 vertegenwoordigers van adverteerders en de zoekmachines waren met 2 mensen vertegenwoordigd. De adverteerders lieten het nogal afweten, maar de vraag is of dat aan hun ligt. Allereerst was deze Search Marketing Thursdays wat laat gecommuniceerd, maar daarnaast vraag ik me af hoeveel bureaus hun best hebben gedaan om adverteerders uit te nodigen. Hier moet ik ook mijn hand in eigen boezem steken: mijn uitnodiging aan die ene klant was dusdanig laat, dat de verwachting van zijn komst wel erg klein was.

Het zou goed zijn als bureaus in hun eigen mailing aan klanten aandacht besteden aan de volgende Search Marketing Thursdays. Kort door de bocht gezegd komen wij met zijn allen uit een cowboytijdperk waarin de nadruk lag op quick en dirty. De Taskforce IAB probeert deze geschiedenis weg te poetsen door te focussen op kennis, innovatie en transparantie. Dat is een lovenswaardig streven, maar er blijft één uitdaging over. Wij als bureaus kunnen trots zijn op ons volwassen geworden markt, maar ook bij adverteerders moet dit besef een plaats krijgen. En de Search Marketing Thursdays is daar de plek voor omdat:

  • Concullega’s elkaar daar met een biertje in de hand ontmoeten
  • Onderzoeken naar de kwaliteit en ontwikkeling van de markt daar gepresenteerd worden

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners