088 - 120 34 00

+1 voor Display advertenties en andere Display wijzigingen

Google timmert hard aan de display advertising weg en laat iedereen dat graag weten. Display advertising werkt minder goed dan via Search. De koop (of wat het doel mag zijn) intentie is immers lager. Logisch. Toch is het display netwerk een onderdeel dat niet mag ontbreken, omdat het simpelweg helpt.

Wat ik veel zie is dat displayadvertenties, en dan bij voorkeur banners, niet enkel zorgen voor conversies, maar ook zorgen dat er meer conversies uit de search campagnes komen. Google stuurt al enige tijd op meer investeren in display advertising en verbetert het systeem doorlopend. Onderstaand drie veranderingen en hoe daar het beste op in te spelen.

Google +1 voor displayadvertenties

Het zal niemand ontgaan zijn, de introductie van Google +1. Vooralsnog dreigt het te mislukken, maar Google zet alles in om het te laten slagen. Voor adverteerders is het te hopen dat +1 groot wordt. Google zal daarmee veel informatie over specifieke gebruikers verzamelen, die in interessegroepen stoppen en dat toegankelijk maken voor adverteerders. Helemaal top. Het laatste wat Google gedaan heeft is de mogelijkheid tot een +1 geven aan displayadvertenties.

Plus 1 activeren in AdWords

Onder een displayadvertentie zal een ruimte komen voor +1,  met daarin het aantal +1’s. Ook zullen afbeeldingen van personen die een +1 gegeven hebben worden weergegeven.

Voordelen activeren +1 voor displayadvertenties

  • valt op onder de  doelgroep;
  • heeft invloed op de kwaliteitsscore;
  • zichtbaarheid onder relevante doelgroep.

Nadelen activeren +1 voor displayadvertenties

  • gaat ten koste van advertentieruimte;
  • weinig +1’s kan slechte indruk geven;
  • zichtbaarheid onder niet relevante doelgroep.

Een belangrijke voorwaarde voor dit systeem om te werken is dat gebruikers ingelogd moeten zijn met het Google account wat ook gebruikt wordt voor Google+. Een ander belangrijk onderdeel is dat gebruikers een +1 moet geven voordat ze de site achter de advertentie gezien hebben of wanneer ze een advertentie nog een keer zien. Verder zorgt de aanwezigheid van +1 dat de advertentie extra opvalt. Nadelig is wel dat dit ten koste gaat van de eigen bannerruimte. Google raadt zelfs aan geen belangrijke knoppen of call-to-action aan de onderste 20% van de displayadvertentie te plaatsen.

Wanneer +1 een belangrijk aandeel gaat hebben, iets waar het nu niet alle schijn van heeft, zal het ook gaan meetellen in de kwaliteitsscore van een advertentie. Google geeft aan dat de kwaliteitsscore een ‘boost’ kan krijgen bij activatie van de +1 knop.

Het +1 systeem zorgt ervoor dat vrienden van Pietje, die een advertentie een +1 gegeven heeft, de advertentie ook te zien krijgen. Relevant als Pietje op wintersport wil, een dergelijke advertentie +1 geeft, en de advertentie wordt vertoond aan zijn vrienden die ook interesse hebben in wintersport. Niet relevant wanneer zijn vrienden geen interesse hebben in wintersport. De +1 voorkeur negeert namelijk contextuele targeting of interesse categorieën waar een gebruiker mogelijk al inzit. +1 gaat dus uit van hoge relevantie en wanneer dat niet zo is gaat het ten koste van andere (relevante) advertenties.

Tips voor het gebruik van Google +1 zijn er nog weinig. Het systeem werkt nog lang niet overal en waar het werkt is nog niet voldoende data. Toch lijkt het vooral bij te kunnen dragen voor gerichte aanbiedingen met duidelijke call-to-action. Branding advertenties met merkvoorkeur lijken niet handig te zijn. Omdat het boven contextuele advertenties of interesse categorieën gaat zal het extra impressies opleveren en, mits niet er niet op geklikt wordt, een lagere CTR met uiteindelijk lagere kwaliteitsscore.

Profielen

Naast zelf data te verzamelen middels bezochte websites en +1, koopt Google ook bedrijven op die data hebben of verzamelen over gebruikers. Op die manier kan beter bepaald worden wie waar achter een computer zit. Enorm interessant voor adverteerders. Segmenteren op geslacht, leeftijd en interesse is namelijk erg interessant. Iets waar Google nu nog geen accurate inzichten in kan bieden. Daar zit verbetering in te komen, wat display adverteren nog rendabeler maakt.

Indien je nu dus nog niet adverteert in Display omdat de doelgroep lastig te bereiken is, gaat die reden binnenkort niet meer op. Houdt het dus in de gaten en grijp binnenkort je kans om ook in te zetten op display. Vergeet daarbij niet de positieve invloed die display adverteren wellicht heeft op de search campagnes.

Keuren gepauzeerde ads

Sinds ongeveer een maand keurt Google ook gepauzeerde advertenties.
Vervelend wanneer er veel gepauzeerde advertenties in een account staan met niet meer werkende URL’s die allemaal afgekeurd worden.
Erg handig voor advertenties die een bepaalde looptijd hebben. Ik stoorde mij er aan dat ik lastig banners in kon zetten tijdens een actieperiode. De keuringstijd kon soms wel oplopen tot twee weken. Iets waar je niet op wilt wachten als een actiecampagne een maand duurt. Het was dan raadzaam om een site te targeten zonder ads of met een extreem laag CPC bod. Advertenties zouden dan niet worden weergegeven, maar wel gekeurd omdat ze live staan.

Vanaf nu kunnen advertenties gewoon gepauzeerd in het account gezet worden. De advertenties worden gekeurd, dus bij activeren van de campagnes staat alles binnen aanzienlijke tijd live. Lang wachten is dus niet meer nodig. Op tijd een campagne opzetten wel.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners