088 - 120 34 00

Weg met het vaste maandbudget!

In de serie ‘hoe bepaal ik mijn Google Adwords budget?’ Vandaag deel 1: het vaste maandbudget. Voor de financiële afdeling een prettige werkwijze, voor de online marketeer een gemiste kans. In dit artikel zal ik toelichten waarom.

Het lijkt zo mooi, een vast maandbudget. Elke maand precies weten waar je aan toe bent. Niets is echter zo veranderlijk als het zoekgedrag van de consument. Dit kan elke maand anders zijn. Sterker nog: de aard en de hoeveelheid zoekopdrachten die gebruikers uitvoeren in Google, kunnen per dag of zelfs per uur verschillen. Dus net zoals een fysieke winkel extra personeel (en dus budget) inplant voor de koopavond, moet een webwinkel altijd voldoende budget hebben klaarstaan om klanten via Google hun webshop in te loodsen op het moment dat de klant op de virtuele deur klopt.

Een voorbeeld. Hieronder een grafiek die de interesse weergeeft voor de zoekterm “uitvaartverzekering” over de afgelopen 12 maanden. Het laagste punt is 44 in september 2008. De piek ligt in maart 2009 op 100. Het gemiddelde is daarmee 72.

Weg met het vaste maandbudget

Stel nu dat de adverteerder die uitvaartverzekeringen verkoopt, een vast maandbudget hanteert van € 7200,- per maand en dat de CPA € 50,- bedraagt. In de periode oktober t/m april ligt het zoekvolume (met uitzondering van een paar weken), boven het gemiddelde. Echter bij een vast maandbudget zullen de advertenties niet altijd getoond worden wanneer gebruikers “uitvaartverzekering” intypen in Google. De adverteerder loopt klikken en daardoor omzet mis. In dit voorbeeld mist de adverteerder in totaal over deze periode 436 verkopen.

In andere maanden is het zoekvolume lager dan gemiddeld. Tijdens deze periode houdt de adverteerder weliswaar budget over maar dit geld kan niet gebruikt worden om de gemiste verkopen alsnog binnen te halen, simpelweg omdat consumenten in deze periode niet op zoek zijn naar een uitvaartverzekering.

Een inschatting van de zoektrend voor vrijwel elk product of dienst, kan je eenvoudig zelf maken met Google insights for search. Je zult zien dat er weinig producten zijn die een vast maandbudget rechtvaardigen. Daarom: Weg met het vaste maandbudget!

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners